سفر به مشکین شهر، یک تیر و چند نشان

10 دقیقه زمان خواندن
سفر به مشکین شهر

حتما تا به‌ حال دوست داشته‌ اید که یکی از هیجان‌ انگیزترین سکانس‌های فیلم‌های تخیلی و ترسناک را شخصاً تجربه کنید. راه‌رفتن روی پل‌های معلق در فضایی مه‌آلود که هریک قدم روی آن هزار ترس و دلهره را در شما ایجاد می‌کند. صبر کنید، واقعیت دارد! کافیست همین امروز بلیط هواپیما برای سفر به اردبیل را تهیه کنید و با رزرو آنلاین هتل قدم در راه سفری هیجان‌ انگیز و متفاوت بگذارید.

اسم سفر و انتخاب شهر مناسب که می‌آید همه‌ی ما اول به فصلی که در آن هستیم نگاه می‌کنیم. اگر هوا گرم باشد، به دنبال شهرهای خنک می‌گردیم و اگر هوا سرد باشد به‌ دنبال شهرهای گرم. اما همه دوست دارند در کنار استفاده از آب و هوای خوب و جلای دل و تازه‌کردن نفس، به شهری بروند که در کنار آب و هوای مناسب فصل، از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی هم بی‌بهره نباشد تا به قول معروف با یک تیر چند نشان بزنند. یکی از شهرهای پرطرفدار، مخصوصاً در این فصل از سال که شما را به چنین هدفی می‌رساند، شهر مشکین‌ شهر اردبیل است که نباید به‌هیچ‌وجه دیدن آن را از دست داد.

درباره مشگین شهر

شهر مشگین‌ شهر در شمال غربی ایران و ۸۳۹ کیلومتری تهران قرار دارد. فاصله مشکین شهر تا اردبیل ۹۵ کیلومتر است. آب و هوای مشکین شهر معتدل کوهستانی است و کوه سبلان با طبیعت زیبا و کم‌نظیرش در ۲۵کیلومتری این شهر واقع شده است. شواهد و قرائن به‌دست‌آمده از منطقه‌ی باستانی شهریری، از تمدنی با قدمت شش هزار سال قبل از میلاد در منطقه‌ی مشگین‌ شهر خبر می‌دهد. نام قدیم مشگین شهر خیاو بوده است. خیاو یک اسم پهلوی پارتی است که در لهجه‌ی محلی «خی او» «خییوو» تلفظ می‌شود. «خی» به‌معنی خیک، مشک، کیسه‌ی چرم و آوند پوستی برای حمل آب و «آو» هم به‌معنی آب است.

کوه

                                                                        کوه زیبای سبلان مشگین شهر

جاذبه های مشگین شهر

پل معلق مشکین شهر طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین پل معلق کابلی در خاورمیانه محسوب می‌شود، که در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و روی احداث شده است و ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. این پل جذاب‌ترین بخش مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی را تشکیل می‌دهد. عابران در هنگام عبور از پل معلق مشکین شهر از فراز منطقه‌ای بکر و پردرخت و دره‌ای عمیق و زیبا که اطراف آن را مه‌های غلیظ احاطه کرده می‌گذرند و مسیری رؤیایی را تجربه می‌کنند. ضمن اینکه صدای رودخانه خیاو چای که در قعر آن در جریان دارد، آن‌ها را همراهی می‌کند.

پل

                                                                            پل معلق مشگین شهر

سبلان

کوه سبلان در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشکین‌شهر واقع است. طول این کوه را ۶۰ کیلومتر و پهنای آن را ۴۵ کیلومتر تخمین زده‌اند. کوهستان سبلان به‌طور‌کلی سه قله‌ی معروف دارد: قله‌ی بزرگ آن به سلطان و دو قله‌ی دیگر آن به هرم و کسری مشهورند. قسمت شرقی کوه سبلان به قله‌ی آتشفشان سبلان که در بلندای ۴۸۱۱ متری قرار دارد، منتهی می‌شود. تمام قله‌های سبلان در همه‌ی ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی است. در جبهه‌ی غربی قله‌ی سلطان و در کنار جان‌پناه، سنگی به شکل عقاب به نام قارتال (در ترکی آذربایجانی به معنی عقاب) قرار دارد، که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده‌ است.

دریاچه

                                                                 دریاچه زیبای قله سبلان مشگین شهر

آبگرم قوتورسویی  

این آبگرم در 24 کیلومتری شهر لاهرود و در 49 کیلومتری مشکین شهر قرار دارد. آب آن هم ردیف با آب‌های معدنی سولفاته کلیسیک و گوگرد خیلی گرم است و آثار اسید سولفوریک آزاد دارد، که برای اکثر امراض پوستی مفید است. سایر چشمه‌های آب گرم این شهر و اطراف آن چشمه‌ی سه گانه ایلاندو، چشمه‌ی دودو، چشمه‌ی توش سو شابیل، چشمه‌ی آب معدنی نوری کندی، چشمه‌ی آبگرم موئیل، چشمه‌ی ملک سویی و چشمه‌ی آب معدنی انزان قابل اشاره‌اند.

شیروان دره‌سی یا دره شیروان

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشکین شهر و جزو یازده زیستگاه وحشی واقع در منطقه‌ی سبلان ‌است. شیروان دره سی، دره عمیق و عریضی است که به‌خاطر بریدگی‌های دیواره‌های صخره‌ای، چشم‌انداز جذابی را برای بیننده فراهم کرده است. سنگ‌های آن شکل تندیس‌هایی را به خود گرفته‌اند که ذهن انسان هرکدام از آن‌ها را ساخت دست هنرمندی با ذوق تصور می‌کند. این زیستگاه محل زندگی دائمی حیوانات وحشی متعددی همچون خوک، روباه، گرگ، قوچ و میش ارمنی، خرس قهوه‌ای، کبک، قمری و تعدادی پرندگان مهاجر است.

دره

                                                                           دره شیروان مشگین شهر

 

مقبره شیخ حیدر

مقبره شیخ ‌حیدر منصوب به شیخ حیدر، پدر شاه اسماعیل اول، جزو مکان‌های تاریخی مشگین شهر است. شکل بیرونی این مقبره برجی مدور است و از قسمت درون به شکل 12ضلعی است. کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ معقلی که قسمت بیرونی مقبره را پوشانده است، به آن جلوه‌ای زیبا بخشیده است. دونالد ویلبر معتقد است این بنا از آثار قرن هفت و هشت هجری قمری است.

مقبره

                                                                                   مقبره شیخ حیدر

قلعه قهقهه

قلعه قهقهه در دهستان یافت از دهستان‌های بخش مرادلو و در فاصله 80 کیلومتری شمال مشکین شهر قرار دارد. این قلعه با ارتفاع تقریبی 1200 متر از سطح دریا با داشتن دیوارهای بلند طبیعی، در میان صخره‌ها قرار گرفته است. دور تا دور قلعه پرتگاه‌های خطرناک و عمودی‌شکل طبیعی وجود دارد. بیشتر وقایع و حوادث این قلعه مربوط به دوران صفویه است؛ اما طبق تحقیقات باستان‌شناسی به‌عمل‌آمده، استقرار در این قلعه به دوران قبل از اسلام می‌رسد. این قلعه محل زندانی‌شدن فرزندان شاه طهماسب صفوی ازجمله اسماعیل میرزا بوده و شیخ احمد گیلانی نیز در این قلعه زندانی بوده است.

کهنه قلعه

این قلعه در منطقه‌ای روی تپه‌ی طبیعی در قسمت غرب رودخانه‌ی خیاو چایی قرار دارد. بنای اولیه‌ی این قلعه در زمان شاپور دوم ساسانی در سال 337 میلادی به‌دستور نرسه هرمز حکمران ساسانی در خیاو به مدت 6 سال ساخته شد. وجود سنگ‌نوشته‌ای به خط پهلوی ساسانی در جبهه‌ی شمال‌غربی این بنا در فاصله‌ی 150 متری در آبراهه‌ی خیاوچایی، تاریخ بنیان‌گذاری قلعه را به دوره‌ی ساسانی می‌رساند. در کاوش‌های باستان‌شناختی در کهنه قلعه نشانه‌ای از مواد فرهنگی سفال‌های دست‌ساز و چرخ‌ساز برنگ نخودی و خاکستری و فلز مفرغ مربوط به عصر آهن سه به‌دست آمده که منسوب به اقوامی است مشهور به اورارتور.

کهنه

                                                                           کهنه قلعه مشگین شهر

کهنه

درصورت سفر به مشکین شهر هتل آران گزینه خوبی برای اقامت شما خواهد بود. به علاوه اینکه چون مشکین شهر فاصله‌ی کمی با اردبیل دارد، می‌توانید برای اقامت خود به هتل‌های شهر اردبیل مراجعه کنید. هتل ایده آل، هتل شورابیل و هتل سبلان می‌توانند گزینه‌های خوبی برای انتخاب و اقامت شما باشند.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر