برداشت زعفران می‌تواند تور تفریحی به مشهد باشد

10 دقیقه زمان خواندن
برداشت زعفران

آورده‌اند که از خواص این گیاه، خنده مکرر و تقویت قلب و حافظه است. نام دیگرش طلای سرخ یا همان زعفران است. مخزنش در خطه زرخیز خراسان است. شهری با انواع طلای سرخ و طلای فیروزه‌ای و ... یادتان می‌آید ماجرای فیلم‌های خارجی که یک عده با هزار و یک دردسر سفر می‌کردند به‌جایی برای یافتن طلا. صبح تا شب لابلای خاک و کوه و ... به دنبال رده‌هایی از طلا بودند، آخر فیلم غالباً یا به طلا نمی‌رسیدند و یا اگر چیزی عایدشان شده بود، هفت‌تیر می‌کشیدند و همدیگر را می‌کشتند.حالا ماجرای واقعی و البته برعکس ما در ایران همین است، هر شهری به طلایی معروف است و اهالی‌اش با سختی و مرارت زیاد می‌کوشند تا آن را به دست بیاورند و زندگیشان را بگذرانند. برخلاف آنچه ما از دور می‌بینیم، پرورش‌دهندگان و تلاشگران اصلی طلای سرخ و طلای فیروزه‌ای و طلای سیاه در این مرزوبوم آن‌چنان وضعشان خوب نیست...بگذریم... اگر زیارت حرم امام رضا (ع) را کرده باشید چه با خرید بلیت هواپیما و چه از طریق خرید بلیط قطار و نشستن در کوپه‌های خاطره‌انگیز قطار و چه با استفاده از اتوبوس‌های بین‌شهری می‌توانید به مشهد برسید. مشهد پر است از هتل‌های چند ستاره و اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های رنگارنگ که زائران و مسافران مشهد را دوست دارند.این مضمون که شما مهمان امام رضا (ع) هستید و افتخار ما خدمتگزاری به شماست را بیشتر در حرم می‌شنوید اما کم نیستند هتل داران و مسافرخانه دارانی که بامحبتی عجیب در مشهد از شما پذیرایی می‌کنند، فرقی نمی‌کند شما هتل هما مشهد یا هتل درویشی مشهد را برای اقامت انتخاب کرده باشید، یا یک مسافرخانه یا هتل‌هایی که چندان معروف نیست، محبت همان است.از زیارت که فارغ شوید و نوبت به گشت‌وگذار در بازارهای مشهد برسد، یک سوغات گران‌بها و خوش عطر و رنگ شما را قطعاً غلغلک می‌دهد که به سمتش بروید و برای دوستان و خانواده به‌عنوان تحفه ارزشمند، ببرید، بله! طلای سرخ یا همان زعفران. قیمت زعفران گرچه نسبتاً بالاست اما گیاهی بسیار ارزشمند و پرفایده است.تربت‌حیدریه زعفرانی‌ترین شهر جهان نام‌گذاری شده است و با داشتن 8 هزار هکتار عرصه زعفران کاری، بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در کشور دارد. تربت‌حیدریه به پایتخت زعفران ایران مشهور شده است. شهر زعفران خراسان نه‌تنها در قائنات، بلکه در فردوس، گناباد، بجستان، سرایان، بیرجند و کاشمر در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی نیز از این محصول روزگار می‌گذرانند.

زعفران

برداشت محصول زعفران مشهد

به دلیل اهمیت حرم ملکوتی امام رضا (ع) غالب مسافران در مدت اقامت در مشهد بیشتر ترجیح می‌دهند در هتل یا مسافرخانه باشند و به حرم امام رضا (ع) بیشتر از مکان‌های دیگر سر بزنند. شاید به همین دلیل است که ما کمتر مزارع زعفران را دیده‌ایم و شاید اگر مثل تور گلاب‌گیری کاشان در وقت مشخصی از سال سفر برای دیدن مراحل کشت و برداشت زعفران بود، مردم زیادی سفر به مشهد و شهرهای خراسان رضوی و جنوبی را به‌نوعی دیگر تجربه می‌کردند.زعفران گیاهی دارویی و صنعتی است. گل زعفران که به بخش کلاله و یا قرمزی آن سر ریشه می‌گویند در ابتدای برداشت به رنگ قرمز روشن است ولی به‌مرور به رنگ قرمز تیره‌رنگ تبدیل می‌شود. تازه آن از عطر خوش‌طعمی برخوردار است و به غذاها طعم و لذت خاصی می‌دهد.

زعفران

برداشت محصول زعفران مشهد

برای کشاورزان در خراسان، زعفران (طلای سرخ) درآمد اصلی است. گیاهی که تنها دو بار در اول آبان ماه (قبل از محصول دهی) و اوایل آذرماه (در پایان محصول دهی)، به آب نیاز دارد و تا بهار، آب باران و برف برای آن کافی است.کاشت، داشت و برداشت آن فرصت‌های فراوان شغلی به وجود می‌آورد، حمل‌ونقل آن گران تمام نمی‌شود و توان ارزآوری دارد. از آماری که به‌گونه‌ای نه‌چندان دقیق درباره زعفران و زعفران کاران ایران منتشر می‌شود، چنین برمی‌آید که بیشتر از صد هزار خانوار، به‌ویژه در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قائنات، فردوس، گناباد، بجستان، سرایان، بیرجند و کاشمر در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی از این محصول روزگار می‌گذرانند.از حدود ۲۳۰ تن زعفرانی که هرسال در جهان تولید می‌شود، بیش از ۱۷۰ تن آن در خراسان به دست می‌آید. البته در سایر شهرهای کشور نیز زعفران کاشت می‌شود اما استان خراسان رضوی با تولید حدود ۱۷۲ تن زعفران و سهم ۵٬۷۵ درصدی از تولید این محصول، مقام اول را در کشور داراست.زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می‌باشد از خواص زعفران می‌توان به کاهش چربی و کلسترول خون، آرام‌بخش، اشتهاآور، ضداسپاسم، پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی و سرطان، تقویت‌کننده حافظه و کاهش‌دهنده فشارخون است.از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های چشم، عفونت ادراری، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شکم، درمان معده درد و درمان کم‌خونی استفاده می‌شود. زعفران به هضم غذا کمک می‌کند و تقویت‌کننده معده می‌باشد و به‌عنوان مسکن به‌ویژه در دردهای لثه کاربرد دارد. از زعفران طلای سرخ ایران غافل نشوید.ما در مجموعه ای‌گردش تلاش می‌کنیم علاوه بر فراهم نمودن رزرو هتل، شما را با جاذبه‌های گردشگری و امتیازات شهرهای مختلف، سفر را برایتان لذت‌بخش‌تر نماییم. شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر از مراکز اقامتی مشهد لیست هتل‌های مشهد را مشاهده نمایید. 

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر