آیا تا بحال به شاهرود “سرزمین پنج اقلیم” کرده اید؟

10 دقیقه زمان خواندن
شاهرود سرزمین پنج اقلیم

اگر شما با قطار مشهد سفر کرده باشید در مسیر گذرتان، ایستگاه شاهرود را دیده‌اید. حتماً همیشه با دیدن افرادی که در این ایستگاه از قطار سوار یا پیاده می‌شوند کنجکاو شده‌اید که این شهر را بیشتر بشناسید؟ البته این روزها سفر به شاهرود به لطف فرودگاه فعالش آسانتر شده و شما از طریق خرید بلیط هواپیما نیز می‌توانید به سمت شاهرود حرکت کنید. ما، امروز تصمیم داریم شما را با این شهر تاریخی و دیدنی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.شاهرود یکی از شهرهای خوش آب و هوای ایران است که در اکثر ماه‌های سال آب و هوایی معتدل و سرد دارد. شهرستان شاهرود به قاره‌ی کوچک یا سرزمین پنج اقلیم مشهور است که از دامنه‌های جنوبی البرز شرقی تا دشت کویر گسترده شده است. این تنوع اقلیمی به قدری آشکار است که در کوتاه‌ترین فاصله کویر تا جنگل در این شهرستان قراردارد، به طوري كه با طیّ مسافت کوتاهی در حدود 45 كيلومتر از شاهرود به سمت شمال به جنگل های هیرکانی ابر با زیباترین چشم‌اندازها (کهن‌ترین جنگل جهان) می‌رسیم و با طيّ همين مسافت به کویر و زیبایی‌های منطقه چاه جام و در نهایت به طرود و نخلستان‌های آن خواهیم رسید. برخی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شاهرود عبارت است از:جنگل ابرمنطقه ابر در 40 کیلومتری شاهرود قرار دارد. این منطقه که به نام جنگل‌های ابر معروف است در ارتفاعات آن عمدتاً بصورت چمنزار و یا مراتع مشجر و در پایین دست آن درختانی با گونه های متنوع دیده می‌شود.

جنگل

 جنگل زیبای  ابر شاهرود

جنگل اولنگجنگل اولنگ در فاصلۀ 85 کیلومتری شمال شاهرود واقع شده است. مهم‌ترین چشم‌انداز منطقه جهت جلب گردشگران، وجود جنگل‌ها با ترکیب گونه‌های‌ گیاهی متفاوت و متنوع است که به ویژه در فصل بهار و تابستان قابل استفاده هستند. جنگل‌های مرتفع و امکان دسترسی آسان به محیط جنگل، تنوع جانوری و نیز تنوع گونه‌های گیاهی، از امتیازهای مهم گردشگری این منطقه به شمار می‌روند.

جنگل

 جنگل زیبای اولنگ شاهرود

باغ

باغ اورس شاهرود

مجن و آبشار تنگه داستانشهر مجن در فاصله 35 کیلومتری شاهرود و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. تنگه معروف (داستان) نیز در فاصله 10 کیلومتری شهر مجن و 45 کیلومتری شاهرود واقع است. به دلیل قرارگرفتن این ناحیه در یک منطقه کوهستانی و در ارتفاع حدود 2000 متری از سطح دریا، آب و هوا و اقلیم منطقه در فصول بهار و تابستان و اوایل پاییز گردشگران مساعد است.موزه شاهروداین موزه دارای گنجینه آثار تاریخی و فرهنگی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی می‌باشد. بنای فوق به سبک معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است. بخش باستان شناسی موزه در طبقه همکف و شامل چهار اتاق و راهرو می باشد که آثاری مربوط به قبل از میلاد مسیح و آثار دوره اسلامی در آن وجود دارد. بخش مردم‌شناسی این موزه شامل ابزارکارهای تولیدی و فنون، دامداری، کشاورزی، پوشاک، فنون پخت نان، زیورها، دست بافت ها و اسناد و قباله ها، ابزار و وسایل تعزیه خوانی و طب سنتی و نیز تصاویری از فعالیت ها و شئون گوناگون مردم‌شناسی که از عمق زوایای زندگی مردم از روستاها فراهم آمده است.

موزه

موزه شاهرود

در غرفه پوشاک موزه شاهرود، انواع لباسهای زنانه شامل کت زنان (کلیجه ) شلیته، کلاه سوزن دوزی شده، چارقد، جوراب‌های پشمی و پیراهن سوزن‌دوزی شده دیده می‌شود. از ابزار و وسائل تعزیه خوانی موجود در این بخش می‌توان به جوشن، سپر، کلاهخود... اشاره نمود که در ماه محرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله تصاویر بسیار زیبا در این غرفه پرده درویشی با 32 قصه به روایت تصویر و 400 صورت انسان و حیوان با هنر نقاشی رنگ و روغن که در 1340 هجری شمسی در کاشمر نقاشی شده و در سال 1369 مرمت شده است .

موزه

موزه شاهرود

زیستکره تورانمجموعه «توران» از سه قسمت پارک ملی (8%) پناهگاه حیات وحش (17%) و منطقه حفاظت شده (75%) تشکیل شده است. این منطقه در قسمت جنوب جاده تهران – مشهد شمالی شرقی دشت کویر، غرب منطقه «خوارتوران» و شرق منطقه «طرود» واقع است. این مجموعه پس از پناهگاه حیات وحش «نایبندان» دومین منطقه بزرگ تحت حفاطت سازمان محیط زیست است.  فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ  منطقه فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود و در رشته‌کوه البرز مرکزی در شمال شهرستان واقع است. چشمه هفت رنگ به خاطر زیبایی چشمه‌های آن و خواص درمانی از گذشته مورد توجه اهالی منطقه بوده است. وجه تسمیه فرحزاد به دلیل سرسبزی مزارع و باغات منطقه است و وجه تسمیه چشمه هفت رنگ نیز به واسطه چشمه‌هايی است که با عبور از مواد معدنی گوناگون به رنگهای مختلف دیده می‌شود.منطقه طرودمنطقه کویری طرود شاهرود که بزرگترین نخلستان شمال‌ شرق کشور را در خود جای داده و به همراه رمل‌های کویری زیبا و دیدنی چاه جم و بلندای زیبا و دیدنی آرامگاه پیرمردان در این بخش کویری، جلوه‌ای دیگر از قدرت یزدان پاک را به تماشا می‌گذارد .دیدنی‌های شهر شاهرود بسیار است از آن جمله می‌توان به: مجموعه بایزید بسطامی، تپه سنگ چخماق، برج کاشانه بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مدرسه شاهرخیه، محوطه باستانی پارک موزه شاهرود، جنگل و آبشار نام نیک (منطقه نمونه گردشگری)، پناهگاه حیات وحش «خوش ییلاق»، منطقه قطری، خانه یغمایی ها، جنگل دشت شاد، مسجد شیخ علی اکبر، بازار، موزه حیات وحش شاهرود اشاره کرد.

           منطقه

منطقه مطرود (نخلستان های) شاهرود

سوغات و صنایع دستی شاهرودسوغات و صنایع دستی شاهرود بدلیل تنوع آب هوایی این شهر فراوان است. برگه زردآلو، قیسی، (قیسی از مهم‌ترین صادرات شاهرود است) کشمش، انگور، گیلاس، آلو، آلبالو خشک و … انواع کشک محلی، ماست گوسفندی، کره محلی، آبغوره، گرد غوره، آلوی خورشتی سوغات شاهرود هستند. میوه‌هایی نظیر: زردآلو، گیلاس، و انگور شاهرودی نیز از لحاظ کیفیت در رتبه بالایی در منطقه خاورمیانه قرار دارند. انواع نان شامل: نان قندی، نان کالک، فطیر و همچنین انواع نقل و آبنبات نیز در این شهر بوفور یافت می‌شود.

سوغات

انگور از سوغات شاهرود

سوغات

برگه از سوغات شاهرود

در شاهرود جشن شکرانه‌ی انگور نیز برگزار می‌شود. این جشنواره به منظور شکرگذاری به درگاه خداوند و معرفی آداب و رسوم و چگونگی تولید مشتقات انگور و همچنین معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان برگزار می‌شود. صنایع دستی آن نیز از قبیل: گلیم، گلیچ، جاجیم، سفال و سرامیک و... است.

صنایع

صنایع دستی شاهرود

هتل‌ رویال، اقامتگاه کلوت کویر رضا آباد، مهمانپذیر نادر و مهمانسرا جهانگردی از جمله اقامتگاه‌های مشهور این شهر هستند که از طریق سامانه رزرواسیون مهر می‌توانید برای رزرو هتل شاهرود اقدام کنید.  

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر