هواپیما، قطار، ماشین... کدام‌یک؟!

10 دقیقه زمان خواندن
سفر با هواپیما، قطار یا ماشین؟

با فرارسیدن تعطیلات بسیاری از مردم به صرافت سفر کردن می‌افتند. برخی ترجیح می‌دهند که با خودرو شخصی سفر کنند و برخی دیگر به فکر رزرو بلیط هواپیما یا قطار هستند. اما مسئله اصلی این است که واقعاً کدام‌یک گزینه بهتری است؟خب البته مسلم است که هرکدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. اما اگر ازجمله افرادی هستید که صاحب خودرو شخصی هستید، ممکن است سفر با خودرو خودتان اولین ایده‌ای باشد که به ذهنتان می‌رسد. اما از این نکته غافل نشوید که سفر با خودروی شخصی تنها زمانی خوب است که سفری یا مسافت کوتاه در پیش داشته باشید. مثلاً سفر از تهران به مازندران با خودروی شخصی می‌تواند ایده جالبی برای سفر باشد. چراکه هم راننده خیلی خسته نمی‌شود و هم اینکه هزینه سوخت مصرفی سرسام‌آور نخواهد بود، به‌علاوه آنکه در هر زمان و مکان دلخواهی امکان توقف و لذت بردن از فضا را دارید.اما اگر مقصد دور است، مانند تهران به اهواز، فکر خودروی شخصی را کاملاً از سر به در کنید. اگر می‌پرسید چرا؟ برای چند دقیقه چشمانتان را ببندید و به طولانی بودن راه، خستگی راننده و سرنشینان، هزینه بسیار سنگین سوخت، پرداخت عوارض، آسیب رسیدن به خودرو، سرد و گرم شدن هوا، نبود محل خواب مشخص و بسیاری دیگر از مشکلات فکر کنید. دیدید نمی‌ارزد؟اما ازآنجایی‌که حمل‌ونقل از مهم‌ترین ارکان سفر است، قبل از هر چیز، حتی رزرو هتل باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. بنابراین لازم است که در ابتدا به بررسی انواع مختلف وسیله نقلیه برای سفر بپردازیم تا برایمان روشن شود که با توجه به وضعیت و شرایط شخصی‌مان، کدام وسیله بهترین انتخاب برای سفر ماست. هر چه افراد برنامه‌ریزی درستی برای خود داشته باشند، سفر دل‌چسب‌تری را تجربه می‌کنند.

  • قطار

اگر با مدت‌زمان سفر مشکلی ندارید و عجله برای زودتر به مقصد رسیدن نیست، قطار بهترین گزینه برای سفر است، چون هم جذاب است، هم کم‌هزینه و از همه مهم‌تر ایمن!اگر قصد دارید با قطار سفر کنید اما با حجم زیادی از بار مواجهید، نگران نباشید چراکه برخلاف هواپیما در قطار چیزی به‌عنوان محدودیت بار وجود ندارد.از جذاب‌ترین ویژگی‌های قطار آن است که در طول سفر می‌توانید به واگن رستوران رفته و غذای دلخواهتان را سفارش دهید و همان‌جا بخورید یا در صندلی خود بنشینید و فیلم مورد علاقه‌تان را ببینید، کتاب بخوانید، آهنگ دلخواهتان را گوش کنید و یا هیچ‌کدام؛ اصلاً بخوابید!راستی، می‌دانستید که سفر با قطار را سفر سبز می‌نامند؟ قطار جزء معدود وسایل نقلیه‌ای است که با طبیعت سازگار است و باعث آسیب به محیط‌زیست نمی‌شود. بنابراین جز یکی از کامل‌ترین گزینه‌های سفر محسوب می‌شود.

سفر

سفر

  • هواپیما

سرعت در سفر و صرفه‌جویی در زمان مهم‌ترین مزیت هواپیما محسوب می‌شود. اگرچه گاهی تأخیر در پروازها تمامی برنامه‌ریزی مسافرین برای صرفه‌جویی در زمان را به هم می‌ریزد. اما از آن‌طرف دیگر ماجرا باید هزینه بالای رزرو بلیط هواپیما را نیز در نظر گرفت. سفر هوایی به غیر زمان‌های خاص با تخفیف‌های چارتری هزینه بالایی را بر دوش مسافر می‌گذارد.سفر با هواپیما برای کسانی که مسیری طولانی در پیش دارند و یا زمان اندکی در اختیار دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

  • سفر دریایی

سفر با کشتی ماجراجویانه‌ترین نوع سفر است. گرچه سفر با کشتی به‌اندازه روش‌های دیگر در ایران مرسوم نیست اما خوشبختانه اخیراً سفرهای آبی برای رسیدن به مقاصدی که دارای اسکله هستند بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است. در ضمن هزینه آن نیز از هواپیما ارزان‌تر است. این مسئله به‌ویژه در جزایر گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. بنابراین اگر به بنادر و جزیره‌های زیبای کشورمان سفر می‌کنید و مشکل دریازدگی ندارید استفاده از کشتی می‌تواند تجربه‌ای جدید و مهیج باشد. خوشبختانه در ایران با توجه به جزیره کیش و قشم و امکانات گردشگری و اسکله های تفریحی شما به راحتی می توانید سفری دل پذیری را در کنار عزیزانتان تجربه کنید.

سفر

  • اتوبوس

اتوبوس بیشتر برای سفرهای کوتاه، مورداستفاده قرار می‌گیرد. گرچه هزینه سفر با این وسیله ارزان است اما بااین‌حال تفاوت قابل‌توجهی با هزینه قطار ندارد اما راحتی آن با قطار قابل‌مقایسه نیست و گاهی برای مسافرین خسته‌کننده می‌شود.بارزترین ویژگی سفر با اتوبوس این است که بلیط آن معمولاً خیلی راحت‌تر از بلیط هواپیما و قطار گیر می‌آید و به خاطر زمان حرکت اتوبوس‌ها انعطاف بیشتری نسبت به‌قطار و هواپیما دارد.

  • ماشین شخصی

بزرگ‌ترین نقطه قوت سفر با خودرو شخصی این است که هنگام رسیدن به مقصد دیگر لازم نیست برای جابه‌جایی از اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. اما از طرف دیگر خطرات و دردسرهای خودش را نیز دارد. پنچری لاستیک، سرد شدن ناگهانی هوا و نداشتن زنجیر چرخ، تمام شدن بنزین و از همه مهم‌تر گیرکردن در ترافیک، همگی از مشکلات سفر با خودروی شخصی است.نکته مهمی که باید در سفر با خودرو شخصی به آن دقت داشته باشید رزرو هتل با پارکینگ است. چراکه در غیر این صورت در طول سفر مدام باید نگران امنیت خودروتان باشید و این خود از عوامل کاهنده لذت سفر است.در آخر باید گوشزد کنیم که اگر تصمیم به سفر با خودرو شخصی را دارید رعایت نکات زیر قبل از سفر الزامی است:

  • بررسی وضعیت سلامت خودرو
  • سرحالی و آمادگی کامل برای رانندگان
  • به همراه داشتن لوازم برای یک گردش بین‌راهی
  • تدابیری جهت بازدید خودرو
  • بازدید سطح آب رادیاتور
  • بررسی مخزن شیشه‌شور
  • بازدید شمع‌ها، پلاتین، وایرها، درب دلکو، چکش برقی و کوبل نیز اهمیت دارد.

سفر

حال باوجوداین تفاسیر و آگاهی از وسایل حمل‌ونقل موجود، با توجه به مقصد سفر و شرایطتتان می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام وسیله بهترین انتخاب برای شماست.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر