اصطلاحات رایج هتلی که باید بدانیم

8 دقیقه زمان خواندن
اصطلاحات-رایج-هتلی-که-باید-بدانیم

تصور کنید برای چند روز آینده عازم سفر هستید و باید هتل رزرو کنید اما در هنگام رزرو با کلماتی مانند نیم‌شارژ، چک‌این و … برخورد می‌کنید که برای شما عجیب هستند. به طور کلی این اصطلاحات تنها مربوط به زمان رزرو نیستند بلکه اصطلاحات رایج هتلی هستند که در زمان پذیرش نیز وجود دارند و باید با آن‌ها آشنا باشید تا در هنگام سفر و اقامت در هتل با مشکلی روبرو نشوید. اگر علاقه‌مند به آشنا شدن با این اصطلاحات هستید، همراه من باشید تا برخی از آن‌ها را به شما معرفی کنم.

اصطلاحات رایج هتلی برای رزرو آنلاین اتاق

امروزه بسیاری از سایت‌ها هستند که امکان رزرو آنلاین هتل را به شما می‌دهند اما یکی از مشکلاتی که در هنگام رزرو آنلاین پیش می‌آید اصطلاحات ناشناخته‌ای است که در این سایت‌ها می‌بینم چرا که هر اتاق براساس ویژگی‌هایی که دارد اسم متفاوتی می‌گیرد. در ادامه شما را با چند نوع از اصطلاحات رایج هتلی در هنگام رزرو اتاق آشنا می‌کنم.

اتاق یک‌ نفره: اتاق‌های که با علامت اختصاری SGL نشان داده می‌شوند، اتاق‌های تک نفره یا single هستند. همانطور که از نام این نوع اتاق‌ها مشخص است تنها یک تخت در آن‌ها وجود دارد.

اتاق دو نفره: اتاق‌های دو نفره با علامت اختصاری DBL نشان داده می‌شوند. این اتاق‌ها دو نوع Double (دبل) و Twin (توئین) هستند. اتاق Double دارای یک تخت دونفره به هم چسبیده و اتاق Twin دارای دو تخت مجزا است.

اتاق سه نفره: اتاق سه نفره یا Triple با علامت اختصاری TPL نشان داده می‌شود. این اتاق‌ها دارای سه تخت یک نفره یا یک تخت دونفره به هم چسبیده و یک تخت یک نفره هستند.

سوئیت ( Suite ): سوئیت به اتاق‌های گفته می‌شود که یک قسمت پذیرایی در جلوی اتاق دارند و اتاق خواب در پشت پذیرایی قرار دارد. برخی از سوئیت‌ها نیز دو طبقه هستند که پذیرایی پایین و اتاق خواب بالا است.

آپارتمان ( Apartment ): به اتاق‌هایی گفته می‌شوند که دارای یک پذیرایی و هال به همراه یک، دو و یا سه اتاق خواب که هرکدام دو تخت دارند. به طور مثال اگر دو اتاق‌ داشته باشد، معمولا یک اتاق با تخت دونفره ( Double ) و یک اتاق ( Twin ) با دو تخت یک نفره خواهد داشت. این اتاق‌ها دارای یک حمام مشترک، آشپزخانه، مبلمان و صندلی نیز هستند.

استودیو ( Studio ): استودیو به اتاق‌هایی گفته می‌شود که به صورت اتاق پذیرایی چیده شده‌اند اما مبلمان‌های آن به صورت تختخواب همراه با بالشت و پتو هستند. استودیوها دارای حمام نیز هستند، همچنین بعضی از آن‌ها آشپزخانه هم دارند.

کانکتد روم ( Connected Room ): کانکتد روم به اتاق‌هایی تو در تو گفته می‌شود که به وسیله یک در از وسط جدا می‌شوند اما هر کدام به صورت جداگانه به راهرو هتل راه دارند. حمام و سرویس بهداشتی این اتاق‌ها کاملا مجزا است.

کابانا ( Cabana ): به اتاق‌هایی گفته می‌شود که در همکف قرار دارند و پنجره آن‌ها روبه محوطه استخر شنا گشوده می‌شود. این اتاق‌ها دارای اتاقی مستقل برای تعویض لباس هستند.

فیستا سوئیت ( Fiesta suite ): این نوع اتاق‌ها معمولا در هتل‌هایی که دارای سالن عروسی هستند وجود دارند و پس از پایان عروسی در اختیار عروس و داماد قرار می‌گیرد.

اصطلاحات رایج هتلی در هنگام پذیرش و اقامت

اصطلاحات رایج هتلی تنها در زمان رزرو اتاق ها استفاده نمی‌شوند بلکه این اصطلاحات بیشترین کاربرد را در هنگام پذیرش و اقامت دارند و شناخت آن‌ها به شما کمک می کند تا اقامتی بدون مشکل را در هتل داشته باشید. در ادامه لیستی از این اصطلاحات را برای شما آماده کرده‌ام.

چک‌این ( Check in )

چک‌این از جمله اصطلاحات رایج هتلی است که در هنگام ورود به هتل آن را می‌شنوید و به معنای ورود شما به هتل و ساعت تحویل اتاق است، با ورود به هتل و تحویل دادن مدارک مراحل پذیرش انجام می‌شود. ساعت ۱۲ یا ۱۴ معمولا در بسیاری از هتل‌ها ساعت تحویل اتاق است.

چک اوت ( Checkout )

زمانی که مدت اقامت شما در هتل تمام می‌شود و قصد دارید اتاق را تحویل دهید از اصطلاح چک اوت استفاده می‌شود. ساعت تحویل دادن اتاق‌ها معمولا ۱۲ ظهر است و بعد از خروج اتاق توسط مسئول مربوطه چک می‌شود.

نیم شارژ

یکی از اصطلاحات رایج هتلی که باید بدانید، نیم‌شارژ است. همانطور که گفته شد، تحویل گرفتن و تحویل دادن اتاق‌ها طبق زمان معینی انجام می‌شود اما اگر شما زود به هتل رسیدید و تمایل داشتید که زودتر اتاق را تحویل بگیرید با پرداخت مبلغی به نام نیم‌شارژ می‌توانید قبل از ساعت مقرر به اتاق وارد شوید. این مبلغ در صورت دیر تحویل دادن اتاق نیز از مسافر دریافت می‌شود.

بوفه

اگر در هنگام رزرو هتل به کلمه بوفه برخورد کردید باید بدانید که این اصطلاح مربوط به سرویس غذاخوری و رستوران هتل است و معمولا به صورت سلف سرویس انجام می‌شود.

مینی‌بار

یخچال کوچکی که در اتاق‌ها قرار گرفته است را مینی‌بار می‌گویند. هزینه استفاده از خوراکی‌های مینی‌بار به صورت جداگانه حساب می‌شود و جز هزینه رزرو اتاق نیست پس قبل از استفاده از قیمت خوراکی‌ها حتما مطلع شوید.

روم‌سرویس

روم‌سرویس از دیگر اصطلاحات رایج هتلی است. اگر شما در طول شبانه روز گرسنه شوید و احتیاج به خوراکی یا نوشیدنی داشته باشید می‌توانید تنها با یک تماس درخواست نوشیدنی یا خوراکی دلخواه خود را دهید.

فولبرد (Full Board )

این اصطلاح به معنای این است که شما با همان هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید می‌توانید از هر سه وعده غذایی هتل استفاده کنید و نیاز به پرداخت هزینه دیگری نخواهید داشت.

هافبرد ( Half Board )

زمانی که یک هتل از اصطلاح هافبرد استفاده می‌کنند به معنای این است که علاوه بر صبحانه می‌توانید یکی از وعده‌های ناهار یا شام را در هتل میل کنید.

ترانسفر

کلمه ترانسفر به معنای جا به جا کردن دوطرفه است. بسیاری از هتل‌ها ترانسفر رایگان را برای مسافران به صورت رفت و برگشت در نظر می‌گیرند. در ایران این سرویس به نام سرویس استقبال یا سرویس رایگان هتل شناخته می‌شود.

خدمات خانه‌داری

یکی از مهمترین مسائل در جذب مسافر برای هتل‌ها تمیزی آن‌ها است. خدمات خانه‌داری اصطلاح رایج هتلی است که در این زمینه استفاده می‌شود و شامل کارهایی مانند تمیز کردن سرویس بهداشتی، آینه‌ها، مرتب کردن تخت‌ها و … می‌شود. این خدمات در برخی هتل‌ها به صورت روزانه انجام می‌شود و در برخی تنها یک بار در زمان اقامت انجام می‌شود، البته لازم به ذکر است که انجام این خدمات به تعداد روزهای اقامت شما نیز بستگی دارد.

نگه‌داری کودک

سفر با کودک یکی از سخت‌ترین سفرها است و خانواده‌ها را با چالش‌های فراوانی مواجه می‌کند. برخی از هتل‌ها با فراهم کردن امکاناتی این مشکل را برطرف کرده‌اند و خدمات نگه‌داری از کودکان را به لیست خدمات خود اضافه کرده‌اند. اگر در زمان رزرو به این اصطلاح برخورد کردید، دیگر نگران نگه‌داری از کودکان خود نباشید و از سفر خود لذت ببرید.

لاندری

لاندری دیگر اصطلاح رایج هتلی است. این کلمه به معنای خدمات خشکشویی در هتل است. لباس‌ها به درخواست مسافر جمع‌آوری می شوند و در قسمت لاندری هتل خدمات شستشو و اتو کشی آن‌ها انجام می‌شود و سپس به مهمان تحویل داده می‌شوند.

Cip

از دیگر اصطلاحات رایج هتلی که بسیار به گوش می‌رسد Cip است. Cip خدماتی ویژه است که به مهمانان مهم و افراد سرشناس ارائه می شود، البته سایر مسافرین نیز می‌توانند با پرداخت مبلغی بیشتر از این خدمات بهره‌مند شوند. تفاوت Cip با Vip تنها در بخش امنیت آن است و در دیگر بخش‌ها کاملا یکسان هستند. از امکانات این خدمات می‌توان به بوفه کامل هتل، میوه در اتاق و … اشاره کرد.

سرویس اضافه

زمانی از اصطلاح سرویس اضافه استفاده می‌شود که تخت خواب به تعداد افرادی که اتاق را رزرو کرده‌اند نباشد، در این صورت هتل یک سرویس اضافه شامل کاناپه تخت‌خوابشو، سرویس کف‌خواب، تخت‌تاشو یا تخت کامل را به مسافر ارائه می‌دهد.

سخن آخر

دانستن برخی از اصطلاحات در هر زمینه‌ای بسیار مهم و موثر است و به شما کمک می‌کند تا به آسانی با دیگران ارتباط برقرار کنید و نیازهای خود را رفع کنید. در بخش هتلداری نیز بسیاری از این اصطلاحات وجود دارند و افراد کمی با آن‌ها آشنا هستند. در این مقاله تلاش کردم تا شما را با تعدادی از مهمترین و پرکاربردترین اصطلاحات رایج هتلی آشنا کنم تا در سفر بعدی خود در هنگام پذیرش و اقامت با مشکلی روبرو نشوید.

07 مرداد , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر