چه نوع بلیط قطاری بخریم؟

10 دقیقه زمان خواندن
بلیط قطاری

اگر اهل سفر و مسافرت باشید قطعا با این جمله موافق هستید که سفر با قطار پر از خاطره و حس خوب است. با هر تکان و صدای قطار یاد قطاربازی دوران کودکی می‌افتی و هیجان دیدن مناظر زیبا هوش از سرت می‌برد. همین اواخر دوستی که به تازگی از قاره آمریکا به ایران آمده بود، اصرار داشت که برای سفر به مشهد، بلیط قطار بخرد. وقتی به او گفتم چرا با هواپیما نمی‌روی گفت: سفر به مشهد با قطار خاطرات کودکیم را تکرار می‌کند. می‌خواهم کمی خاطره بازی کنم! با قبول تمام خاطرات خوب سفر با قطار اما انتخاب نوع قطار و خرید بلیط قطار بسیار مهم است، مخصوصاً آنکه این روزها تنوع قطارها زیاد شده است و مثل قدیم فقط یک یا دو مدل قطار در ناوگان ریلی کشور فعالیت نمی‌کنند. کافی است مقصد و هتل موردنظرتان را انتخاب کنید، آیا به دنبال هتل در مشهد، هتل های تهران و یا هتل در اصفهان هستید؟! شاید هم مرجع کاملی از هتل های ایران می خواهید ما همه را در اختیارتان قرار می دهیم. حالا می توانید با خرید بلیط قطار و اطمینان از مکان اقامت به سمت مقصدتان حرکت کنید.

در حال حاضر 22 نوع قطار در ناوگان ریلی کشور در حال فعالیت هستند که به جز دو نوع قطار که مرسولات پستی و بسته ها و بارهای متفرقه و اتومبیل و وسایل سنگین را جابجا می‌کنند، مابقی ویژه حمل مسافر است.

کدام نوع قطار بهتر است؟

طبیعی است که قطار درجه یک لوکس انتخاب بهتری نسبت به درجه دو معمولی است اما متناسب با بودجه سفر و میزان مسافت مقصد، شما انتخاب های زیادی دارید البته انتخاب قطار نوع سالنی و کوپه‌ای نیز عمدتاً مسافران را در یک دو راهی قرار می دهد. ما در این مطلب با تمرکز بیشتر بر بلیط قطار رجا اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهیم. قطارها در سه حالت قطارهای چهار تخته ، شش تخته و سالنی یا اتوبوسی هستند. بلیط های قطار چهارتخته در شرکت رجا در چهار کلاس ویژه، کلاس 1، کلاس 2 و کلاس 3 طبقه بندی می شوند.قطار 5 ستاره زندگی یکی از بهترین قطارهای رجا برای مسیر تهران-مشهد و بالعکس قطار 5 ستاره زندگی است. این قطار به صورت يك روز در ميان عصرها از مبدأ حركت و بعد از گذشت حدود ۱۲ ساعت، صبح روز بعد به مقصد مي‌رسد. امکانات رفاهی و خدمات این نوع قطار به حدی بالاست که ما در سامانه رزرواسیون مهر همیشه به زوج های جوانی که قصد رفتن به مشهد برای ماه عسل دارند، قطار 5 ستاره زندگی رجا را پیشنهاد می‌کنیم.

قطار

                                             قطار پنج ستاره زندگی

مهمانداران باتجربه، پذیرایی درجه یک، خدمات رفاهی سطح بالا نظیر تهويه مطبوع كوپه با قابليت تنظيم دما توسط مسافر، سيستم تلويزيون با ۸ كانال در دسترس به همراه ريموت كنترل، دسترسي به شبكه محتوايي ديجيتال شامل فيلم، ادعيه، موسيقی و... روی موبايل و تبلت شخصی، سرويس بهداشتی ايرانی و فرنگی در دو طرف واگن ها به همراه ملزومات مورد نیاز بخشی از خدمات رفاهی قطار زندگی است. در قطار 5 ستاره زندگی رجا دیگر نگران خواب ماندن نخواهید بود چرا که مي‌توانيد از مهماندار بخواهيد شما را رأس ساعت معينی از خواب بيدار كند.

قطار

                                        قطار پنج ستاره زندگی

قطار

                                       پذیرایی در قطار پنج ستاره زندگی

قطار سبز ویژه و قطار سیمرغ

قطار سبز ویژه، قطار سبز و قطار سيمرغ از دیگر قطارهای کلاس ویژه شرکت رجا هستند. تمامی این قطارها شامل کوپه های 4 نفره هستند که تمامی کوپه ها امکانات رفاهی نظیر دو دستگاه سرويس بهداشتی، سيستم تهويه، شيشه‌های دوجداره و بدنه دولايه، سيستم صوتی و تصويری مناسب، پريز برق ۲۲۰ ولت جهت استفاده شخصی، پذيرايی شام به صورت منوی انتخابی، استفاده از امکانات رستوران قطار با انواع نوشيدنی های گرم و سرد و تنقلات را دارند. قطار سبز در مسير تهران به مشهد و بالعكس خدمات‌دهي مي كند. اما قطار سیمرغ در سایر خطوط ریلی نیز حمل مسافر را انجام می‌دهد. قطارهای ۴ تخته به دلیل سطح خدمات رفاهی و پذیرایی پرطرفدارترين قطارهای رجا محسوب مي شوند و بسیاری از مسافران برای سفرهاي خانوادگی از این نوع قطار استفاده می‌کنند.

قطار

                                               فضای داخل کوپه قطار سبز

شاید با این توضیحات گمان کنید که تنها قطارهای کلاس ویژه رجا خوب است و دیگر رده ها چندان مناسب نباشد اما کمی صبر کنید. تمام کلاس‌های قطاری رجا مناسب هستند پیش از خرید بلیط قطار بهتر است این مطلب را بخوانید. واگن های درجه ۱ لوكس چينی که بنام قطار غزال و واگن های درجه يك لوكس رومانيايي که به قطار پلور سبز گفته می شود دو قطار درجه یک رجا هستند که خدمات رفاهی و پذیرایی آنها بسیار خوب است. می توان گفت بسیاری از امکاناتی که در قطار سیمرغ موجود است در این نوع قطارها هم وجود دارد.

قطار

                                                   قطار سیمرغ

ممکن است از خود بپرسید که تفاوت این دو نوع قطار با قطارهای کلاس ویژه چیست؟ عمده تفاوت قطارهای کلاس یک با کلاس ویژه مربوط به جدید یا قدیمی بودن قطارها می‌شود اما خدمات رفاهی و امکانات هر کوپه عمدتاً شبیه به هم هستند. بعنوان مثال چه شما سوار قطار درجه یک غرال شوید و چه سوار قطار کلاس ویژه سیمرغ هر دو مجهز به شیشه دوجداره و بدنه دوجداره کوپه هستند که موجب عايق بندی سالن در برابر نفوذ حرارت و سرو صدا می‌شود.

قطار

                                   فضای داخلی کوپه قطار سیمرغ

قطارهای لوكس ۴تخته و البرز از جمله قطارهای 4 تخته درجه دو شرکت رجا هستند و قطار خليج فارس جز قطارهای 4 تخته کلاس 3 است. قطار خلیج فارس واگن های درجه ۱ لوكس آلمان شرقی هستند که در ابتدا اين واگن ها ۳۳ نفره بودند كه در بازسازی با توسعه كوپه ها به ۴۴ نفره تبديل شده‌اند. هر واگن دارای ۱۱ كوپه ۴ نفره و در مجموع ۴۴ نفر می باشد. سرويس بهداشتی، عايق بندی سالن و كوپه، سيستم صوتی و تصويری بصورت مدار بسته در اين واگن ها از جمله امکانات و ویژگی های قطار خلیج فارس است.اگر یک گروه 6 نفره هستید و بار سفر را بسته‌اید و می‌خواهید سفر اقتصادی داشته باشید به شما قطارهای شش نفره رجا را پیشنهاد می‌کنیم. قطارهای 6 تخته از ديدگاه مسافران، اقتصادی ترين قطار رجا محسوب مي‌شوند كه در كنار سطح مطلوب خدمات، از قيمت بليت مناسبي نيز برخوردار است. قطارهای شش تخته براي سفرهای جمعی، گروه‌های دانشجويی، سازمانی و هيأت‌های مذهبی و ... مناسب‌تر هستند.

قطار

                                               فضای داخلی کوپه قطار

قطارهای شش تخته در ناوگان مسافری شركت حمل و نقل ريلی رجا به 3 کلاس تقسیم بندی می‌شود. قطار ميلاد در کلاس 1 ، قطار پارسی و قطار زاگرس در کلاس 2 و قطار 6 تخته تبدیلی در کلاس 3 ، قطارهای 6 تخته ناوگان ریلی شرکت رجا هستند. سرویس بهداشتی، سیستم صوتی و تصویری، امکان سفارش غذا، سرویس خواب برخی از خدمات رفاهی این قطارها هستند که متناسب با کلاس 1 یا کلاس 2 و یا 3 متفاوت است. ممکن است تعداد همسفران شما بیشتر باشند و یا قصد کرده باشید به یک تور تفریحی گروهی با قطار بروید. قطارهای سالني/صندلي شرکت رجا گزینه بسیار خوبی است. مخصوصاً آنکه مقصد کوتاه باشد.

قطار

                                           کوپه پذیرایی در قطار

ساعت سير قطارهاي سالنی/صندلی عمدتا در روز بوده و براي سفرهای گروهی و امور تورگردانی مناسب هستند. امكانات، سطوح خدماتی و قيمتی متفاوت اين قطارها، طيف گسترده اي از نيازهای مسافران را پوشش مي دهد. شاید گمان کنید که چون به شکل اتوبوس است، امکانات کمی دارد اما باید به شما بگوییم اصلا اینطور نیست مثلا قطار پرديس که جزء قطارهای کلاس ویژه این نوع قطار به حساب می‌آید. قطار پردیس مانند صندلي هاي هواپيما و سرعت سير 160 كيلومتر؛ داراي خدمات كترينگ و پذيرايي وعده صبحانه در تمام مسيرها و نهار در مسير مشهد مي‌باشد واگنها در برابر ورود گرد و غبار، برق و باران كاملا ايزوله هستند. مجموعه سيستم سرمايش در سقف واگن تعبيه شده و داراي عملکرد خودكار است. داخل واگن ها دارای سيستم صوتی تصويری مركزی جهت پخش فيلم و موسيقی با چهار كانال خروجی و استفاده از هدفون به انتخاب مسافرين براي گوش دادن به موسيقي يا راديو و يا تماشای فيلم است. در اين نوع قطارها نيز قابليت نصب تجيزات دريافت از ماهواره براي پخش كانالهای تلويزيونی مي‌باشد .

پذیرایی

                                  پذیرایی با پیش غذا در قطار

سرويسهاي بهداشتي با تجهيزات مناسبي جهت استفاده مسافرين تجهيز شده و در شروع هر حركت مامورين موظف به پخش فيلم آموزشي جهت استفاده صحيح از تجهيزات و امکانات موجود در قطار می باشند. می‌بینید، این امکانات شبیه به امکانات هواپیماست!قطار صبا ويژه در کلاس 1، قطار اتوبوسی صبا و قطار ارم در کلاس 2 و قطار اتوبوسی و قطار معمولی صندلی در کلاس 3 شرکت رجا از سایر انواع قطار سالنی/ صندلی هستند.

مثل همیشه رزرواسیون مهر با رزرو هتل  همراه همیشگی شما در سفر هایتان خواهد بود. بعد از انتخاب قطار و خرید بلیط برای رسیدن به مقصد روی ما حساب کنید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر