تکرار نام بناهای تاریخی ایران در طول زمان

10 دقیقه زمان خواندن
تکرار-نام-بناهای-تاریخی-ایران-در-طول-زمان

آیا به این جمله که تاریخ تکرار می‌شود، اعتقاد دارید؟ شاید درک این جمله کمی عجیب باشد اما اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم با اسامی و اتفاقات مشابهی در زمان‌های متفاوت رو به رو می‌شویم، تکرار نام بناهای تاریخی نیز از دلایل اثبات این ادعا است. اگر نگاهی به تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران بیندازید با نام پادشاهان بزرگی رو به رو خواهید شد که زمان‌های مختلفی از تاریخ در شهرهای ایران حکومت کرده‌اند.  برخی از این پادشاهان شهرهای متفاوت ایران را به عنوان پایتخت خود انتخاب می‌کردند و در زمان‌های متفاوت از سال در یکی از آن‌ شهرها حکومت می‌کردند. داشتن پایگاه‌های حکومتی متعدد در هر دوره‌ای و در شهرهای متفاوت ایران یکی از دلایل تکرار نام بناهای تاریخی است. در ادامه همراه ما باشید تا با تعدادی از این بناهای هم‌نام آشنا شوید.

عمارت کلاه فرنگی از ماکو تا شیراز

عمارت کلاه فرنگی یکی از زیباترین بناهای ساخته شده در اواخر زندیه و قاجار است. معماری این نوع عمارت‌ها اولین بار از طریق سفر شاهزاده‌های ایرانی به اروپا الهام گرفته شد که تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. این نوع بناها معمولا در میان یک باغ و به شکل هشت ضلعی یا شش ضلعی همراه با کاشی‌کاری، مقرنس‌کاری و نقاشی بر روی دیوارها ساخته می‌شده‌اند. تعداد این عمارت‌ها در شهرهای مختلف ایران بسیار زیاد است اما ما به اختصار چهار عمارت را به شما معرفی می‌کنیم. 

عمارت کلاه فرنگی ماکو که در استان آذربایجان غربی قرار دارد و به فردی به نام علی قلی خان بیات ماکویی تعلق داشته است. قدمت این عمارت به اواخر دوران قاجار بر می‌گردد. این عمارت کلاه فرنگی در شرق خیابان امام قرار دارد و اگر به دنبال رزرو هتل در نزدیکی این عمارت هستید، هتل جهانگردی ماکو با فاصله‌ ۶ دقیقه پیاده‌روی می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت شما باشد. عمارت کلاه فرنگی تهران که به عشرت آباد شهرت دارد از دیگر بناهای تاریخی هم‌نام ایران است. این عمارت در دوره قاجار و بعد از اولین سفر ناصرالدین شاه به اروپا ساخته شد ولی متاسفانه این بنا امروزه به صورت کامل تعطیل است.

عمارت کلاه فرنگی آباده از دیگر عمارت‌های زیبای ساخته شده در زمان قاجار است که در شهرستان آباده قرار دارد. یکی دیگر از عمارت‌ها با این نام عمارت کلاه فرنگی شیراز است که دومین بنا با این نام در استان فارس است. این عمارت هم‌اکنون با نام موزه پارس شیراز مورد بازدید عموم قرار گرفته است. این موزه در خیابان زند و در نزدیکی ارگ کریم خان قرار دارد پس اگر به دنبال رزرو هتل در نزدیکی این جاذبه‌ها هستید، هتل پارس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

سردر عالی قاپو قزوین و عمارت عالی قاپو اصفهان

با نگاهی به تاریخ کشور می‌توان دوره صفویه را یکی از مهمترین دوران ایران دانست چرا که توانستند بعد از نهصد سال در کل ایران حکمرانی کنند. در این دوره سه شهر ایران ( تبریز، قزوین و اصفهان ) به عنوان پایتخت انتخاب شدند. اگر نگاهی به آثار تاریخی ساخته شده در عصر صفویه در قزوین و اصفهان داشته باشید، متوجه شباهت نام چند اثر تاریخی در این دو شهر می‌شوید. سردر عالی قاپو قزوین یکی از بناهای تاریخی هم‌نام در ایران است. تاریخ ساخت سردر این عمارت به دوره شاه عباس اول برمی‌گردد و سردر اصلی دولتخانه صفوی بوده است که در اولین خیابان ایران یعنی خیابان سپه قرار گرفته است.

عمارت عالی قاپو اصفهان یکی از زیباترین بناهای ساخته شده در عصر صفوی پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان است. این بنا نسبت به سردر عالی قاپو بسیار زیباتر و بزرگ‌تر است. اتاق‌های مختلف این کاخ مانند اتاق موسیقی یا صوت، تزئینات خارجی، استفاده از کاش‌کاری هفت رنگ، کشیدن تصاویر مینیاتوری و … همه از ویژگی‌های این کاخ باشکوه هستند. این کاخ در میدان نقش جهان یکی دیگر از آثار ساخته شده در زمان صفویه و رو به روی مسجد شیخ لطف الله قرار دارد. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید و به دنبال رزرو هتل و اقامت در نزدیکی این آثار هستید، هتل عباسی، هتل پارت و هتل پارسیان کوثر می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

عمارت چهلستون قزوین و کاخ چهلستون اصفهان از زیباترین بناهای تاریخی ایران

همانطور که گفتیم بسیاری از بناهای تاریخی ساخته شده در عصر صفوی در قزوین در اصفهان نیز وجود دارند. عمارت چهلستون قزوین معروف به عمارت کلاه فرنگی، تنها اثر باقی‌مانده از کاخ‌های سلطنتی دوره صفویه در این شهر است. این کوشک عمارتی هشت ضلعی است که در باغی مربع شکل قرار گرفته است.

کاخ چهلستون اصفهان بنای هم‌نام این عمارت است که در دوره شاه عباس اول در باغی بزرگ احداث گردید. سقف‌های بلند با نقاشی‌های مینیاتوری زیبا، تالار ۱۸ ستون، تالار آیینه، شیر سنگی، تزئینات طلاکاری شده، نقاشی پادشاهان عصر صفوی و … از ویژگی‌های این بنای زیبا است. زمانی که به این کاخ می‌روید با ۲۰ ستون رو به رو می‌شوید و شاید کمی عجیب باشد که چرا نام چهلستون را برای آن انتخاب کرده‌اند، اما به دلیل منعکس شدن تصویر ۲۰ ستون در آب به آن نام لقب چهلستون را داده‌اند. این کاخ زیبا در خیابان استانداری اصفهان قرار دارد و نزدیک‌ترین هتل‌ های اصفهان برای اقامت در نزدیکی این بنای تاریخی هتل عباسی، هتل سپاهان و هتل عالی قاپو هستند.

قبرستان انگلیسی ها بوشهر و قشم

ایران جنگ‌های زیادی را در ادوار مختلف به خود دیده است و توسط بسیاری از کشورها اشغال شده است. در زمان فتحعلی شاه جنوب ایران برای مدتی تحت سلطه انگلیسی‌ها بود که توانستند در فرهنگ و کلمات مردم آن منطقه تاثیر بگذارند. قبرستان انگلیسی ها در بوشهر و قشم یکی دیگر از بناهای تاریخی هم‌نام در ایران است. اگر چه انگلیسی‌ها بناهای دیگری نیز در این شهرها از خود به یادگار گذاشتند.

شهر زیر زمینی اراک و کیش

از دیگر از جاذبه های تاریخی و بناهای تاریخی ایران می‌توان به شهر زیر زمینی ذلف آباد اراک و شهر زیر زمینی کاریز کیش اشاره کرد. شهر زیر زمینی ذلف آباد در منطقه فراهان اراک با ۴۸۰۰ سال قدمت قرار دارد، این شهر متعلق به دوره ایلخانیان و سلجوقیان است و قدمت بیش‌تری نسبت به جاذبه هم‌نام خود در کیش دارد. شهر زیر زمینی کیش با ۲۵۰۰ سال قدمت یکی دیگر از جاذبه‌های این جزیره زیبا است. این شهر زیرزمینی در بلوار میرمهنا قرار دارد. با اقامت در هتل های کیش مانند هتل شایگان، هتل ترنج، هتل داریوش و هتل مارینا می‌توانید لذت سفر خود را در این جزیره چند برابر کنید.

خانه مشروطه تبریز و اصفهان

یکی دیگر از بناهای تاریخی و هم‌نام ایران خانه مشروطه است. بنای این خانه‌ها هر دو متعلق به زمان قاجار است و کاربری یکسانی داشته‌اند. خانه مشروطه تبریز محل برگزاری انجمن‌ها و نشست مشروطه خواهان بوده است. این خانه با داشتن دو طبقه و بخش‌های اندرونی و بیرونی و معماری قاجاری از خانه های تاریخی زیبای ایران است. خانه مشروطه اصفهان بنای هم‌نام این خانه تاریخی است. خانه مشروطیت اصفهان نیز متعلق به دوره قاجار بوده و محل نشست علما و روشنفکران آن زمان بوده است. داشتن دو شاه‌نشین، حیاط، بخش اندرونی و بیرونی، شیشه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌ها از زیبایی‌های معماری این خانه است. خانه مشروطه اصفهان در خیابان نشاط قرار دارد و نزدیک‌ترین هتل به آن، هتل سپاهان است.

پل دختر میانه و لرستان

از دیگر بناهای تاریخی مشابه در دوره ساسانیان می‌توان به پل‌دختر اشاره کرد. این پل در دو استان لرستان و زنجان قرار دارد که به اختصار هر یک را توضیح می‌دهیم.

پل‌دختر میانه در استان زنجان قرار گرفته است و یادگاری از زمان ساسانیان در ایران است که در روی رودخانه قزل اوزون قرار گرفته است. پل‌دختر لرستان نیز نمونه‌ای دیگر از پل های ساخته شده در زمان ساسانیان است و در شهرستان پلدختر قرار گرفته است. علت نام‌گذاری این پل به دختر به دلیل ایزد بانوی آب، آناهیتا بوده است تا مردم شهر را از سیل و خطرات طبیعی در امان نگه دارد.

قلعه دختر کرمان، میانه، تاکستان و تویسرکان

قلعه‌ها یکی از مهمترین بناهای تاریخی ساخته شده در شهرهای مختلف ایران بوده‌اند. قلعه دختر کرمان در زمان پادشاهی مادها ساخته شد و یکی از مهمترین و اولین دژهای دفاعی آن زمان بوده است. بنای این قلعه در نزدیکی قلعه اردشیر قرار گرفته است. دومین قلعه‌ای که در لیست قلعه‌های هم‌نام ایران قرار می‌گیرد، قلعه دختر میانه است، این قلعه مربوط دوره ساسانیان بوده و بیشتر قسمت‌های آن تخریب شده است. قلعه دختر تاکستان در استان قزوین قرار گرفته است. این قلعه یکی از محکم‌ترین و استوارترین دژهای ساخته شده در زمان ساسانیان است. قلعه دختر تویسرکان همدان آخرین نمونه از این قلعه‌ها است. از این قلعه امروزه چیزی باقی نمانده است.

مسجد کبود گنبد کلات مشهد و مسجد کبود تبریز

مساجد نیز از بناهای تاریخی محسوب می‌شوند و هر کدام زیبایی‌های مخصوص به خود را داشته‌اند. مسجد کبود گنبد مشهد یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ساخته شده در کلات نادری است. قدمت این مسجد به سده پنجم و ششم هجری و دوره فرمانروایی سلجوقیان می‌رسد. متاسفانه این مسجد تا مدت‌ها قبل ظاهر مناسبی نداشت و تمام کاشی‌کاری‌ها و شیشه‌کاری‌های آن از بین رفته بودند اما با تغییراتی که در این مسجد انجام شد، ظاهر اولیه آن بازگشت و به یکی دیگر از جاذبه‌های کلات نادری تبدیل شد.

مسجد کبود تبریز، بنای هم‌نام با مسجد کبود گنبد مشهد است. مسجد کبود یا جهانشاه تبریز متعلق به سده نهم هجری و سلسله قراقویونلوها است. عمده شهرت این مسجد به دلیل گنبد فیروزه‌ای و کاشی‌کاری‌های آن است که متاسفانه در اثر زلزله سال ۱۱۵۸ گنبد آن تخریب و بعد از ۱۵۰ سال مجدد بازسازی شد. این مسجد در خیابان امام خمینی قرار گرفته است. اگر تمایل دارید در نزدیکی این بنای تاریخی اقامت داشته باشید، هتل بین المللی گسترش تبریز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

28 مرداد , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر