معرفی غذاهای سنتی تبریز

5 دقیقه زمان خواندن
معرفی-غذاهای-سنتی-تبریز

تبریز جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که به خوبی نشان‌دهنده فرهنگ و تمدن این شهر هستند. اما برای شناخت فرهنگ، آداب و رسوم یک شهر تنها دیدن این جاذبه‌ها کافی نیست. یکی دیگر از راه‌های آشنایی با فرهنگ شهرها، غذاهای سنتی آن شهر است که به خوبی بازگوی شرایط زندگی مردم و فرهنگ آن‌ها است. در ادامه با غذاهای سنتی تبریز آشنا خواهید شد.

کوفته تبریز، از اصلی‌ترین غذاهای سنتی تبریز

کوفته تبریزی یکی از غذاهای سنتی تبریز است که کمتر کسی آن را امتحان نکرده است. نحوه طبخ این غذا در گذشته با روش پخت امروزه آن کمی متفاوت است. در گذشته گوشت چرخ کرده در دسترس نبوده از همین رو گوشت را می‌کوبیدند تا له شود و در همان حین سبزیجات و لپه را اضافه می کرده‌اند. در داخل نیز موادی مانند، گردو، آلو خشک، پیاز و گاهی تخم‌مرغ آب‌پز اضافه می‌کنند. اگر زمانی به این شهر زیبا سفر کردید، خوردن کوفته تبریزی را از دست ندهید.

کوکوی لوبیا سبز

کوکوی لوبیا سبز از غذاهای سنتی تبریز است که بیشتر در مراسم‌های افطار سرو می‌شود. کوکو، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، هویج، زعفران، لوبیا سبز و تخم‌مرغ از مواد اولیه این غذای خوشمزه است.

آش میوه

آش از دیگر غذاهای سنتی تبریز است و سراسر این شهر، آش‌های متنوع و خوشمزه‌ای طبخ می‌شود. آش میوه نمونه از آن‌ها است که در هر محله‌ای به روش مختلف طبخ می‌شود. مواد لازم برای تهیه این آش نخود و لوبیا، میوه‌ ( زغال‌اخته، آلو، آلوچه، آلبالو و زردآلو )، سبزی آشی، پیاز، رشته، هویج است. در آخر برای ایجاد یک مزه ترشی و ملسی در آش می‌توانید از سرکه استفاده کنید.

آش ماست

همانطور که گفتیم، آش یکی از اجزای جدایی ناپذیر از غذای تبریزی ها است. آش ماست از دیگر غذاهای سنتی تبریز است. مواد مورد نیاز برای این آش، حبوبات، سبزی آشی، سیب زمینی، پیاز، آب‌گوشت، برنج، گل کلم و هویج اشاره کرد. در این آش می‌توان به جای ماست از کشک و رشته هم استفاده کرد که به آش کشک تبدیل می‌شود.

دیزی سنگی

دیزی سنگی از جمله غذاهای سنتی تبریز است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. برای درست کردن این غذا باید از گوشت گوسفندی، دنبه، گوجه فرنگی، رب گوجه، لپه و سیب زمینی استفاده می شود.

دویماج

دویماج از غذاهای سنتی تبریز است که بیشتر برای عصرانه و صبحانه سرو می‌شود. این غذا در اکثر شهرهای ایران نیز تهیه می‌شود اما طبخ آن در تبریز مز‌ه‌ای متفاوت دارد. مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا شامل، پنیر محلی، نان خشک تبریزی، سبزی خوردن و کره است.

آش گوجه فرنگی

آش گوجه یکی دیگر از آش‌های خوشمزه تبریز است. مواد لازم برای تهیه این آش، حبوبات، سبزی آشی، بلغور برنج، پیاز داغ و گوجه است. برای ایجاد طعم ترشی در آش می‌توانید از آبغوره استفاده کنید.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو از غذاهای سنتی تبریز است که بیشتر برای مجالس سرو می‌شود و باعث رنگ بخشیدن به سفره می‌شود. تبریزی‌ها برای تهیه این غذا از لپه، برنج، بلغور، پیاز سرخ شده، روغن حیوانی، تره و برگ مو استفاده می‌کنند. از مهمترین عواملی که باعث تفاوت این دلمه با سایر دلمه‌ها می‌شود، سبزی دلمه یا همان تره است.

خورشت هویج

خورشت هویج از دیگر غذاهای سنتی تبریز است، که خوردن آن را حتما توصیه می‌کنیم. اما در این میان عده‌ای نیز هستند که از طعم این غذا خوششان نمی‌آید.

اصلی‌ترین بخش این غذا، هویج‌های آن است که به صورت خلالی شکل در خورشت دیده می‌شود. از دیگر مواد تشکیل دهنده این غذا، پیاز، گوشت، گوجه فرنگی، روغن حیوانی و کمی هم زعفران اشاره کرد. اضافه کردن کمی آبلیموی تازه بر روی خورشت نیز باعث ایجاد مزه ترشی و شیرینی می‌شود.

آش اوماج

آش اوماج از دیگر غذاهای سنتی تبریز است و برای فصل زمستان بسیار مناسب است. اوماج در زبان ترکی همان رشته است. عدس تنها حبوباتی است که در این آش استفاده می‌شود از دیگر مواد تشکیل دهنده آن، سبزی، رشته، فلفل، زردچوبه و پیاز است.

آش کلم قمری

آش کلم قمری از دیگر غذاهای سنتی تبریز و آش‌های مخصوص این شهر است و در شهرهای دیگر طبخ نمی‌شود. مواد لازم این آش شامل پیاز، بلغور، کلم قمری، جعفری، تره، برنج، سبزی محلی به نام کروز، رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی و فلفل می‌شود. همچنین بسیاری از افراد قدیمی در تبریز از کشک نیز در این غذا استفاده می‌کنند.

02 تیر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر