آشنایی با جاذبه های گردشگری همدان

8 دقیقه زمان خواندن
آشنایی-با-جاذبه-های-گردشگری-همدان

اگر هنوز مقصدی را برای سفر تابستانه خود انتخاب نکرده‌اید، پیشنهاد من به شما استان تاریخی و گردشگری همدان است. در غرب کشور یکی دیگر از شهرهای زیبا و تاریخی به نام همدان قرار گرفته است. این شهر با مرکزیت هگمتانه اولین پایتخت حکومتی پادشاهان ماد بوده است و همچنین از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. همدان به دلیل سابقه تاریخی بسیاری که دارد به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران نیز شناخته شده است. در ادامه همراه من باشید تا قبل از سفر شما را با  جاذبه های گردشگری همدان آشنا کنم.

آرامگاه باباطاهر

درتپه‌های شمال غربی یکی از جاذبه های گردشگری همدان، آرامگاه باباطاهر عریان قرار گرفته است. باباطاهر از عرفا و شعرای بزرگ قرن چهارم و پنجم بوده است. لقب بابا به پیروان وارسته و به دلیل بریدن از تعلقات دنیایی لقب عریان را به او داده‌اند. آرامگاه این شاعر بزرگ به شکل یک هشت ضلعی با ستون‌های هشت گانه و پله‌هایی از سنگ گرانیت ساخته شده است. بر روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا در این آرامگاه ۲۴ دوبیتی از باباطاهر حک شده است که زیبایی این آرامگاه را دو برابر کرده است. اگر قصد دارید در نزدیکی این جاذبه گردشگری اقامت داشته باشید، هتل بین المللی باباطاهر گزینه مناسبی می‌تواند باشد.

آدرس: استان همدان، همدان، میدان باباطاهر

ساعت بازدید: این آرامگاه در شش ماه اول سال۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰ و در شش ماه دوم سال از ۸:۳۰ الی ۱۷:۰۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

غار علیصدر از زیباترین جاذبه های گردشگری همدان

یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه های گردشگری همدان غار علیصدر است. این غار زیبا در روستای علیصدر و در ارتفاعات ساری قیه قرار دارد. غار علیصدر ار بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان است. قندیل‌های آویزان و یخ زده در زمستان از جاذبه‌های دیدنی این غار محسوب می‌شوند. اگر به این شهر زیبا سفر کردید بازدید از غار طبیعی علیصدر را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. از هتل‌هایی که در نزدیکی این جاذبه گردشگری شگفت انگیز واقع شده است، می‌توان به هتل جهانگردی همدان علیصدر اشاره کرد.

آدرس: استان همدان، شهر کبودراهنگ، غار علیصدر

ساعت بازدید: ساعت بازدید از این غار همه روزه از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۸:۰۰ است.

آرامگاه ابوعلی سینا

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری همدان آرامگاه ابوعلی سینا است. این آرامگاه در میدانی به همین نام و در باغی همراه با درختان چنار چند صد ساله قرار گرفته است. ابوعلی سینا یکی از بهترین طبیبان زمان خود در ایران و جهان بوده است. کتاب شفا و قانون دو کتاب مهم از این شاعر و عارف بزرگ هستند. معماری آرامگاه ابوعلی سینا از معماری برج قابوس در گنبد کابوس الهام گرفته است. در تالار جنوبی این آرامگاه موزه‌ای از سکه، سفال و … که مربوط به دوران پیش از مسیح است نگه‌داری می‌شود. تالار شمالی نیز محل نگه‌داری تعدادی از کتاب‌ها و نسخ خطی ابوعلی سینا است. اگر به دنبال رزرو هتل در نزدیکی این جاذبه گردشگری هستید، هتل پارسیان بوعلی گزینه خوبی می‌تواند برای شما باشد.

آدرس: استان همدان، شهر همدان، میدان بوعلی سینا

ساعت بازدید: این آرامگاه در شش ماه اول سال از ساعت ۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷:۰۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

دهکده توریستی گنج نامه

دهکده توریستی ورزشی گنجنامه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری همدان است. این جاذبه زیبا علاوه بر تاریخی بودن، مکان مناسبی برای تفریح نیز است. کتیبه‌های گنج نامه که مربوط به دوره هخامنشیان است در این مجموعه قرار دارند و بازدید کنندگان زیادی برای دیدن آن به این دهکده توریستی سفر می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های این مجموعه می‌توان به آبشار زیبای گنج نامه اشاره کرد. این آبشار در بهار و تابستان مکان خوبی برای استراحت و فرار از شلوغی است. اگر در فصل زمستان نیز به دیدن این آبشار آمدید ، تماشای قندیل‌های یخ زده آن را از دست ندهید. هتل گنجنامه همدان مکان خوبی برای استراحت در این مجموعه تفریحی است.

آدرس: استان همدان، همدان، مجموعه تفریحی گردشگری گنج نامه

ساعت بازدید: این مجموعه همه روزه از ساعت ۸:۰۰ الی ۲۳:۳۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

تپه هگمتانه

همدان با مرکزیت هگمتانه نخستین پایتخت ایران و محل حکمرانی پادشاهان ماد بوده است. از دیگر جاذبه های گردشگری همدان می‌توان به این منطقه یعنی تپه هگمتانه اشاره کرد. این شهر تاریخی با سه هزار سال قدمت که به دست دیاکو اولین پادشاه ماد ساخته شده، در بافت قدیمی بازار همدان قرار گرفته است. بر طبق کاوش‌های انجام شده در این منطقه، تپه هگمتانه دارای هفت دیوار بوده و هر یک به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده است. شبکه‌های آبرسانی منظم و پیشرفته از دیگر نکات جالب درباره این جاذبه گردشگری زیبا است. آرامگاه باباطاهر از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این تپه باستانی است.

آدرس: استان همدان، همدان، خیابان اکباتان

ساعت بازدید: این جاذبه گردشگری در شش ماه اول سال از ساعت ۹:۰۰ الی ۲۰:۰۰ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۸:۰۰ آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

میدان تاریخی امام

در مرکز همدان در نزدیکی بازارهای این شهر یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین جاذبه های گردشگری همدان به نام میدان مرکزی یا میدان تاریخی امام قرار گرفته است. قدمت این میدان به دوران پهلوی بر می‌گردد و توسط یک مهندس آلمانی به نام کارل فریش ساخته شده است. تفاوت این میدان با دیگر میادین در خیابان‌های آن است. این میدان به جای چهار خیابان دارای شش خیابان پیاده رو است.

آدرس: استان همدان، همدان، میدان تاریخی امام

دشت میشان، بهشت کوهنوردان

در دامنه‌های کوه الوند یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری همدان به نام دشت میشان قرار دارد. دشت میشان با آب و هوایی معتدل و دلپذیر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است. این دشت در زمان هخامنشیان پایتخت تابستانی آن‌ها بوده است و در طول فصل گرما در آن جا اقامت داشته‌اند. با گذر زمان تمام کاخ‌های این منطقه ویران شده است و تنها تعدادی از آثار باستانی در موزه‌های این دشت قرار گرفته است.

آدرس: این دشت زیبا در مسیر دهکده توریستی گنجنامه همدان قرار دارد.

سخن آخر

همدان یکی از زیباترین و کهن‌ترین شهرهای ایران است و به طبع آثار باستانی و گردشگری بسیاری دارد که فرصت به معرفی همه آن‌ها نبود. اگر قصد سفر به این شهر و دیدن جاذبه های گردشگری همدان را دارید، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر است. اگر از این شهر زیبا و جاذبه‌های آن دیدن کرده‌اید، تجربه سفر خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

14 مرداد , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر