چرا سفر به یزد با اقامت در تفت، کامل می‌شود؟

10 دقیقه زمان خواندن
چرا سفر به یزد با اقامت در تفت

اگر یکی از مشتاقان سفر به شهرهای تاریخی با پیشینه قوی فرهنگی باشید، قطعاً تا به امروز بارها خاطرات سفر یزد را از خاطر گذرانده‌اید. پیش از این نیز در مطلبی با عنوان «سفر به یزد سفر به خانه کاریزها و قنات‌ها» درباره یزد با شما صحبت کردیم. یزد به منطقه‌ی خشک معروف است اما آسمان یزد همه جا یک‌رنگ نیست.  شهرستان تفت یكی از مناطق خوش آب و هوای استان یزد است. این بار سفر به یزد را به‌صورت زمینی و با خرید بلیط هواپیما یزد پیشنهاد می‌کنیم.

تفت در جنوب غربی استان یزد واقع شده است و به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های شیرکوه از آب و هوایی خنک نسبت به دیگر شهرستانهای استان یزد برخوردار است. مساحت شهرستان تفت در حدود ۵۸۴۶ کیلومتر مربع می‌باشد و اکثر جمعیت آن، ساکن روستا هستند. فاصله تفت تا یزد 18 کیلومتر است. این شهرستان دارای دو بخش شمالی و بخش جنوبی که به ترتیب گرمسیر و سردسیر نامیده می‌شوند و ده دهستان می باشد. تفت شهری نسبتاً بزرگ است که با کوه‌های سنگی در اطراف احاطه شده است. ما در رزرواسیون مهر اقامت حداقل دو روزه در شهر تفت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چرا که علاوه بر آب و هوای خوب این منطقه، دیدن امکان تاریخی بسیار شهر تفت قطعاً لذت بخش خواهد بود.

اقامتگاه بوم گردی نارتی تی تفت اولین اقامتگاه بوم گردی در این شهر است. حال و هوای زندگی سنتی در نارتی تی شما را به گذشته های دور برده و سفری خاطره انگیز را برایتان به ارمغان خواهد آورد. خانقاء بيداحويد، حسينيه شاه ولی، مسجد شاه ولی که گرمخانه و قسمت تابستانی دارد که به دستور خانش بیگم خواهر شاه طهماسب صفوی بنا گردیده است. اهمیت بنا به عنوان یکی از آثار تاریخی دوره صفویه به لحاظ شیوه برپا کردن گنبد مقصوره آن است که در واقع می توان ساختمان گنبد مسجد کبود تبریز و شیخ لطف ا... اصفهان را تقلیدی از این بنا دانست.

آبشار

                                                                                      آبشار دره گاهان تفت

 آثار كوی گرمسير، آتشكده زردتشتیان، آسياب و دژ پهلوان، کوه اِرْنان، آسیاب آبی، قدمگاه اسلامیه (فراشاه)، قلعه اسلامیه، بازار تفت، قدمگاه مرتضی علی (ع) که از آثار تاریخی قرن ششم هجری است که بنا به روایات مختلف محل توقف حضرت امام رضا (ع) در مسیر حرکتشان به سوی خراسان است. این بنا در سال 512 هـ.ق به دستور گرشاسب ابن علی از ارمرای کاکوئیه دیلمی ساخته شده است. پلان بنا چهار ضلعی منظم است که در ارتفاع سه متری به هشت ضلعی تبدیل می شود.غار اسلامیه، مسجد شوده، باغ علی نقی خان تفت، باغ گلشن تفت، چشمه تامهر، قلعه شوّاز، بقعه شیخ علی بلیمان- بیداخوید، چنار قدیمی (اسلامیه)، مسجد جامع بیداخوید، کاروانسرای دهشیر، بقعه شیخ جنید توران پشت تنها بخشی از آثار و امکان تاریخی شهر تفت است.

آبشار

                                                                                     آبشار دره گاهان تفت

چشم انداز باغ‌های این شهر به خصوص باغ‌های انار بسیار دیدنی است. تفت یکی از مراکز تولید انار، پرورش گل سرخ، پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل به حساب می‌آید. هلوی تفت در بازار داخلی از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. سایر تولیدات کشاورزی آن عبارتند از: گردو، بادام، آلبالو، گیلاس، زرد آلو، انگور و غیره.ده بالا كه معروف ترین و خوش آب و هوا‌ترین ییلاق در شهرستان تفت استان یزد است، با باغ‌ها و مزارع خرم و پر طراوت و درختان میوه و چشمه سارهای متعدد خود، نخستین ییلاق خوش آب و هوا در مسیر تفت به میانكوه به شمار می رود و در كتب تاریخی هم از آن به نام هدش، یاد شده است.

 تفت شهری باستانی با قدمتی طولانیاست که همواره نامش با یزد همراه بوده است. رد پای تاريخ و ماقبل تاريخ را می‌توان در نقاشي‌های حک شده بر كوه ارنان در ناحيه پشتكوه كه سابقه آن‌را حتي به دوازده هزار سال قبل نسبت داده‌اند و يا از اسامی مانند روستای توران پشت كه بنياد آن را به توران دخت ساساني نسبت داده‌اند، دید.در تاریخ یزد، همواره آب تفت زبانزد عام و خاص بوده و اکنون نیز کوچه ای بنام (آب تفت) در شهرستان یزد وجود دارد که نشانه ای از توجه به طراوت شهرستان تفت است. اکثر جهانگردان در سفرنامه‌های خود از تفت به عنوان جایگاهی سرسبز و زیبا با باغهایی پر از درختان میوه و انار و گل های خوشبو یاد نموده‌اند.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر
نظرات
رامین درخشان
04 آبان , 1396
test
test