با زیباترین مسجد های ایران آشنا شوید

9 دقیقه زمان خواندن
با-زیباترین-مسجد-های-ایران-آشنا-شوید

دوره اسلامی در ایران با حمله اعراب به ایران و شکست دادن خاندان ساسانیان آغاز شد. این دوره نیز مانند دوره پیش از اسلام قدمتی تاریخی و بلند مدت دارد که آثار تاریخی ساخته شده مانند مساجد شاهدی بر این ادعا هستند. دوره حکومت صفویه یکی از بهترین دوران پادشاهی ایران بوده است و بناهای تاریخی بسیاری از جمله آثار اسلامی در این دوران ساخته شده است. مساجد یکی از زیباترین معماری‌های اسلامی هستند که در ایران به تعداد زیادی وجود دارند و به ثبت جهانی رسیده‌‌اند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به تاریخ، تمدن و فرهنگ کشور خود علاقه دارید و همیشه به دنبال آشنا شدن با جاذبه های تاریخی هستید، پیشنهاد می‌کنم در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با تعدادی از زیباترین مسجد های ایران آشنا کنیم.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان از زیباترین مسجد های ایران

میدان نقش جهان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مکان‌های ساخته شده در اصفهان است که در داخل آن جاذبه دیگری نیز وجود دارد. مسجد شیخ لطف الله یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین مسجد های ایران است. معماری زیبا و اسلامی، نداشتن مناره، کاشی‌کاری‌های زیبا و فیروزه و … همه از ویژگی‌های این مسجد زیبا هستند. مسجد شیخ لطف الله از دیگر جاذبه‌های ثبت شده در یونسکو است و همچنین به عنوان مدورترین گنبد جهان نیز شناخته می‌شود. اگر به دنبال رزرو هتل در نزدیکی میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله هستید، هتل‌هایی مانند هتل عالی قاپو، هتل صفوی، هتل ستاره، هتل عباسی و … می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. برای رفتن به این بنای تاریخی می‌توانید از مترو اصفهان استفاده کنید و در ایستگاه امام حسین (ع) از مترو خارج شوید.

مسجد نصیرالملک شیراز

اگر بخواهیم به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شیراز اشاره کنیم، بدون شک مسجد نصیرالملک اولین گزینه ما خواهد بود . این مسجد با کاشی‌کار و مقرنس‌کاری‌های متفاوت یکی از زیباترین مسجد های ایران است که در دوره ایران اسلامی ساخته شده است. اما چه چیزی سبب متفاوت شده این مسجد با دیگر مساجد شده است؟ اگر به کاشی‌های مسجد نصیرالملک توجه کنید متوجه تفاوت رنگ کاشی‌های به کار رفته شده در آن با دیگر مساجد می‌شوید، به همین دلیل است که به مسجد صورتی ایران نیز شهرت دارد. مسجد نصیرالملک در نزدیکی ایستگاه مترو ولیعصر قرار دارد. از جاذبه‌های نزدیک به این مسجد می‌توان به نارنجستان قوام، بازار وکیل، حمام وکیل و … اشاره کرد. اگر تمایل به رزرو آنلاین هتل در نزدیکی این مسجد و دیگر جاذبه های شیراز دارید، می‌توانید با مراجعه به سامانه رزرواسیون مهر، هتل مورد نظر خود را در کمترین زمان رزرو کنید. هتل لطفعلی خان از نزدیک‌ترین هتل های شیراز به این بنای باشکوه است.  همچنین اگر به دنبال اقامتی کم هزینه در شیراز هستید، هتل پارس، هتل پارسه و هتل پارک چند هتل ارزان در نزدیکی این جاذبه باشکوه هستند.

مسجد امام اصفهان، دومین مسجد زیبای نصف جهان

اصفهان یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و به هر گوشه‌ای از آن که نگاه کنید، قسمتی از آنچه در این شهر گذشته است را می‌بینید. مسجد امام یا مسجد شاه از دیگر مسجد های ایران است که در زمان صفویه ساخته شده است. معماری باشکوه و بی‌نظیر، کاش‌کاری‌های فیروزه‌ای و … همه از ویژگی‌های این مسجد باشکوه است. از این مسجد زیبا داستان‌ها و روایت‌های مختلفی نقل شده است. مسجد امام برخلاف سایر مساجد داری ۴ مناره است و علت این موضوع قرار گرفتن در راستای مکه و قبله است. برای بازدید از این مسجد زیبا می‌توانید در مترو اصفهان از ایستگاه امام حسین از مترو خارج شوید. نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به این مسجد عمارت عالی قاپو، کاخ چهلستون، مسجد شیخ لطف الله و … هستند. همچنین اگر تمایل دارید در نزدیکی این مسجد و دیگر جاذبه های تاریخی اصفهان اقامت داشته باشید، هتل عباسی، هتل پارت، هتل پارتیکان، هتل ستاره و هتل عالی قاپو می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

مسجد جامع یزد

اگر به شهر بادگیرهای جهان، یزد سفر می‌کنید دیدن قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین مسجد این شهر و ایران، مسجد جامع را فراموش نکنید. یزد یکی دیگر از شهرهای توریستی ایران است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. مسجد جامع این شهر از دیگر مسجد های ایران است که معماری خاص و منحصر به فرد خود را دارد. بلندترین مناره‌های مسجد در ایران و جهان نیز متعلق به مسجد کبیر یزد است به نحوی که اگر در روبروی سردر این مسجد قرار بگیرید برای دیدن آن باید کمی سر خود را به عقب هدایت کنید. این مسجد زیبا و بزرگ در خیابان مسجد جامع یزد و در نزدیکی هتل داد و هتل ملک النجار قرار گرفته است.

مسجد آقابزرگ کاشان

مسجد آقابزرگ کاشان، از زیباترین و متفاوت‌ترین مسجد های ایران و جهان است. مسجد آقابزرگ در در دوره قاجار ساخته شده است و قدمتی طولانی دارد. این مسجد تنها مسجد ۵ طبقه در جهان است. معماری مسجد آقابزرگ بسیار به معماری مدرسه صدر و مدرسه چهارباغ در اصفهان شباهت دارد. از دیگر تفاوت‌های این مسجد با دیگر مسجد‌های ایران می‌توان به کاشی‌کاری‌ها و گنبد آن اشاره کرد. گنبد این مسجد برخلاف سایر مساجد کاشی‌کاری ندارد و آجرکاری شده است و در قسمت‌های داخلی مسجد بیشترین کاشی‌کاری را می‌بینید. این مسجد به دیگر خانه های تاریخی کاشان نیز نزدیک است و می‌توانید در کنار بازدید از این مسجد از دیگر جاذبه های کاشان نیز دیدن کنید. اگر قصد دارید برای چند روز در این شهر اقامت داشته باشید و به دنبال رزرو هتل هستید، اقامتگاه سنتی خانه نقلی، هتل نگین کاشان و هتل سنتی خانه مرشدی از بهترین هتل های کاشان برای اقامت در نزدیکی این مسجد هستند.

مسجد وکیل شیراز یادگار دوران زندیه

شیراز در زمان زندیه به عنوان پایتخت کشور انتخاب شده بود و آثار تاریخی بسیاری در این شهر مخصوصا از زمان حکومت کریم خان زند باقی مانده است. زمانی که برای بازدید از ارگ کریم خان و حمام وکیل می‌روید بهتر است کمی زمان نیز برای دیدن یکی دیگر از مسجد های ایران یعنی مسجد وکیل شیراز قرار دهید. این مسجد با معماری زیبا و خاص از جاذبه های شیراز محسوب می‌شود و هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن آن راهی این شهر می‌شوند. مسجد وکیل در خیابان طالقانی و نزدیک به بسیاری از جاذبه‌های شهر مانند نارنجستان قوام و  خانه زینت الملوک قرار گرفته است. همچنین ایستگاه زندیه مترو شیراز با قرار گرفتن در فاصله‌ای ۹۰۰ متری دسترسی را برای تردد در شیراز آسان کرده است. هتل ارگ و هتل زندیه شیراز بهترین گزینه برای رزرو هتل در شیراز هستند.

مسجد جامع اصفهان، کهن‌ترین مسجد ایران

مسجد جامع اصفهان از قدیمی‌ترین معماری ‌های اسلامی در میان مسجد های ایران را داراست. مسجد جامع که با نام‌های مسجد عتیق و مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود، در دوره سلجوقیان بنیان نهاده شد و در دوره صفویه کامل شد. این مسجد دارای ۴ ایوان است و شامل قسمت‌های مختلفی مانند شبستان، گنبد جنوبی، کنبد شمالی ، ایوان درویش، ایوان صاحب، ایوان استاد، ایوان شاگرد، ایوان عمر، مسجد الجایتو و ... می‌شود. کاشی‌کاری‌ها، مقرنس کاری سنگاب‌های کنار هر ایوان از زیبایی‌های این مسجد قدیمی است. مسجد جامع در خیابان مجلسی اصفهان قرار دارد.

مسجد گوهرشاد مشهد یادگاری زنانه از دوران تیموریان

مسجد گوهرشاد مشهد از دیگر مسجد های ایران است. این مسجد که در حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است به دستور بانو گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری، پادشاه حکومت تیموریان ساخته شد. معماری زیبا و اسلامی، گچ‌کاری، گنبد تمام فیروزه‌ای و آینه کاری همه از زیبایی‌های این مسجد باشکوه هستند. اگر قصد رزرو آنلاین هتل در نزدیکی این مسجد و حرم امام رضا(ع) را دارید، پیشنهاد من به شما از میان هتل های مشهد، رزرو هتل الماس دو و هتل نور مشهد است.

مسجد جمکران قم

از دیگر مسجد های ایران می‌توان به مسجد جمکران قم اشاره کرد. این مسجد در روستای جمکران که در نزدیکی شهر قم است قرار دارد و شما می‌توانید بعد از بازدید از این مسجد زیبا به زیارت حرم حضرت معصومه (س) نیز بروید. مسجد جمکران در انتهای بلوار بلوار پیامبر اعظم قرار گرفته است. در بسیاری از روایات آمده است که مسجد جمکران به دستور امام زمان (ع) در سال ۳۷۳ هجری قمری ساخته شده است.

مسجد امیر چخماق یزد

در دل اولین شهر جهان و شهر بادگیرها یکی دیگر از زیباترین مسجد های ایران با نام مسجد امیر چخماق قرار گرفته شده است. این مسجد در مهمترین میدان یزد با همین نام قرار گرفته است و هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید به سمت آن می‌روند. این مسجد بعد از مسجد جامع یزد دومین مسجد مهم در یزد است. مناره‌های بلند، گنبدی خمیده با کاشی‌کاری‌های سبز و معماری زیبا ایرانی اسلامی از ویژگی‌های این مسجد باشکوه است. اگر تمایل دارید در نزدیکی این مسجد و میدان امیر چخماق اقامت داشته باشید، رزرو هتل هایی مانند هتل داد، هتل ملک التجار، هتل سنتی مهر و هتل سنتی مظفر یزد می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مسجد جامع تبریز یادگاری از دوره سلجوقیان در ایران

مسجد جامع تبریز یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ساخته شده تبریز و از زیباترین مسجد های ایران است. طبق مطالعات انجام شده قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان می‌رسد و در ابتدا یکی از عمارت‌های بزرگ آن دوره بوده است که بعدها به مسجد تبدیل شده است. ارتفاع کم طاق‌های مسجد، مناره‌های متفاوت و … همه از زیبایی‌های مسجد کبیر تبریز هستند. طاق‌ها و قوس‌های این مسجد کاشی‌کاری ندارد بلکه از آجر است و قسمت محراب مسجد نیز گچ‌بری شده است. متاسفانه به دلیل زلزله‌هایی که در تبریز رخ داد قسمت‌هایی از مسجد ویران اما به کمک  معماران آن زمان مجددا بازسازی‌های مورد نیاز بر روی آن انجام شد. این مسجد در خیابان شهید مطهری و در مقابل خانه مشروطه تبریز قرار گرفته است. هتل لاله پارک، هتل آپارتمان استقبال و هتل گسترش با فاصله‌ای چند دقیقه‌ای از نزدک‌ترین هتل های تبریز به این مسجد هستند.

سخن آخر

همانطور که گفتیم مساجد یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین آثار تاریخی در ایران بعد از اسلام هستند به همین دلیل سبک خاص و معماری متفاوتی با دیگر جاذبه های ایران دارند. در این مقاله تلاش کردیم تا  شما را با تعدادی از زیباترین و قدیمی‌ترین مسجد های ایران آشنا کنیم تا زمانی برای سفر بعدی که به این شهرهای تاریخی دارید، بازدید از آن‌ها را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. شما نیز اگر از نزدیک این مساجد را دیده‌اید تجربه خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

17 شهریور , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر