خوشمزه ترین دسرهای ایران را بشناسید

10 دقیقه زمان خواندن
خوشمزه-ترین-دسرهای-ایران-را-بشناسید

ایران کشوری است پهناور با تنوع قومیت‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم مختلف که آوازه غذاها و دسرهایش همه جا شنیده می‌شود. غذاها و دسرهای ایرانی تحت تاثیر جغرافیا، طبع مردم منطقه و قومیت، متنوع و رنگارنگ هستند. گوناگونی این خوراکی‌­ها باعث می‌­شود، رضایت هر مسافری با هر ذائقه‌­ای که در ایران سفر می­‌کند، جلب شود. مواد تشکیل دهنده شیرینی­‌ها و دسرها بسته به این­که در کدام منطقه تهیه می‌شوند، تغییر می­‌کند. برای مثال موادی که در دسرهای جنوب ایران به کار می‌رود، معمولا از خرما و مشتقات آن تشکیل شده است و این به دلیل فراوانی و تنوع خرما در جنوب کشور و همچنین خواص خرما در هوای گرم و مرطوب جنوب است. در مناطق مرکزی ایران گردو، کشمش، پسته و سایر مغزها بیشتر بکار می­‌روند و در شمال کشور انواع دسرها با سبزیجاتی مثل کدو حلوایی را می‌بینیم. در اینجا خلاصه‌ای از معروف‌­ترین شیرینی‌­ها وخوشمزه ترین دسرهای ایرانی را معرفی خواهیم کرد.

مهمترین دسر و شیرینی‌­های آذربایجان

آذربایجان در لیست خوشمزه ترین دسرهای ایران جز بهترین­‌ها است. از مهمترین دسرهای آذربایجان می‌توان "قرابیه" را نام برد که یک نوع شیرینی مجلسی تبریزی که در ترکیه نیز پخت می‌­شود. در این شیرینی لذیذ از شکر، بادام و وانیل استفاده می­‌شود و جز دسرهای با شیرینی بالا به حساب می‌­آید. شیرینی "اریس" دومین شیرینی معروف تبریز است که مواد تشکیل دهنده آن شیر، وانیل، شکر، پسته و کاکائو است. "نوقا" قدیمی‌­ترین شیرینی شهر تبریز است که از گردو، عسل، کره و وانیل برای پخت آن استفاده می­‌شود. شیرینی­‌های دیگر تبریز مانند شیرینی کنجدی، لطیفه، کلوچه سنتی و راحت الحلقوم هستند که از معروف­ترین شیرینی­‌های آذربایجان بوده و در تهیه آن‌­ها هم معمولا از گردو، پسته و بادام استفاده می­‌شود.

خوش طعم­ترین شیرینی­‌های استان اردبیل

حلوای سیاه اردبیل که از آرد، جوانه گندم، کره محلی، ادویه­‌جات و شکر پخته می­‌شود را می‌­توان از خوش طعم­‌ترین و معروف‌ترین شیرینی­‌های اردبیل بشمار آورد.

حلوای زنجبیلی هم یکی از پرطرفدارترین حلواهای اردبیل است که از پودر گردو، پودر قند، آرد، کره و هل تشکیل شده و به دلیل قوی بودن طعم این دسر، معمولا به همراه چای سرو می­‌شود. حلوای سفید و باقلوا، هم از معروف­ترین های اردبیل هستند و هم از خوشمزه ترین دسرهای ایران که از سوغات مهم این استان نیز بشمار می‌­روند.

خوشمزه‌­های کردستان و کرمانشاه

معروف­ترین شیرینی­‌های کردستان باسلوق و بادام سوخته هستند. بادام سوخته برخلاف نامش از خوشمزه ترین دسرهای ایران است. شیرینی کنجدی که از نامش پیداست دارای کنجد فراوانی است و یکی دیگر از پرطرفدارها و معروف­‌ترین شیرینی‌­های کرمانشاه است.

استان کرمانشاه در طبخ شیرینی مشترکات زیادی با استان کردستان دارد. شیرینی برنجی و کاک در هر دو استان پخته می‌شوند. در شیرینی برنجی از کره، شکر، آرد برنج، گلاب و زعفران استفاده می‌­شود. این شیرینی به دلیل ماندگاری بالا و طعم بی‌نظیرش در تمام ایران پرطرفدار است و به سادگی می­‌توانید آن را تهیه و نوش جان کنید.

شیرینی کاک هم در هر دو استان مشترک است و از روغن محلی رازیانه، زعفران و شیر و شکر برای پخت آن استفاده می­‌شود. کاک جز آن دسته از شیرینی­‌هایی است که ماندگاری بالایی دارد. کماج و باسلوق هم از پرطرفدارترین شیرینی­‌های این منطقه هستند.

شیرینی‌­های شهر بادگیرها استان یزد

یزد در صنعت شیرینی پزی جز نامدارترین استان‌­ها است و متنوع ترین و لذیذترین دسرها و شیرینی‌ها را دارد. معروف‌ترین شیرینی‌های یزد پشمک و قطاب است. پشمک از آرد شکر، روغن و کمی سرکه تشکیل شده که این ترکیب منحصر به فرد و همچنین شکل ظاهری آن، محبوبیت آن را چند برابر کرده است. قطاب را از شیر، آرد، روغن جامد، پودر بادام، پودر گردو  و هل درست می­‌کنند و به خاطر مواد مغذی زیادی که در آن است شیرینی پرحجمی بشمار می‌­آید. شیرینی پنجره‌­ای از گلاب، آرد برنج، گندم و زعفران درست می­‌شود. لوز پسته هم که طرفداران زیادی دارد از شکر قهوه‌­ای یا عسل، آرد برنج و گلاب تشکیل می­‌شود. از دیگر خوشمزه­‌های یزد، گوش فیل است که از ماست، آرد و روغن تشکیل شده و طعم خاص و بسیار لذیذی دارد. حاجی بادام نیز از معروف­‌ترین شیرینی­‌های یزد است که در چند استان و شهر دیگر هم پخته می­‌شود ولی در یزد بسیار معروف است و از سوغاتی­‌های اصلی این شهر است. حاجی بادام را در قندان بسیاری از کافه‌­ها و رستوران‌­های سنتی می‌بینیم.

کرمان و خوشمزه ترین دسرهای ایران

در استان کرمان نیز تنوع بسیاری در صنعت شیرینی پزی می­‌بینیم. از شیرینی­‌های کرمان می­‌توان حاجی بادام، سوهان زرندی، پفک، رنگینک و برشتوک را نام برد. رنگینک از خرمای سیاه یا رطب، آرد، روغن، پسته، هل و مغز گردو درست می­‌شود. مواد تشکیل دهنده برشتوک آرد گندم، نخودچی، پودر هل، همراه با پسته و کره است. از دیگر شیرینی­‌های کرمان می­‌توان به کماچ، خرما بونر و کلمپه اشاره کرد. این شیرینی­‌ها به دلیل ترکیب متفاوت و جذابشان برای بسیاری از افردی که علاقه­ زیادی به شیرینی ندارند هم جذاب و لذیذ هستند.

امتحان کردن مابقی دسرهای ایرانی در دیگر استان‌ها

استان‌های دیگر نیز از داشتن شیرینی‌­های محلی بی نصیب نیستند. مانند سوهان قم که به شکل سوهان عسلی هم درست می‌شود. سوهان در عین حال که از خوشمزه ترین دسرهای ایران بشمار می­‌آید، شیرینی بسیار بالایی دارد و بسیار مغذی است. در گذشته این شیرینی تنها به شکل سنتی آن تهیه و مصرف می­‌شد اما امروزه سوهان را می­‌توان در اشکال و سایز­های متفاوت پیدا کرد. شکرپاره نیز از نامداران قم به حساب می‌­آید که قند بسیار بالایی دارد و به همین دلیل طرفدارانش به نسبت سوهان کمتر است ولی همچنان از معروف­ترین شیرینی­‌های قم به حساب می‌­آید.

گز و پولکی اصفهان تقریبا در هر شهری دیده می‌­شود و محبوبیت بسیار بالایی دارد. گز به دلیل تنوع در درصد پسته به کار رفته در آن، تقریبا برای اکثر افراد قابل خریداری و استفاده است و این خود به محبوبیت بالای آن کمک شایانی کرده است. از شیرینی‌های استان همدان نیز می‌توان به انگشت پیچ و شیرینی شیرمال اشاره کرد. حلوای زردک یا هویج هم مخصوص ارومیه است. همچنین سمنو، کاچی و انواع مختلف حلوا که به استان گیلان اختصاص دارند.

همانطور که خواندید، تنوع شیرینی در ایران باعث می‌­شود که مردم با هر سلیقه و طبعی بتوانند از آن­ها بهره ببرند. در آخر امیدواریم که این مقاله، به شما در انتخاب خوشمزه ترین دسرهای ایران که بتواند شیرینی مورد علاقه­‌تان باشد کمک کرده باشد.  

25 تیر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر