ماجرای سبزی پلو ماهی شب عید

10 دقیقه زمان خواندن
سبزی پلو ماهی شب عید

همان‌طور که همه شما می‌دانید از دیرباز رسم بر این است که در ایران‌زمین، مردم در شب عید سبزی‌پلو با ماهی میل می‌کنند. اما آیا تابه‌حال دلیل این کار را از خود پرسیده‌اید؟ آیا مردم از گذشته‌ها برحسب عادت این کار را می‌کردند یا اینکه همانند هرکدام از اجزای سفره هفت‌سین، غذای شب عید نیز فلسفه مخصوص به خود را دارد؟البته که هیچ‌کدام از سنت‌های ایرانی بدون دلیل و ریشه تاریخی نیست و پشت پرده این سنت دیرینه نیز رازی کهنه و قدیمی نهفته است. اگر شما نیز برای کشف این راز کنجکاو هستید در این مقاله با ما همراه باشید.ماجرای ماهی خوردن در نوروز در حقیقت از ماجرای حضرت سلیمان و انگشترش نشات می‌گیرد. اگر درباره این داستان نمی‌دانید، قصه چنین است که حضرت سلیمان، انگشتری داشت که به کمک آن می‌توانست دیو و پری را به خدمت خود درآورد. ازقضا روزی این انگشتر به دست دیوی که خود را به شکل حضرت سلیمان دراورده بود، افتاد. در ادامه ماجرا دیو به‌جای سلیمان نبی، بر تخت سلطنت نشست و برای آنکه مبادا انگشتر دوباره به سلیمان برسد آن را به دریا انداخت.سلیمان ابتدا این قضیه را به مردم گوشزد کرد اما کسی به او گوش نداد ازاین‌رو به صحرا و کنار دریا رفت و ماهیگیری پیشه کرد. مدتی بعد هنگام ماهی گیری حضرت سلیمان شکم یک ماهی را شکافت و ازقضا، خاتم گمشده را در شکم ماهی یافت و بر دست کرد. اندکی بعد مردم از این ماجرا باخبر شدند و دانستند که سلیمان حقیقی با خاتم سلیمانی، بیرون شهر است. پس در سیزده نوروز دیو را از تخت پایین کشیده و همه از شهر بیرون آمدند تا سلیمان را به تخت بازگردانند.بر اساس این داستان عده‌ای بر این باورند که ماهی خوردن در شب عید تجدید خاطره‌ای از یافتن نگین سلیمان و رمزی از تلاش انسان برای وصول به اسم اعظم عشق باشد که با نوروز و رستاخیز بهار همراه است.گذشته از این داستان، خوردن برنج درگذشته‌ها به مناسبت‌های خاصی محدود بوده و به دلیل داشتن برکت در کنار ماهی که نشانه حیات است و سبزی که حکایت از برکت و زایش دارد، در بسیاری از خانواده‌های ایرانی در هرکجا که زندگی می‌کنند، در شب عید رایج بوده است.درباره فوت‌وفن طبخ این غذا باید بگوییم که سیر طبع بسیار گرمی دارد و اگرچند عدد آن را همراه ساقه سبزش روی دمی سبزی‌پلو بگذارید یا در روغن یا در حین بخارپز کردن ماهی استفاده کنید نه‌تنها از عطروطعم اشتها برانگیز آن سود می‌برید بلکه خوشمزگی آن را دوچندان می‌کنید.البته سبزی‌پلو با ماهی تنها غذای لذیذی نیست که در ایام عید سرو می‌شود. غذاهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم غذاهای رایج در ایام عید است که مربوط به همه شهرها و مناطق کشورمان است.کوکو سبزی با گردو و زرشککوکو سبزی از آن دسته غذاهای خوشمزه است که در هر نقطه‌ای از ایران یافت می‌شود و به دلیل طبخ سریع و آسان در ایام عید به همراه فامیل و آشنایان مصرف می‌شود. درباره طبخ این غذا باید گفت که برای حفظ ارزش غذایی آن بهتر است که از سبزی‌های تازه و غیر فریز استفاده شود. علاوه بر این برای ایجاد طعم خوشایند و افزایش ارزش تغذیه‌ای کوکو سبزی می‌توانید از مغز گردو و زرشک استفاده کنید.

کوکو

کوکو سبزی با گردو و زرشک

رشته‌پلو، ساده اما کلاسیکرشته‌پلو نیز یکی از غذاهایی است که در ایام نوروز و به‌خصوص در شب عید خورده می‌شود و معمولاً باب میل جوانان قدیم است. خوب است بدانید که رشته پلویی با رشته آشی ترکیبات یکسانی دارد با این تفاوت که آرد به‌کاررفته در رشته پلویی سبوس بیشتری دارد و آن راکمی تفت می‌دهند تا قهوه‌ای روشن شود، اما رشته آشی خام و سفیدرنگ است. رشته آشی به دلیل آن‌که از آرد ستاره بدون سبوس تهیه می‌شود نسبت به رشته پلویی ویتامین‌های گروه B کمتری دارد و برخی املاح معدنی را ندارد.

رشته

رشته پلو از غذاهای ایام عید نوروز

کوکوی اشپل، خوشمزه و خوش‌طعمشاید خیلی از شما تابه‌حال این نام را نشنیده باشید. اگر در نوروز 96 به شمال سفر کردید، فرصت خوبی است که این غذای لذیذ را امتحان کنید.در حقیقت اشپل به تخم ماهی‌های ماده‌ای چون ماهی سفید می‌گویند. این ماده بسیار نیروبخش است و شمالی‌ها با آن کوکوی لذیذی تهیه می‌کنند و معمولاً برای معطر شدن، در آن اندکی سیر و سبزی پلویی می‌ریزند و همراه نان یا سبزی‌پلو و با مخلفاتی چون زیتون‌پرورده و گردو می‌خورند. جالب است بدانید که ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری اشپل معادل یک سهم روغن و دو قاشق آن معادل یک سهم گوشت و بسیار پرکالری است. اشپل به دلیل داشتن ویتامین‌های A، E، D، B و املاح معدنی ید، فسفر و همچنین پروتئین و اسیدهای چرب مفید امگا ـ 3 یک وعده غذایی اصلی محسوب می‌شود و مقوی سیستم ایمنی بدن است و با تقویت اعصاب از بروز علائم افسردگی جلوگیری می‌کند. بنابراین یک گزینه مقوی و بی‌نظیر برای وعده شب عید شما محسوب می‌شود.

کوکو

تنوع غذایی در استان‌های شمالی کشور بالا است، ضمن اینکه هم‌جواری استان‌های گیلان و مازندران با دریای خزر و جنگل‌های زیبای شمال فرصت مناسبی را می‌طلبد تا هم بتوان از غذاهای سنتی و محلی آن‌ها امتحان کنید و هم اینکه از جاذبه‌های طبیعی لذت کافی ببرید. هر زمان که تصمیم گرفتید به شمال کشور به مسافرت بروید، در کمترین زمان می‌توانید رزرو هتل رشت  و یا رزرو هتل ساری خود را انجام داده و بدون نگرانی از محل اسکان به تفریح بپردازید.در کلام آخر خوب است که برای درک بهتر نوروز از سفره‌ها، رومیزی‌ها و ظروف ایرانی با نقوش ایرانی استفاده کنیم، تا حال و هوای عید و طراوت ایرانی را به بهترین نحو ممکن به خانواده خود هدیه کنیم.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر