نگاهی به دریاچه‌های سوخته ایران

10 دقیقه زمان خواندن
دریاچه های سوخته ایران

نابودی و مرگ تدریجی دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران هم‌اکنون به یک موضوع جدی کشور تبدیل‌شده و محو شدن دریاچه‌های هامون، کافتر، بختگان، مهارلو، طشک و برخی دیگر از تالاب‌ها از نقشه ایران و همچنین قرار گرفتن دریاچه ارومیه در آستانه نابودی کامل، پای مجلس را نیز به بحران خشکی دریاچه‌ها باز کرد. نمایندگان و مسئولان بر این باورند که آثار مخرب زیست‌محیطی و وقوع طوفان‌های نمکی و گردوغبار و از بین رفتن کشاورزی از مهم‌ترین علل خشک شدن دریاچه‌های کشور است.از طرفی ازآنجاکه ایران به‌طور طبیعی کشوری با آب‌وهوای خشک است و در بسیاری از دوران با مشکل کم‌آبی مواجه است، خشک شدن و از بین رفتن دریاچه‌های طبیعی آن نیز مشکلی جدی روی مشکلات قبلی است. در ادامه مهم‌ترین دریاچه‌های ازدست‌رفته کشورمان را بررسی می‌کنیم.دریاچه ارومیه نفس‌های آخر را می‌کشد این دریاچه در دهه ۱۹۹۰ به‌عنوان بهشت گردشگران به‌حساب می‌آمد. آب آبی لاجوردی و زیبایی‌های محیطی و جانوری این دریاچه ازجمله شگفتی‌های خارق‌العاده‌ای بود که هر گردشگری را مجذوب به خود می‌کرد. ازاین‌رو بازدید از دریاچه ارومیه برای سالیان دراز یکی از اهداف گردشگری برای توریست‌های علاقه‌مند به طبیعت محسوب می‌شد. اما این‌ها تنها جاذبه این دریاچه نبودند، بلکه بسیاری از گِل این دریاچه برای خواص دارویی‌اش استفاده می‌کردند. به‌طور خلاصه بگوییم که از دریاچهٔ ارومیه به‌عنوان عجایب طبیعی جهان نیز یاد می‌شد.متأسفانه این شگفتی طبیعی این روزها حال و هوای خوشی نداشته و با خطر مرگ کامل و خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. ساخت ۳۵ سد روی ۲۱ رودخانه مشرب کننده دریاچه ارومیه را می‌توان از مهم‌ترین دلایل خشک شدن این دریاچه دانست. این در حالی است که به نظر می‌رسد مدت‌هاست زرینه‌رود هم دیگر توانایی خود را برای یک منبع مطمئن جهت تأمین آب دریاچه ارومیه ازدست‌داده و باید فکر راه چاره‌ای برای ایجاد یک منبع قابل‌اطمینان در این زمینه بود. بنابراین برای جلوگیری از مرگ همیشگی این دریاچه باید به فکر چاره‌ای کارساز بود. شهر ارومیه جاذبه های گردشگری دیگری همچون بازار قدیمی ارومیه، خانه آبگینه ارومیه، کلیسای ننه مریم و ... نیز دارد. از تسهیلات اقامتی در نظر گرفته شده برای گردشگران هتل آریا ارومیه و هتل بین المللی پارک ارومیه و هتل جهانگردی ارومیه است که مسافران می‌توانند در سفر به ارومیه در آن‌ها اقامت داشته باشند.

دریاچه

دریاچه بختگان که در استان فارس قرار دارد اکنون در حال خشکی کامل است. استفاده‌های متعدد در بالادست تالاب برای آب آشامیدنی شیراز و روستاهای متعدد و همچنین استفاده از آب برای اراضی کشاورزی و صنعت، از مهم‌ترین دلایل خشک‌سالی این دریاچه به شمار می‌آید. منشأ دریاچه بختگان رودخانه کوچک سیوند است که دولت با احداث سدی به روی این رودخانه حیات دریاچه بختگان را به‌طورجدی تهدید کرد. متأسفانه این روزها بخش‌های بسیار وسیعی از دریاچه خشک‌شده و دیگر از پرندگان خبری نیست و این بخش‌ها به میدانی برای تمرین و ویراژ موتورسواران و تیک آف کردن اتومبیل‌ها تبدیل‌شده است. دریاچه بختگان، برای مهروموم‌های طولانی زیستگاه زمستانی پرندگانی بود که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند. اما امروز با توجه به خشکی دریاچه، فلامینگوها گروه‌گروه بختگان را

ترک می‌کنند. آبشار تارم، تنگه پلنگان نی ریز، مسجد نصیرالملک، باغ ارم و ... از جاذبه های طبیعی و گردشگری استان فارس است. با رزرو هتل در رزرواسیون مهر بدون نگرانی برای محل اقامت از دیدن این جاذبه ها لذت ببرید. هتل بزرگ شیراز و هتل هما شیراز از جمله مراکز اقامتی استان است.

دریاچه

دریاچه پریشان ازنظر جغرافیایی در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کازرون قراردارد، و به وسعت ۴۳ کیلومترمربع بود و بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه آب شیرین داخلی کشور محسوب می‌شد. اما متأسفانه به دنبال بارش اندک و عدم مدیریت درست منابع آبی و مصرف ناهنجار و بی‌رویه آب، سوزاندن بخش بزرگی از نیزارهای اطرافش به علت عملیات راه‌سازی و ایجاد سد و خشک‌سالی‌های اخیر کم‌کم خشک شد و درنهایت در سال ۱۳۹۰ بیش از ۹۰ درصد از توان انباشت آب خود را از دست داد و به محوطه‌ای خشک تبدیل شد.

دریاچه

تالاب انزلی جالب است بدانید که 27 رودخانه مهم گیلان به تالاب انزلی سرازیر می‌شوند درواقع این تالاب با مساحت ۲۰۰ کیلومترمربع مانند تصفیه‌خانه آب دریای خزر است. این رودها با آب شیرین خود سدی در برابر آب‌شور دریای خزر به وجود آورده‌اند. از طرف دیگر این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی، صدها گونه موجودات گیاهی، جانوری و میکروسکوپی و ده‌ها گونه گیاهی که در دل خود جای‌داده است، اکوسیستم کم‌نظیری به‌حساب می‌آید. متأسفانه این تالاب نیز مانند خیلی دیگر از پدیده‌های طبیعی کشورمان درخطر جدی است. ساختن استخر پرورش ماهی در پیرامون تالاب و تغییر ویژگی فیزیکی و شیمیایی آب، بی‌توجهی به ظرفیت تالاب در پذیرش گردشگری هم‌زمان، افزایش میزان فلزات سنگین و بخصوص سرب در آب و رسوبات تالاب، پمپاژ آب به بالادست تالاب به‌منظور آبیاری اراضی کشاورزی، احـــداث کــومه‌های شکار، تجمع مقادیر زیادی از زباله‌های غیرقابل تجزیه در تالاب که از طریق رودخانه‌های منتهی به تالاب و بازدیدکنندگان از تالاب وارد آن می‌شود، نبود لایروبی لازم و نیز رهاسازی فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و بیمارستانی چند شهرستان استان گیلان به تالاب انزلی و غیره منجر به تخریب بخش‌های بزرگی از تالاب و برهم خوردن تعادل اکوسیستمی آن شده است. متأسفانه هنوز دولت تدبیر درستی برای حل این معضل در نظر نگرفته است.تالاباگر به بندر انزلی رفتید و با دیدن وضع تالاب ناراحت شدید می توانید به دیدن دیگر جاذبه های این شهر بروید از جمله: موج شکن بندر انزلی، منطقه آزاد،پارک انزلی، کشتی مسافری میرزا کوچک خان و ... که این تعداد کمی از جاذبه های این شهر است. شما می توانید رزرو هتلهای بندر انزلی را به راحتی انجام دهید و با خیال راحت به دیدن جاذبه های این شهر بپردازید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر