نوروز در شیراز به کجا برویم؟

10 دقیقه زمان خواندن
سفر نوروزی به شیراز

شیراز را می‌توان به جرات مهد فرهنگ ایران دانست. در این شهر به‌قدری دیدنی فراوان است که حداقل یک هفته زمان لازم دارید تا بتوانید از جاذبه‌های شهر شعر و بهارنارنج بازدید کنید و از زیبایی‌های بی‌بدیلش سرمست شوید. این شهر ازنظر گردشگری و جاذبه‌های توریستی دارای پتانسیل بسیار بالایی است، تا جایی که بسیاری از آن به‌عنوان نگین شهرهای توریستی ایران یاد می‌کنند.شیراز زیبا از شهرهای بزرگ کشور و مرکز استان فارس است که در منطقه کوهستانی زاگرس قرارگرفته و آب‌وهوای معتدلی دارد. خلاصه آنکه اگر تابه‌حال این شهر را از نزدیک ندیده‌اید همین حالا تعطیلات نوروز امسال را برای بازدید از آن از دست ندهید و قبل از پر شدن هتل‌های باکیفیت هر چه زودتر اقدامات مربوط به رزرو هتل شیراز خود را انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با این شهر برای تعطیلات نوروز 96 در این مقاله با ما همراه باشید.در اولین قسمت طبق روال سابق تکلیف محل اقامتمان در شیراز را مشخص می‌کنیم. هتل همای شیراز لوکس‌ترین اقامتگاه این شهر است. چشم‌انداز این هتل رو به باغ است و حس خیلی خوبی را به انسان منتقل می‌کند. به‌علاوه آنکه هر امکاناتی که به آن نیاز داشته باشید در هل هما فراهم است.هتل چمران نیز از مرتفع‌ترین هتل‌های شیراز است به‌طوری‌که از داخل کافه‌اش می‌توانید نمای کلی شهر رو ببینید. هتل بزرگ چمران شیراز نزدیک به باغ‌های زیبای قصر دشت می‌باشد و دارای مدرن‌ترین مجموعهٔ ورزشی است.هتل بزرگ شیراز با بهترین امکانات و خدمات رفاهی و اشراف به دروازه قرآن و باغ های شیراز، نزدیکی به اماکن تاریخی تخت جمشید، حافظ و سعدی، امکان دسترسی آسان به فرودگاه و شاهراهای اصلی کشور، این هتل را از نظر مکانی در شرایطی منحصر به فرد قرار داده است.ازدیگر هتل‌های این شهر می‌توان به هتل جام جم، ستارگان، ساسان و ... اشاره کرد.و اما دیدنی‌های شیرازپاسارگادمجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی به‌جامانده از دوره هخامنشی است که در استان فارس قرار دارد. این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.شاه‌چراغشاه‌چراغ، آرامگاه احمد بن موسی بن جعفر (ع)، برادر بزرگوار امام رضا (ع) در شیراز است. درون حرم با به کار بردن آیینه‌های ریز به سبکی هنرمندانه آیینه‌کاری شده و انواع خطاطی‌های زیبای فارسی و عربی تزئین کنندهٔ نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها است.

شاهچراغ

شاهچراغ شیراز

عمارت شاپوریعمارت شاپوری ساختمانی قدیمی مربوط به اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی است. ورود به این عمارت زیبا که جاذبه‌ای توریستی محسوب می‌شود فقط برای افرادی امکان‌پذیر است که می‌خواهند از رستوران آن استفاده کنند. البته ایده بدی هم نیست پس از بازدید از اماکن دیگر به عمارت شاپوری برویم و علاوه بر بازدید، خستگی به در کرده و یک نهار خوشمزه هم بخوریم.

عمارت

عمارت شاهپوری شیراز

باغ ارمو اما باغ زیبای ارم! این باغ تاریخی دلربا که به‌نوعی حکم شناسنامه شیراز را دارد شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی است. باغ ارم مجموعه از گیاهان بسیار زیبا از جای‌جای جهان است که اکنون در قالب یک نمایشگاه بسیار دیدنی از انواع گل‌ها و گیاهان درآمده است. عمارت خارق‌العاده باغ ارم نیز همچون نگینی زیبا درست در مرکز باغ قرارگرفته است. این عمارت ازنظر معماری، نقاشی، کاشی‌کاری و گچ‌بری از شاهکارهای معماری زمان قاجار است.

باغ

باغ ارم شیراز

حافظیهحافظیه هم که حتماً معرف حضور همه شماست. حافظیه درواقع نام مجموعهٔ آرامگاهی در جنوب دروازه قرآن است. اما از آنجا حافظ شیرین بیانمان در آنجا آرمیده، به این نام شهرت یافته است. این بنای زیبا از یادگاری‌های به‌جامانده از دوره زندیه است.مسجد نصیرالملکاز زیبایی‌های این مسجد هرچه که بگوییم کم است. معماری این مسجد به نحوی است که در همان لحظه ورود مات و متحیر آن همه هنر و خلاقیت می‌مانید و اصلاً نمی‌دانید که از کدام سو چشم بردارید و به کدامین سو چشم بدوزید. معماری شگفت‌انگیز این مسجد حدود دوازده سال و بین سال‌های 1255 تا 1267 توسط شخصی به نام محمدحسن معمار انجام گرفت.مسجد

مسجد زیبای نصیرالملک شیراز

مسجد

مسجد زیبای نصیرالملک شیراز

نارنجستان قوامباغ نارنجستان قوام به باغ قوام مشهور است و میراثی به‌جامانده از عهد قاجار است. این عمارت ازنظر هنرهایی از قبیل آیینه‌کاری، شیشه‌کاری، نقش‌پردازی، منبت‌کاری، سنگ‌تراشی، گچ کاری و مقرنس‌کاری بکار رفته در آن از زیباترین بناهای دوره قاجار است و از آن دست جاذبه‌هایی است که نباید از آن غافل شد.نارنجستان

باغ نارنجستان زیبای شیراز

مسجد، حمام و بازار وکیلمسجد وکیل، یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه می‌باشد که ازلحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است، این مسجد به دستور کریم‌خان زند ساخته‌شده است.حمام وکیل نیز در عهد زندیه در کانون شهر شیراز و نزدیک دیگر بناهای زمان زندیان همچون بازار وکیل و مسجد وکیل جای دارد. از بخش‌های نگریستنی این حمام بخشی بنام شاه‌نشین است که ویژه شاه بوده است. اما بازار وکیل یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. قسمت‌های مختلف این بازار، بنا بر اساس کارهای صنعتی که در آن انجام می‌گرفته بنام‌های مخصوص خوانده می‌شود مانند: بازار بزرگ که انواع کالاها در آن یافت می‌شد. بازار بزازان، بازار بلورفروشان، بازار خیاط‌ها، بازار کلاهدوزها، بازار سراج‌ها و بازار شمشیر گرها.سعدیه، باغ دلگشا، باغ عفیف‌آباد، ارگ کریم‌خان زند، دروازه قرآن، مسجد عتیق، عمارت کلاه‌فرنگی و آرامگاه خواجوی کرمانی نیز ازجمله جاذبه‌های توریستی این شهر است که نباید از بازدید آن‌ها غافل شد.غذاهای محلی شیرازکلم‌پلوی شیرازی یکی از معروف‌ترین غذاهای این شهر است اما به‌جز کلم‌پلو، غذاهای محلی دیگری نیز وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها شکر پلو، دوپیازه آلو، کباب لاری گوشت و مرغ، آش سبزی و آش کارده است. ازجمله پاتوق‌های معروف غذا، رستوران شاطر عباس، رستوران شاندیز، رستوران برنتین، رستوران باغ راز و رستوران لوتوس هستند که حتماً یک وعده غذایی را در آن‌ها به انتخاب باید تجربه کرد.پلو

پلو کلم غذای محبوب شیرازی

پلو

پلو کلم غذای محبوب شیرازی

و اما می‌رسیم به معروف‌ترین و پرطرفدارترین خوراکی شیرازی یعنی فالوده! مسلماً همه ما تا به امروز تجربه خوردن فالوده را بارها داشته‌ایم. اما فالوده شیرازی لعبت دیگری است که هرگز نباید آن را از دست داد.

فالوده

فالوده خوشمزه شیرازی

تعدادی از مسافران شیراز در برنامه سفر نوروزی خود یا به سمت جنوب و جزیره زیبای کیش می روند و یا اینکه به سمت مرکز ایران به قصد دیدن جاذبه های  اصفهان به این شهر می آیند و سفر نوروزی خود را تکمیل می کنند. خلاصه آنکه اگر در تعطیلات نوروز 96 به این شهرها سفر کردید و از جاذبه‌های تمام نشدنی‌ لذت بردید و کیفتان کوک شد، یادی هم از گروه «رزرواسیون مهر» کنید که جایش حسابی در این شهرها خالی است.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر