سفر هیجان انگیز با قطار

10 دقیقه زمان خواندن
سفر با قطار

اشخاصی که اهل گردشگری و سفر هستند به‌خوبی می‌دانند که سفر با قطار بدون شک یکی از ایمن‌ترین انواع سفر در ایران محسوب می‌شود. اگرچه این نوع سفر سختی‌های خاص خودش را از جمله مدت زمان طولانی‌تر را دارد، اما با این حال کمترین آمار سوانح حمل و نقل مسافر را به خود اختصاص داده است.خوب است بدانید که در حال حاضر همه استان‌های کشور به جز 11 استان از خط آهن بهره‌مند هستند و شهرهای مختلفی نیز در مسیر عبور قطار قرار دارند. با این وجود می‌توان به بیشتر شهرها با قطار سفر کرد.اگر می‌خواهید بدانید که قطارهای ایران از چه مسیرهایی می‌گذرند، باید بگویم که شما به راحتی می‌توانید در محور تهران- گلستان به شهرهای گرمسار، فیروزکوه، پل سفید، قائم‌شهر، ساری، بهشهر، بندرترکمن و گرگان سفر کنید.یا اینکه اگر قصد زیارت امام رضا را دارید در محور تهران- خراسان با عبور از شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور به مشهد خواهید رسید.اما این تمام ماجرا نیست، چنانچه برای بازدید از شهرهای آذری زبان سفر می‌کنید در محور تهران- آذربایجان، شهرهای کرج، قزوین، زنجان، میانه، مراغه و تبریز را خواهید دید. این محور در مسیر قطارهای بین‌المللی تهران- دمشق و تهران- استانبول قرار دارد.علاوه بر این اگر قصد مسافرت به شهرهای مرکزی کشور یا جزایر جنوبی را دارید، در محور تهران- اصفهان، کرمان و هرمزگان می‌توانید به شهرهای کاشان، اصفهان، میبد، یزد، زرند، کرمان، بم، بافق، سیرجان و بندرعباس سفر کنید و چنانچه دیدن اماکن تاریخی و مناطق جنگی جنوب مد نظرتان است، در محور تهران- خوزستان از شهرهای قم، اراک، دورود، اندیمشک، اهواز و خرمشهر دیدن خواهید کرد.در ادامه به توضیح مفصل‌تری از دو مسیر پر رفت و آمد در کشور می‌پردازیم.تهران به گرگاناین مسیر به قطع یقین زیباترین مسیر ریلی ایران است. مسیری پر پیچ و خم که از میان رشته‌کوه البرز می‌گذرد و پل‌هایی بلند را در میان دره‌ها رد می‌کند، رودخانه‌ها و دره‌ها و تونل‌هایی را پشت سرمی‌گذارد. مسیر تهران به گرگان 95 تونل دارد و 27 کیلومتر از مسیرش، از میان تونل‌ها می‌گذرد.یکی از تحسین‌برانگیزترین و خارق العاده ترین پل‌های جهان، پل ورسک در این مسیر قرار دارد. طولانی‌ترین تونل راه‌آهن خاورمیانه نیز در همین مسیر واقع‌شده است. پل ورسک با ارتفاع 110 متر از کف دره، بیش از 70 سال است که قطارهای این مسیر را از درهٔ ورسک می‌گذراند. این پل با دهانه‌ای به طول 66 متر و ارتفاع 110 متر از ته دره، توسط مهندسان آلمانی و اتریشی و با تضمین 70 ساله ساخته شد و در زمان جنگ جهانی دوم به پل پیروزی معروف شد. بیش از 70 سال است که هر روز قطارهای خط تهران-شمال از روی این پل 86 متری عبور می‌کنند. پل ورسک در سال 1356 به ثبت ملی رسید و در کتاب گینس نیز در بخش پل‌هایی با ارتفاع بیش از 60 متر ثبت شده است.بعد از رد کردن پل ورسک، مرحله بعدی زیبایی‌های این مسیر نمایان می‌شود و می‌توانید در هوا بوی جنگل را به راحتی حس کنید. پوشش گیاهی کوهستان متراکم‌تر می‌شود و بوی درخت و شالی هوا را پر خواهد کرد. کمی بعدتر به ایستگاه قائم‌شهر و بعد از آن به ساری خواهید رسید. در این مسیر از 93 تونل خواهید گذشت. اکثر این تونل‌ها عرض کمی دارند، پس اگر دست یا سرتان را از قطار بیرون برده بودید، خیلی دقت کنید تا اسیبی به شما وارد نشود. حتما قبل رسیدن به گرگان اقدام لازم جهت رزرو هتل گرگان خود را انجام دهید تا نگرانی بابت محل اسکان خود نداشته باشید.

پل

تهران به مشهدتهران به مشهد ازآن  دسته مسیرهایی است که سالهای سال است ک با قطار طی می‌شود. از آنجایی که مسیر تهران به مشهد نسبتاً طولانی و خسته کننده می‌باشد مسافرین ترجیه می‌دهند، جای رانندگی طولانی و کلافه کننده با رزرو هتل مشهد کار خود را راحت کرده و با قطار در راحتی و آسایش کامل به بارگاه مقدس امام رضا سفر کنند. ممکن است برخی افراد خاطر قدیمی بودن قطارهای این مسیر اندکی درباره سفر با آن دچار تردید باشند. اما نگران نباشید، برای شما خبرهای خوشی داریم.قطار پنج ستاره زندگی، جدیدترین قطار وارد شده به ناوگان کشور است که از نظر تسهیلات رفاهی و خدماتی در سطح بالاتری از قطارهای موجود قرار دارد.

سفر

قطار زندگی از میهمانداران آموزش دیده و تحصیل کرده خانم و آقا برای ارائه خدمات به مسافران بهره می‌برد. این قطار با ظرفیت 250 تا 300 نفر مسافر و از نوع چهار تخته پلور سبز با تزئینات ویژه و امکانات و خدمات فرهنگی، سرگرمی و گردشگری در قالب برنامه‌های سمعی و بصری است. خبر خوش برای زائران امام هشتم این است که هم اکنون این قطار با سه حرکت رفت و برگشت از تهران به مشهد و به عکس آماده جابجایی مسافران و ارائه خدمات است. سفارش غذا و تنظیم وقت پذیرایی در رستوران، سفارش کتاب از کتابخانه و سفارش به کافه برای سرو انواع نوشیدنی و خوراکی و وجود فروشگاه‌های سیار هدایا از جمله خدمات تازه‌ای است که در این قطار ارائه می‌شود.

قطار

سفر

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر