چهارباغ گردی در نصف جهان

10 دقیقه زمان خواندن
چهارباغ-گردی-در-نصف-جهان

زمانی که از جاذبه های اصفهان صحبت می‌کنیم منظور ما تنها جاذبه‌های تاریخی این شهر نیست. اصفهان با تاریخ غنی و طولانی مدت خود بناها و یادگاری‌های بسیاری را از پادشاهان دوره‌های مختلف در خود جای داده است. جاذبه های تاریخی اصفهان آنقدر زیاد هستند که بی‌شک نمی‌توان آن‌ها را تنها در چند جمله خلاصه کرد. از میان تمام جادبه‌های این شهر امروز قصد داریم به سراغ یکی از زیباترین و طولانی‌ترین خیابان‌های اصفهان به نام چهارباغ برویم و با یک‌دیگر گشتی در این خیابان بزنیم. شما نیز اگر علاقه‌ای به آشنا شدن با این خیابان دارید، همراه ما باشید.

تاریخچه خیابان چهارباغ

ساخت بناها به صورت چهار بخشی در ایران باستان یکی از شیوه‌های نوین معماری بوده و بیشتر برای ساخت باغ ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از اولین باغ‌هایی که به روش چهار باغ ساخته شد، باغ پاسارگاد در زمان کوروش کبیر بوده است. از دیگر باغ‌های مشهور ساخته شده به این روش نیز می‌توان به خیابان چهارباغ اصفهان اشاره کرد. این خیابان بعد از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت ایران در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و تا به امروز یکی از دل‌انگیزترین جاذبه‌های این شهر شناخته می‌شود اما این خیابان در ابتدا باغی پهناور و بزرگ بوده که با مرور زمان به سه قسمت تقسیم شده است.

چهار باغ بالا، محل تردد خودروها

در قسمت جنوبی اصفهان از سی و سه پل تا میدان آزادی (دروازه شیراز) چهارباغ بالا قرار گرفته است. این قسمت نیز در زمان صفویه ساخته شد و محل تفریح بسیاری از مردم و درباریان بوده است اما با گذشت زمان به خیابان تبدیل شده و محل تردد خودروها است.

چهارباغ عباسی همیشه بیدار است

مهمترین بخش چهارباغ که موضوع اصلی صحبت ما نیز است، چهار باغ عباسی است. این خیابان یکی از زیباترین یادگاری‌های دوران صفوی است و به عنوان بخش مرکزی اصفهان شناخته می‌شود. چهار باغ عباسی از سی و سه پل شروع می‌شود و تا خیابان دروازه دولت امتداد پیدا می‌کند. بخشی از باغ‌های این خیابان امروزه از بین رفته‌اند اما چیزی از زیبایی این منطقه کم نشده است.

چهارباغ پایین یادگار خاندان پهلوی

از دیگر قسمت‌های چهار باغ می‌توان به خیابان چهارباغ پایین اشاره کرد. این خیابان برخلاف دو بخش قبلی در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی و بعد از خیابان دروازه دولت ساخته شد.

چهار باغ عباسی امروزی

بعد از پایان یافتن سلطنت پادشاهان صفوی و روی کار آمدن پادشاهان نالایق قاجار این باغ با بی‌مهری‌های بسیاری مواجه شد اما در دوران پهلوی دوباره بازسازی شد. با سنگفرش کردن خیابان چهارباغ عباسی به یکی از بهترین مکان‌ها برای پیاده روی‌های روزانه و دوچرخه سواری تبدیل شده است. از دیگر ویژگی‌های این خیابان می‌توان به فست فودهای اطراف آن اشاره کرد. مطمئنا زمانی که در این خیابان در حال قدم زدن هستید، بوی اغذیه فروشی‌ها شما را ترغیب به خرید خوراکی می‌کند.

جاذبه های اصفهان نزدیک به چهار باغ

یکی از مهمترین ویژگی‌های خیابان چهارباغ عباسی، موقعیت مکانی آن است که سبب اهمیت آن شده است. این خیابان در نزدیکی بسیاری از جاذبه های تاریخی اصفهان مانند کاخ چهلستون، میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف الله، عمارت هشت بهشت، خانه مشروطیت اصفهان و …قرار گرفته است.

اقامت در نزدیکی خیابان چهار باغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی به بسیاری از جاذبه‌های مهم و تاریخی اصفهان نزدیک است و به همین دلیل گردشگران تمایل دارند در نزدیکی جاذبه های گردشگری شهر رزرو هتل خود را انجام دهند. از جمله هتل های اصفهان نزدیک به این خیابان و جاذبه‌های اصفهان می‌توان به هتل عباسی، هتل پارت، هتل عالی قاپو، هتل سپاهان و … اشاره کرد.

تفریح در خیابان چهار باغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی به دلیل داشتن کافه‌ها و رستوران‌های متعدد و از جمله مهمترین آن‌ها رستوران شهرزاد یکی از بهترین مکان‌ها برای قرارهای دوستانه و خانوادگی است. علاوه بر قدم زدن در چهار باغ از دیگر تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید، دوچرخه سواری است. یکی از ویژگی‌های متفاوت چهار باغ عباسی با دیگر خیابان‌های اصفهان سه شنبه‌های بدون خودرو در این منطقه است و تمام مسیرهای ورودی خودرو بسته می‌شوند.

مسیر دسترسی

اگر قصد دارید به چهارباغ بالا اصفهان بروید می‌توانید با استفاده از تاکسی‌ها یا مترو اصفهان استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این خیابان ایستگاه سی و سه پل و شریعتی هستند. اگر مسیر شما به سمت چهار باغ عباسی است به دلیل عدم ورود ماشین به این منطقه باید در میدان انقلاب از تاکسی یا اتوبوس خارج شوید اما اگر می‌خواهید از مترو استفاده کنید، باید در یکی از ایستگاه‌های انقلاب یا امام حسین پیاده شوید.

کلام آخر

اصفهان جاذبه‌های بسیاری دارد که حتما باید از نزدیک آ‌ن‌ها را دید. در این مقاله تلاش کردیم سفر کوتاهی با شما در یکی از مهمترین خیابان‌های این شهر  داشته باشیم و شما را با تاریخ و ویژگی‌های آن آشنا کنیم. شما نیز اگر تاکنون در خیابان چهارباغ عباسی قدم زده‌اید تجربه و حس خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

02 مهر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر