سیستان و بلوچستان سرزمین کویر و دریا

10 دقیقه زمان خواندن
سیستان و بلوچستان سرزمین کویر ، دریا

اگر می خواهید تجربه دیدن کویر و دریا را در آن واحد تجربه کنید به استان سیستان سفر کنید. استان سیستان و بلوچستان با تنوع آب و هوایی از گرم و خشک تا معتدل سرد و کوهستانی، با امکانات گردشگری، رفاهی و اقامتی بسیار مطمئن و زیبا یکی از شگفت انگیز ترین شهرهای ایران به حساب می آید. جاذبه های سرزمین کوهستانی استان سیستان شامل قلعه های متعدد تاریخی، دریاچه ها و کویر لوت است.برای سفر به سیستان و بلوچستان بهتر است با خرید بلیط هواپیما در زمان خود صرفه­ جویی کنید، بالاخص اگر از شهرهای شمالی و مرکزی کشور به سیستان می­ روید با این همه با مراجعه به ترمینال­های اتوبوسرانی شهر خود و یا از طریق قطار دسترسی به سیستان فراهم است.از آنجایی که سالهاست در زمینه گردشگری فعالیت می­ کنیم و با سختی­های سفر و نگرانی­های مسافران آشنا هستیم بنابراین همیشه به گردشگران پیشنهاد می کنیم پیش از آغاز سفر درباره­ ی اقامتگاه خود اعم از مسافرخانه، هتل یا اجاره منزل مسکونی مقصد مطمئن شوند. چنانچه سیستان را برای اقامت انتخاب کرده­ اید ما به شما رزرو  هتل زاهدان پایتخت استان سیستان و بلوچستان را توصیه می کنیم.با ورود به زاهدان می توانید از زیباترین و گرم ترین نقطه جهان یعنی کویر لوت بازدید کنید. کویرلوت در مسیر سیستان، کرمان و خراسان جنوبی قرار دارد. از دیدنیهای این کویر تپه های شنی و کلوتهای عظیم است. ضمناً برای علاقمندان به رصد ستارگان، کویر لوت بدلیل دور بودن از آلودگی­های شهری یکی از بهترین مکانها برای دیدن زیبایی های آسمان و کهکشان راه شیری است.از دیدنی های دیگر زاهدان، شهرسوخته با قدمتی 5000 ساله است. شهرسوخته در 56 کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان قرار دارد. با دیدار از این شهر می توانید دریاچه هامون و رودخانه هیرمند را نیز ببینید. برای آنکه با شگفتی­ های شهر سوخته آشنا شوید مقاله چرا سفر به شهر سوخته باید در برنامه شما قرار گیرد؟ را بخوانید.

شهر

شهر سوخته سیستان و بلوچستان

یکی از جذاب­ترین بخشهای سفر به استان سیستان و بلوچستان بازدید از شهر چابهار است. شهری که آب و هوای آن همیشه رنگ و بوی بهار را دارد و به خاطر همین است که آنرا چابهار(چهاربهار) نامیده اند.

پیش از حرکت به سمت چابهار از رزرو هتل مورد نظر خود مطمئن شوید. برای کسانی که علاقه به خرید در مراکز تجاری این منطقه دارند هتل لاله و هتل لیپار گزینه های مناسبی برای اقامت هستند؛ ولی برای دوستانی که مایلند با صرف هزینه مناسب ، از امکانات رفاهی هتل خود لذت ببرند پیشنهاد ما به شما هتل سپیده است.

دیدن طلوع و غروب خورشید در خلیج چابهار خالی از لطف نیست. ضمن اینکه می توانید به اسکله های بزرگ چابهار که برای کشتی های اقیانوس پیما ساخته شده اند نیز سری بزنید. اگر از غواصی و موج سواری لذت می برید سواحل چابهار از گزینه های جالب توجه است. در حدود سی کیلومتری بندر چابهار در شهرستان کنارک نیز یکی از شگفتی های طبیعت قرار دارد؛ پدیده گل افشان که از تپه های آتشفشانی شکل گل سرد طوسی به زمین پرتاب می شود و صدایی مانند شلیک گلوله دارد. جنگل های مشهور حرا نیز در 90 کیلومتری چابهاردر خلیج گواتر واقع شده اند.ساحل

ساحل زیبا در چابهار سیستان و بلوچستان

گل

گل فشان در چابهار سیستان و بلوچستان

جنگل

جنگل حرا در چابهار

قسمت مرکزی بلوچستان در فاصله 365 کیلومتری زاهدان یکی از شهرهای قدیمی ایران به نام ایرانشهر وجود دارد که پیش از این آنرا فهره یا فهرج می نامیدند. ایرانشهر در زمان حمله اسکندر، منطقه‌ای آباد و سرسبز بود و مورخین ایرانی نوشته‌اند که اگر آب و علف و خرمای پهرگ به داد قشون اسکندر نرسیده بود حتی کسی زنده باقی نمی‌ماند!در شهرستان ایرانشهر می توانید یک سفر توریستی و قلعه گردی را به معنای واقعی تجربه کنید. «قلعه ناصری» بازمانده از دوره  قاجاریه، «قلعه بمپور» با قدمتی از دوره ساسانی، «قلعه دامن»، «قلعه پیشین» ( دوره اسلامی )، «قلعه چهل دختر»، «قلعه سرباز» ( دوره اسلامی ) و  «قلعه اسپیدژ» واقع در مسیر بزمان- دلگان به عنوان آثار تاریخی به جای مانده از گذشته است که حکایت از شکوه و عظمت در بلوچستان ایران دارد.قعله

قعله ناصری در ایرانشهر

دره سرسبز، رودخانه بمپور، رودخانه کارواندار، رودخانه رایج، چشمه هودیان، چشمه کنتی، چشمه پوزه باغ، چشمه تنگ، چشمه مکسان، چشمه تشت، چشمه جمشید، چشمه اسپیدز، چشمه پاک، چشمه بزمان 1، چشمه بزمان 2، چشمه کتوکان، روستای چانف، ناحیه بمپور، هامون جازموریان، منطقه حفاظت شده بزمان از دیگر جاذبه­ های دیدنی ایرانشهر است.مطمئن باشید با اقامت در ایرانشهر چیزهایی به دست می­آورید که سفر به سیستان و بلوچستان را به دوستانتان توصیه خواهید کرد. برای اقامت در ایرانشهر رزرو هتل قصر ایرانشهر گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود.اگر قصد خرید سوغات از استان سیستان را دارید و دوست دارید چیزی بخرید که با مد لباس این روزها هم مطابقت داشته باشد؛ هنر اجدادی سوزن دوزی محبوبیت فراوانی در میان سیستانی ها دارد. صنایع دستی دیگر سیستان سفال، سکه دوزی و قالی هستند.در سیستان اغلب غذاها با گوشت درست می شود. تباهگ ، تنورچه و دوغ پا از جمله همین، غذاهای لذیذ هستند. اما ترشی جات یا چتنی هم که بوسیله انبه محلی در سیستان تولید می شود بسیار محبوب است.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر