دیدار از شهر چشمه سار، خوانسار

10 دقیقه زمان خواندن
دیدار از شهر چشمه سار

چندی پیش که برای سفر به اصفهان می‌رفتم در میانه راه چشمم به تابلوی شهر خوانسار برخورد. با تعریفهای زیادی که از دوستانم درباره خوانسار و چشمه‌سارهای آن شنیده بودم؛ ناخودآگاه تصمیم گرفتم راهم رو کج کنم تا اول سری به این شهر بزنم و بعد اصفهان رو ببینم. پُست امروز درباره دیدار از شهر خوانسار است.خوانسار به معنای چشمه‌سار یا چشمه‌های فراوان است. دلیل آن وجود چهارصد و پنجاه چشمه در این شهر است. خوانسار به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا در تابستان آب و هوایی معتدل دارد و در زمستان نسبتاً سرد است. پوشش گیاهی متنوع اعم از درختان گردو، سرو، آلو و سیب، باغات متنوع به همراه تعداد نه چندان زیادی زمین‌های کشاورزی و پوششی از گل‌های لاله سرخ و لاله واژگون از جمله دیدنی‌های شهر خوانسار به حساب می‌آیند. پارک

پارک طبیعی سنگ شیر خوانسار

معرفی جاذبه های شهر خوانساردر واقع خوانسار یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران به‌حساب میاد. هر آنچه از طبیعت مورد پسند ماست، می‌توان در این شهر یافت. وجود درخت‌های بلند و سرسبز، چشمه‌های خنک و روان، کوه‌های پر ابهت و برفی، آفتاب گرم و هوای پاک، همگی از جذابیت‌های خوانسار به شمار می‌روند.یکی از دیدنی‌های شهر خوانسار، دشت لاله‌های واژگون در تفرجگاه گلستانکوه است که در زمان خاصی از ماه اردیبهشت می‌توانید این منظره زیبا رو ببینید. گلستانکوه که در جنوب خوانسار واقع شده پر از لاله‌های گوناگون واژگون و گیاهانی مثل پیاز وحشی یا گزنگنبین است. مسافران خسته و مشتاق طبیعت برای ساعتی هم کـه شده خود را به آغوش گرم و باصفای گلستانکوه می‌سپارند و از زیبائی‌های آن لذت می‌برند. اوج زیبائی این منطقه باصفا از فروردین ماه تا اواسط خرداد ماه می‌باشد. در پُست‌ قلبی‌مان با عنوان الیگودرز سرزمین آبشارها و لاله درباره معروف‌ترین دشت لاله‌های واژگون جهان برایتان نوشتیم.گلستان

آسمان آبی و پاکیزه گلستان کوه خوانسار

گلستان

لاله های واژگون منطقه گلستان کوه خوانسار

بافت شهری خوانسار جایی بین بافت روستایی و شهری گیر کرده است. هنوز خانه‌های گلی با مردم دوست داشتنی روستایی که درگیر زندگی روزمره هستند دیده میشود و در عین حال، هر روز ساختمان‌های پیشرفته‌ی زیادی جایگزین خانه‌های کاه گلی می‌شوند. با این حال، خوانسار به خانه‌های کاه گلی‌اش، کوچه باغ‌های پر درختش و جوی‌های پر آبش معروف است.از تفریحگاه‌های واقع در خوانسار می‌توان به پارک سرچشمه اشاره کرد. این پارک پر از حوضچه‌ها و جوی‌های پر آب است. این پارک یکی از مناطق حفاظت شده است که می توانید به راحتی و بدون دغدغه در آن چادر بزنید و شب را به صبح برسانید. علاوه بر کمپ زدن، گزینه راحت‌تری نیز وجود دارد و آن هم اقامت در هتل زاگرس خوانسار است که در نزدیکی پارک سرچشمه واقع شده است که از طریق رزرو آنلاین در سامانه رزرواسیون مهر می‌توانید برای اقامت، در این هتل مجلل اقدام کنید.

پارک

پارک سرچشمه خوانسار

پارک

پارک سرچشمه خوانسار

پارک

پارک سرچشمه خوانسار

خوانسار آثار تاریخی فراوانی نیز دارد. در سراسر شهر شما می‌توانید مقبره‌های امام‌زاده‌ها و عارفان مشهور این شهر را ببینید. قبرستان قدیمی شهر که در کوهپایه واقع شده حال و هوای عجیبی دارد که دیدن آن برای علاقه‌مندان به چنین فضاهایی جالب توجه است. برخی از اماکن متبرکه و ابنیه تاریخی خوانسار به قرار زیر است:

بقعه

بقعه بابا پیر خوانسار

امامزاده احمدبن محمدبن علی النقیبالغ بر1000 هزارسال قدمت داشته و درطول زمان بنای آن با تغییرات زیادی مواجه شده است.  قسمتهائی از این بنا به سبک معماری جدید مرمت و بازسازی شده است. درحال حاضر به همت هیئت امناء و با کمک مردمی طرح بازسازی امامزاده جهت گسترش فضای سبز، اسکان و پذیرایی از مسافران در دست احداث است.امامزاده سیدصالحبقعه امامزاده سیدصالح قصیر متعلق به هفتمین نواده امام موسی‌کاظم(ع) می‌باشد. ساختمان جدید الاحداث این بنا با زیربنای 4000 مترمربع به همراه اجرای طرح بازسازی و گسترش فضای سبز درسالهای اخیر به انجام رسیده است.پیرسرچشمهآرامگاه شیخ اباعدنان و تعدادی از بزرگان و عارفان‌اسلامی سده هشتم هجری قمری در سرچشمه خوانسار زیارتگاه مسافران و میهمانان شهر خـوانسار می‌باشد.مسجدجامع خوانسارمسجدجامع خوانسار با قدمتی چهارصدساله یکی از مراکز مذهبی شهر خوانسار به شمار می‌رود. باتوجه به بافت مذهبی و علائق دینی مردم در این شهرستان بالغ بر یکصد و هفتاد مسجد فعال در این شهر وجود دارد.

مسجد

مسجد جامع خوانسار

همچنین امامزاده سیدمحمود- بقعه بی بی طاهره سنگ شیر- دختران بکر- پیرجلالدین سلطان- پیرشهریار (امامزاده ابراهیم) روستای حسن آباد- بعقه امامزادگان رحمت آباد- بعقه آخوند ملاحیدر (چشمه آخوند)ـ میرکبیر (آرامگاه مرحوم آیت الله حاج سیدحسین خوانساری) از جمله دیگر بقاع متبرکه این شهرستان می‌باشد.

سوغات خوانسار

اين شهرستان در زمينه توليد عسل سابقه طولاني دارد و درحال حاضر با تعداد بالغ بر۳۲۰۰۰ كلني زنبورعسل، ساليانه بيش از۳۵۰ تن عسل توليد و به شهرهاي ديگر وحتي به خارج از كشورصادرمي‌نمايد. خشكبار معروف خوانسار مغز گردو، بادام و برگ زردآلو است؛ البته گز انگبین خوانسار نیز شهرت فراوانی دارد.

عسل

عسل طبیعی از سوغات شهر خوانسار

گردوی

گردو از سوغات شهر خوانسار

برای رفتن به شهر خوانسار می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به اصفهان رفته و از آنجا خود را به خوانسار برسانید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر