چرا ۱۴ مهر را روز تهران نام‌گذاری کرده‌اند؟

10 دقیقه زمان خواندن
چرا-۱۴-مهر-را-روز-تهران-نام‌گذاری-کرده‌اند؟

تهران از زمانی که به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد تا به امروز تغییرات بسیاری کرده و به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است. این شهر با تاریخ طولانی داستان‌ها و جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. تهران با توجه به موقعیتی که دارد به عنوان یکی از مهمترین شهرهای ایران شناخته می‌شود و برای اثبات این موضوع نیز کافی است نگاهی به تقویم مهرماه کنید تا نام روز تهران را در چهاردهمین روز از این ماه ببینید. اما علت انتخاب این روز چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا سفری در زمان از گذشته تا امروز تهران داشته باشیم و با تاریخ این شهر بیشتر آشنا شویم. شما نیز اگر علاقه دارید با تاریخ تهران و علت نام‌گذاری این روز آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

طهران تا تهران

تاریخچه تهران نیز مانند شیوه نوشتاری اسم این شهر سرگذشت پیچیده‌ای داشته و شاهد تاج‌گذاری پادشاهان و انتخابات ریاست جمهوری متعددی بوده است به همین دلیل روزی تحت عنوان روز تهران را در تقویم می‌‌بینیم. طهران در واقع یکی از شهرهای ری امروزی بوده و قدمتی نزدیک به ۷۰۰۰ سال دارد و پیدا شدن جسدی در منطقه مولوی تهران گواه بر این موضوع است. طهران قدیم با توجه به درخت‌ها و باغ‌هایی که داشته به عنوان یکی از خوش آب و هواترین مناطق در ایران شناخته می‌شده است. همچنین این شهر بعد از حمله مغول‌ها به ری به یکی از شهرها برای مهاجران  تبدیل شد.

آغاز زندگی شهری در تهران قدیم را می‌توان به زمان حکومت شاه طهماسب و ساخت برج‌هایی در این شهر نسبت داد. بعد از به پایان رسیدن حکومت صفویه و روی کار آمدن خاندان قاجار تحول عظیمی در این شهر اتفاق افتاد. همزمان با تاج‌گذاری آقا محمد خان قاجار در عید نوروز این شهر به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. با انتخاب تهران به عنوان پایتخت و یکی از مهمترین شهرهای ایران شکل ظاهری این شهر مانند نوشتن اسم آن عوض شد، جاذبه‌های به جای مانده در تهران به خوبی گواه این مسئله هستند. بعد از پیروزی مشروطه خواهان در ۱۴ مهر این شهر میزبان برگزاری اولین دوره مجلس شد. اما تهران امروزی تفاوت‌های بسیاری با گذشته این شهر کرده است و این موضوع را می‌توان از آلودگی‌ها و غبارهایی که سطح شهر را گرفته است فهمید. یکی از دلایل انتخاب روز تهران نیز مقابله با این مسائل در شهر بوده است.

جاذبه های تهران از تاریخی تا مدرن

جاذبه‌های هر شهر نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ گذشته آن هستند. تهران نیز با توجه به قدمت طولانی مدت و فرمانروایی پادشاهان مختلف از این قاعده مستثنی نیست. جاذبه های تهران به دو بخش تاریخی و مدرن تقسیم می‌شوند و هرکدام از آن‌ها بخشی از هویت این شهر هستند. روز تهران بهترین فرصت برای دیدن جاذبه‌های شهر از کاخ گلستان و سعدآباد در خیابان ۱۵ خرداد تا تجربه پیاده‌روی بر روی پل طبیعت است.

علت نام‌گذاری ۱۴ مهر به عنوان روز تهران

تا دو سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۵ اگر نگاهی به تقویم شمسی کشور می‌کردید، روزی به نام تهران را نمی‌دید اما با توجه به موقعیت بسیار مهم تهران به عنوان پایتخت از شهرهای مهم آسیا است و اهمیت ۱۴ مهر به عنوان روزی که اولین جلسه مجلس برگزار شد، نمایندگان در مجلس شورای اسلامی تصمیم به انتخاب این روز به عنوان روز تهران کردند.

برنامه‌های ویژه روز پایتخت

یکی از مهمترین اهداف بزرگداشت روز تهران نشان دادن هویت تاریخی و ملی این شهر است. به همین منظور به مدت یک هفته برنامه‌های متفاوتی در تهران برگزار می‌شود. در این روز بسیاری از جاذبه های تاریخی تهران با بلیت نیم‌بها یا رایگان به فروش می‌رسند و فرصت مناسبی برای بازدید از آن‌ها است.

اقامت در تهران برای حضور در هفته بزرگداشت تهران

سفر جز جدانشدنی از زندگی بشریت است و همیشه به دنبال فرصتی برای آن است. یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به تهران فصل پاییز و روز تهران است. اگر به عنوان گردشگر به این شهر سفر می‌کنید و قصد اقامت در هتل های تهران را دارید می‌توانید با کمک سامانه رزرواسیون مهر اقدام به رزرو آنلاین هتل‌هایی مانند هتل پارسیان آزادی، هتل اسپیناس پالاس، هتل پارسیان استقلال و … کنید.

سخن آخر

شناخت تاریخ و گذشته هر شهری یکی از بهترین روش‌ها برای آشنا شدن با فرهنگ آن کشور است. تهران نیز با توجه به موقعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که دارد به عنوان یکی از مهمترین شهرهای ایران شناخته می‌شود به همین منظور نیز تاریخ ۱۴ مهرماه را به عنوان روز تهران در تقوم انتخاب کرده‌اند. شما نیز اگر تجربه بازدید از این شهر در این روز خاص را داشته‌اید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

14 مهر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر