روز جهانگردی چه روزی است؟

8 دقیقه زمان خواندن
روز-جهانگردی-چه-روزی-است؟

سفر کردن به شهرها و کشورهای دیگر یکی از بهترین تفریحات انسان‌ها در طی سال‌ها بوده است. بازدید از جاذبه های تاریخی و آثار به جای مانده از دوران گذشته از بهترین راه‌ها برای آشنا شدن با فرهنگ و تاریخ سایر کشورها است. سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد ( United Nation World Tourism Organization) با همین هدف روز ۲۷ سپتامبر برابر با ۵ مهر را روز جهانگردی نامیده است و هر ساله یک کشور را به عنوان میزبان برگزاری مراسم همراه با شعار مخصوص انتخاب می‌کند. شما نیز اگر علاقه‌ای به سفر و گردشگری دارید، همراه ما باشید تا شما را بیشتر با این روز آشنا کنیم.

جهانگرد یا گردشگر کیست؟

طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، جهانگرد شخصی است که برای استراحت و تفریح به کشورهایی دیگر بدون انجام دادن هرگونه فعالیت شغلی سفر می‌کند. این سفرها باعث شناخت و آشنا شدن با فرهنگ و تمدن و همچنین بالا رفتن سواد اجتماعی مردم می‌شود. به همین منظور است که UNWTO یک روز را به عنوان روز جهانگردی در تقویم بین المللی جهان انتخاب کرده است.

تاریخچه شروع جهانگردی

اگر بخواهیم درباره روز جهانگردی صحبت کنیم بدون شک اولین موضوعی که باید بررسی کنیم تاریخچه اولین سفرها است. گردشگری و جهانگردی در دنیا پیش از اسلام و در کشورهای روم و یونان آغاز شد. بسیاری از جهانگردان ایران را به عنوان مقصد خود انتخاب و برای دیدن از این کشور مسافت‌های طولانی را طی می‌کردند. اگر نگاهی به آثار و کتاب‌های نویسندگان گذشته داشاته باشید، در میان آن‌ها با کتاب‌هایی به نام سفرنامه برخورد می‌کنید که در آن‌ها می‌توانید شرح وقایع و ماجراهایی که در طول سفر برای جهانگردان رخ داده است را مطالعه کنید. هدف اصلی سیاحان در گذشته پیدا کردن و کشف مکان‌های جدید بوده است. مشابه این کار را امروزه بسیاری از تراول بلاگرها در شبکه های اجتماعی خود انجام می‌دهند.

روز جهانگردی چه روزی است؟

با تاسیس سازمان جهانی گردشگری در مادرید اسپانیا این سازمان با داشتن برنامه ریزی‌های لازم جهت ارتقای فرهنگ گردشگری و کمک به صنعت توریست در تمامی کشور‌ها به مدت ۱۲۹ سال است از سال ۱۹۸۰ تا به امروز مراسمی را با نام روز جهانگردی برگزار می‌کند. دلیل انتخاب روز ۲۷ سپتامبر برای این روز پایان یافتن سفر نیم کره شمالی و شروع سفر نیم کره جنوبی است و بسیاری از مردم در این روز به سفر کردن فکر می‌کنند.

هند میزبان روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۹

تاریخچه و پیشینه هند به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و یکی از کشورهای قدیمی و تاریخی دنیا محسوب می‌شود. این کشور متاسفانه در سال های گذشته جز مستعمری‌های انگلیس بود و نتوانست پیشرفت زیادی کند اما به دلیل پتانسیل‌های بالا گردشگری از جمله جاذبه های تاریخی آن مانند دروازه بمبی، تاج محل، شهر مقدس بنارس و … یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر است. سازمان جهانگردی نیز با هدف آشنا کردن سایر مردم با فرهنگ و تمدن این کشور میزبانی این دوره از مراسم روز جهانگردی را به کشور هند و شهر دهلی نو داده است.

شعار روز جهانی گردشگری ۲۰۱۹

سازمان UNWTO طبق سنت هرساله شعاری با هدف رفع مشکل‌ها در صنعت گردشگری و اهمیت دادن بیشتر به آن حوزه برای روز جهانگردی انتخاب می‌کند. امسال نیز بنا بر گفته زوراب پوریکاشویلی این سازمان شعار « گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه » را برای مراسم روز ۲۷ سپتامبر دهلی نو انتخاب کرده است. هدف از انتخاب این شعار توسعه صنعت گردشگری به منظور ایجاد اشتغال و ساختن فضایی مناسب‌تر برای همه بوده است.

برگزاری مراسمی برای گرامی‌داشت روز گردشگری در کرمان

ایران نیز قصد دارد یک روز قبل از برگزاری روز جهانگردی در هند در تاریخ چهار مهر ماه مراسمی را جهت گرامیداشت این روز و آشنا کردن سایر استان های کشور به مردم در کرمان برگزار کند. در این مراسم بسیاری از مدیرعامل‌های هتل‌ها، مدیران هتل های کرمان، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و … حضور دارند.

برگزاری هفته گردشگری در ایران

امسال ایران قصد دارد برای اولین بار در تاریخ کشور مراسم روز جهانگردی و هفته گردشگری را در خارج از پایتخت و به میزبانی استان سیستان و بلوچستان از تاریخ ۵ تا ۱۲ مهرماه ۹۸ برگزار می‌شود. از جمله فعالیت‌هایی که در این هفته انجام می‌شود می‌توان به بازدید از موزه‌های زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به صورت رایگان یا نیم‌بها، برگزاری نمایشگاه، جشن‌ها و گردهمایی در همه استان‌های کشور، افتتاح کردن پروژه‌های گردشگری و تجلیل کردن از کارآفرینان و فعالان حوزه صنعت گردشگری اشاره کرد.

گردشگری را از ایران شروع کنید

شاید منظور از سازمان جهانی گردشگری از روز جهانگردی سفر کردن به سایر نقاط جهان باشد اما بهتر است قبل از شروع سفر به کشورهای خارجی گردشگری را از ایران شروع کنید. این کشور با داشتن جاذبه‌های تاریخی فراوان مانند جاذبه های اصفهان، جاذبه های شیراز و سایر شهر و همچین فراهم کردن بهترین اقامتگاه‌ها برای اسکان می‌تواند گزینه مناسبی برای تفریح و استراحت باشد. فقط کافی است قبل از سفر رزرو هتل خود را انجام دهید و با هزینه‌ای کم‌تر از سفرهای خارجی با تاریخ ایران آشنا شوید.

سخن آخر

۲۷ سپتامبر یا ۵ مهر یکی از مهمترین روزها در تاریخ صنعت گردشگری دنیا است. روز جهانگردی فرصت مناسبی برای آشنا شدن با تمدن و آداب رسوم سایر نقاط دنیا است. ایران با پیشرفت و توسعه این صنعت توانسته در چند سال اخیر به یکی از بهترین قطب‌های گردشگری در دنیا تبدیل شود. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با این روز بیشتر آشنا کنیم. شما نیز اگر پیشنهادی درباره برگزاری این مراسم دارید با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

04 مهر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر