روستای ماخونیک یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران

6 دقیقه زمان خواندن
روستای-ماخونیک-یکی-از-عجیب‌ترین-روستاهای-ایران

اگر اهل مطالعه و فیلم باشید به احتمال زیاد داستان افسانه‌ای شهر لی‌لی پوت و گالیور را شنیده‌اید و دوست داشتید که این شهر را از نزدیک ببینید. شاید باور نکنید اما در یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی سرزمین لی‌لی پوت های ایران وجود دارد. روستای ماخونیک یا لی‌لی پوت ایران یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز در جهان است و عمده شهرت آن به دلیل ویژگی‌های ظاهری ساکنان و عقاید آن‌ها است. اگر به سفر و دیدن مکان‌های جدید علاقه دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

روستای ماخونیک شگفت‌انگیزترین روستای ایران

یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای ایران و جهان، روستای ماخونیک است که در استان خراسان جنوبی و در ۱۴۲ کیلومتری شهرستان بیرجند قرار گرفته است. این منطقه از ۱۲ آبادی تشکیل شده است و بزرگ‌ترین بخش آن ماخونیک است. نام گذاری این روستا به این اسم می‌تواند چند علت داشته باشد، عده‌ای وجود شکافی در کوه نزدیک روستا را علت این نام گذاری می‌دانند و عده‌ای دیگر معتقدند به علت عدم استقبال از ماموران دولتی که در گذشته برای سرکشی به این منطقه آمده بودند این نام انتخاب شده است. شهرت بیشتر این روستا به دلیل ویژگی‌های ظاهری ساکنان آن و آداب و عقاید آن‌ها است.

موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های روستای شگفت‌انگیز ایران

روستای ماخونیک قدمتی ۳۰۰ ساله با آداب و رسومی متفاوت دارد. ساکنان این روستا در ساده‌ترین خانه‌ها و با کمترین امکانات رفاهی زندگی می‌کنند. خانه‌های این روستا همگی در تپه و گودی زمین با خشت و گل ساخته شده‌اند و زندگی ساکنان در یک اتاق جریان دارد. از جالب‌ترین ویژگی‌های این روستا که سبب شهرت آن شده است، قد ساکنان این روستا است. اهالی این روستا کوتاه قامت هستند به همین دلیل به لی‌لی پوت ایران شهرت یافته است. این کوتاهی قد به علت تغذیه نامناسب و ازدواج فامیلی آن‌ها است. برج گل انجیر، منزل سرگردونی، بنای برج و قلعه از جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند.

عقاید و آداب و رسوم اهالی روستا

از دیگر عواملی که سبب شهرت روستای ماخونیک شده است، عقاید و آداب رسوم این روستا است. اهالی این روستا تا سال‌ها پیش چای و گوشت استفاده نمی‌کردند همچین شکار برای آن‌ها ممنوع بوده است. تماشای تلویزیون نیز تا چند سال قبل در این روستا حرام بود و اهالی معتقد بودند که تلویزیون شیطان است و کودکان حق ندارند از آن استفاده کنند. یکی از جالب‌ترین اعتقاداتی که هنوز در این روستا رعایت می‌شود، نکشیدن سیگار است که عملی حرام و گناه محسوب می‌شود.

سخن آخر

روستایماخونیک از جاذبه های گردشگری ایران محسوب می‌شود و به دلیل ویژگی‌های خاصش سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به آن سفر می‌کنند. در صورتی که به این روستا سفر کرده‌اید، تجربه خود را با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

06 شهریور , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر