آیا بهشتی به نام زراس را می‌شناسید؟

10 دقیقه زمان خواندن
 بهشتی به نام زراس

اگر به شما پیشنهاد کنیم با ما همراه شوید تا به استان خوزستان سفر کنیم چه چیزی در ذهن شما نقش می‌بندد؟ درختان نخل، آب‌ و هوای گرم و یا گردوغباری که در این چند سال اخیر گریبان گیر مردم این منطقه شده؟ حق با شماست ولی پیشنهاد می‌کنم کمی صبر و حوصله به خرج دهید و با ما همراه شوید چرا که شما را به منطقهٔ در این استان خواهیم برد، که قطعاً تعجب می کنید. پس در کنار ما باشید تا جاذبه‌های پنهان و کمتر شنیده‌شده این استان برای شما آشکار شود.

در شمال شرقی خوزستان جایی که این استان به استان چهارمحال بختیاری وصل می‌شود، به دیدن دهکده تفریحی- توریستی زراس، در 14 کیلومتری دهدز یکی از مناطق خوش آب‌وهوا  در ایذه می‌رویم، جایی که کمتر نام آن را شنیده‌اید.

دهکده

                                                                              دهکده زراس در ایذه

دهکده

                                                                                 دهکده زراس در ایذه

 جاذبه‌های توریستی، طبیعی و تاریخی این منطقه عبارت‌اند از:وجود سد کارون و دریاچه سد کارون 3 که مشرف‌ به دهکده است و در نوع خود چشم هر بیننده را می‌فریبد...این سد یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران به‌حساب می‌آید که بر روی رودخانه کارون در شهرستان ایذه، شهر دهدز در جنوب غربی ایران واقع شده و وظیفه تأمین تولید سالیانه 4172 میلیون وات‌ساعت انرژی را دارد از همین رو سد کارون بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌آبی کشور به‌حساب آمده و تولید بخش اعظمی از برق موردنیاز کشور و کنترل سیلاب بر عهده این سد می باشد.

سد

                                                                      سد کارون سه در خوزستان

آبشار شیوند که روبروی دهکده به‌طور جذابی خودنمایی می‌کند...هم‌جواری روستای شیوند با دریاچه پشت سد، رودخانه کارون، رشته کوههای زاگرس، جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها، آبراه‌ها، آبشارها، صخره‌ها و طبیعت بکر، این منطقه را به یک منطقه فوق العاده زیبا تبدیل کرده که  پتاسیل بالایی برای گردشگری در منطقه دارد.

آبشار

                                                                                   آبشار شیوند ایذه

از شگفتی های این منطقه نام بردن تمامی ندارد ...

کوههای سر به فلک کشیده منگشت با قله های برف‌گیر و دامنه های پر از جنگل‌های بکر آن تنها نوشتن کافی نیست روستاها و باغ‌های بسیار زیبا و پوشیده از انواع درختان میوه در نوع خود بی‌نظیرند. هرجا که راهی شوید مقابل چشمانتان پدیده ی متمایزی قابل رویت است: مناطق پوشیده از درختان بلوط، منطقه تاراز، گلزار، دشت سوسن، تورک، کله، دوتو، دشت بزرگ و کوچک و..در این مسیر گذرتان حتی به تاریخ هم میخورد، طاق طویله (ارگ اتابکی)یکی از اثار به‌جای مانده از دوران اتابکان لر بزرگ، در شهر باستانی ایذه واقع شده که دارای کاشی‌کاری‌های معرق، ترکیب آجر و کاشی، گچ‌بری‌های رنگین و سازه‌های معماری منحصربه‌فرد در زمان خود است و  آن‌گونه که باید موردتوجه قرار گرفته نشده .نقش برجسته کول فره با قدمت چند هزارساله یکی از مهمترین آثار تاریخیست که در چند کیلومتری جنوب غربی شهر باستانی ایذه واقع شده است. منطقه باستانی ایذه از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری خوزستان به‌حساب می‌آید و به‌واسطه قرار گرفتن در مناطق خوش آب‌وهوای استان سالانه گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند. این محوطه در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.از دیگر آثار تاریخی میتوان به قلعه کژدم، عمارت نورآباد، قلعه مدرسه، کاروان‌سرای دهدز و ... اشاره نمود.

کول

                                                                                     کول فرح در ایذه

برای علاقمندان به تفریحات آبی ، منطقه گردشگری ایذه اخیرا به عنوان یکی از بهترین سایت های ورزش آبی مورد توجه و استقبال قرار گرفته و امکاناتی همچون قایق‌سواری، رستوران آبی، سوییت‌ها و کافی‌شاپ‌ها و ... در زراس ایجاد شده است 

11 اردیبهشت , 1396
0 نظر
گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر