چینی خانه این شاهکار معماری کجاست؟

10 دقیقه زمان خواندن
چینی خانه شاهکار معماری

ایران سرزمین پهناوری است، تفاوت اقلیم، آب‌وهوا، تنوع فرهنگ، گویش و زبان همه باعث جذابیت آن شده است. گردشگران و مسافران داخلی و خارجی در هر فصل از سال می‌توانند به گوشه‌ای از ایران برای دیدن از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی سفر کنند. یکی از استان‌هایی که بدون شک می‌توان گفت باید بارها و بارها به آن سفر کرد، استان زیبای اردبیل است، زیرا بسیار زیبا، خوش آب‌وهوا و دارای جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعی و تاریخی است.این چندمین سفری است که به اردبیل داریم، پیش‌تر با عناوین «سفر به ییلاق ایران فراموش نشدنیست!» و «سفر به مشکین‌شهر، یک تیر و چند نشان» و «چشم های آبگرم سرعین» در مورد جذابیت‌های این استان برای علاقه‌مندان حرف‌ها زدیم. اما این بار قصد داریم به یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد تاریخی و گردشگری آن یعنی «چینی‌خانه اردبیل» سری بزنیم.آشنایی با چینی‌خانه اردبیلبرای آشنا شدن با چینی‌خانه اردبیل زیباترین تالارهای دوران شاه‌عباس صفوی می‌بایست  400 سال به عقب برگردیم، چینی‌خانه اردبیل در قسمت شرقی قندیل خانه یا رواق اصلی در دل مجموعه شیخ صفی‌الدین جا گرفته است، این مجموعه دارای چهار شاه‌نشین و طاق‌نماهای زیبا و نفیس از مقرنس گچی تشکیل‌شده است. علاقه‌مندان از دیدن نقاشی‌ها، طلاکاری‌ها و هماهنگی رنگ‌ها با سطوح مقرنس از اسلیم‌ها و گل‌های زیبا این مجموعه شگفت‌زده می‌شوند. نکته قابل‌توجه درباره این بنا استحکام آن در برابر زلزله 2/7 ریشتری است.

چینی

معماری زیبا و منحصر به فرد چینی خانه اردبیل

چینی‌خانه اردبیل توسط شیخ بهایی طراحی‌شده است. وجود 1256 محفظه در این بنا ذهن خلاق و هنرمندانه خالق اثر را می‌رساند. تعدادی از این ظروف چینی را امپراتور چین به شاه‌عباس به دلیل احیای جاده ابریشم هدیه کرده است ناگفته نماند یک سری از این ظروف چینی به سفارش شاه‌عباس بوده که بعد از رسیدن این‌ها به ایران توسط هنرمندان حکاک اصفهانی به مهر «بنده شاه ولایت عباس» ممهور شده و جهت قرارگیری در محفظه‌های چینی‌خانه به اردبیل ارسال‌شده است.

نمونه

نمونه بشقاب چینی در چینی خانه اردبیل

نمونه

نمونه ظروف چینی در چینی خانه اردبیل

متأسفانه براثر بی‌کفایتی شاهان وقت بعد از امضای عهدنامه ننگین ترکمن چای تعداد زیادی از ظروف چینی و تعدادی کتاب دست‌نویس باارزش توسط ژنرال باسکویچ غارت شد که در حال حاضر تعدادی از آن‌ها در موزه‌های کشور روسیه در معرض دید عموم مردم قرار دارد. تعداد دیگری از این ظروف در موزه ملی در تهران و موزه‌های شهرهایی مثل اصفهان و شیراز بوده که خوشبختانه یک دهه قبل این ظروف به چینی‌خانه اردبیل بازگردانده شد و رسماً فعالیت خود را دوباره از سر گرفت.

نمونه

نمونه ظروف چینی در چینی خانه اردبیل

نمونه

نمونه ظروف چینی در چینی خانه اردبیل

همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، چینی‌خانه در مجموعه بقعهٔ شیخ صفی قرار دارد. این بقعه یکی از بناهای منحصربه‌فرد تاریخی شهر اردبیل محسوب شده و ازنظر معماری اسلامی دارای اهمیت فوق‌العادهٔ است. کاشی‌کاری معرق، کتیبه‌های زیبا، نقاشی‌ها، گچ‌بری و قطار سازی، مقرنس‌کاری و ... گوشه‌هایی از هنر زیبای دست معماران این مجموعه است. برای معرفی این مجموعه به‌طور جداگانه در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت، از قسمت‌های مختلف آن می‌توان از رواق یا قندیل خانه، مقبره شیخ صفی، مقبره شاه اسماعیل صفوی، حرم‌خانه، چینی‌خانه و ... نام برد.

بقعه

بقعه شیخ صفی الدین اردبیل

با یک برنامه‌ریزی سفر خوب رزرو هتل اردبیل، خرید بلیط هواپیما، خرید بلیط قطار می‌توانید یک سفر به یادماندنی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید، شاید هم ترجیح می دهید با خودروی شخصی به سفر بروید. در هر صورت رزرواسیون مهر سفر خوب و خوش را برای شما آرزومند است.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر