سفر و روزه داری در ماه رمضان، شدنی است

10 دقیقه زمان خواندن
سفر  و روزه داری در ماه رمضان

رمضان برای هرکدام از ما خاطره و شکل خاصی دارد. یکی از صدای زیبای ربنای استاد شجریان می‌گوید و دیگری از لحظات ملکوتی افطار و سحر، آن‌سوتر یکی در وصف خوراکی‌های خوشمزه ماه رمضان ساعت‌ها سخن می‌گوید و یکی از سلامت روزه‌داران و آداب روزه‌داری و سفر در رمضان و ...بااینکه رمضان با روزه‌داری مشهور است اما عدهٔ بسیاری هستند که به دلایل مختلف نمی‌توانند روزه‌دار باشند اما همهٔ ما می‌کوشیم که از سفره پربرکت و سرشار از مهربانی خدا به حد وسع بهره‌مند شویم. آنانی که می‌توانند با روزه‌داری و دیگران با دور شدن از گناهان یا دستگیری از مستضعفان و....به‌هرروی ورودتان را به هتل، هواپیما و سفر معنوی رمضان خوشامد می‌گوییم! امسال به‌مانند سالهای گذشته رمضان در ماه‌های گرم سال قرارگرفته است و بسیاری از افرادی که پیش‌ازاین به سفر می‌رفتند، در شهر خود حضور دارند و کمتر به مسافرت می‌روند. ما در این مطلب می‌خواهیم دربارهٔ سفر در رمضان و آداب روزه‌داری در سفر بگوییم.شاید کمی عجیب به نظر برسد چراکه بر اساس احکام شرعی روزه‌دار نبایستی از مسافتی بیشتر از حد مشخص‌شده تا پیش از اذان ظهر بگذرد چراکه روزه او باطل می‌شود. اما این روزهای طولانی خرداد و تیرماه باوجود امکان سفر هوایی آن‌هم در کسری از دقیقه و خرید آنلاین بلیت هواپیما به نظر سفر در رمضان مغایر با روزه‌داری نخواهد بود.سفر به مشهد در ماه رمضان یا شهر قم آن‌هم در شب‌های احیا قطعاً شور و هیجان خاصی خواهد داشت. پس از هم اکنون سری به لیست هتل های مشهد و هتل های قم بزنید و برای رسیدن به مراسم شب احیاء در این شهرها به فکر رزرو هتل خود باشید، هر چه به شب احیاء نزدیک شویم به شلوغی مسافر برخورد می کنید و ممکن است هتل مد نظر خود را از دست بدهید.دوستی می‌گفت چرا چنین کنیم؟! یک قصد ده‌روزه می‌کنیم و مثلاً به اصفهان که به‌راستی نصف جهان است سفر می‌کنیم. هرروز دریکی دو مکان زیبای این شهر لذت می‌بریم و سفر در رمضان را تجربه می‌کنیم. بله! این نیز روش رایجی است.

اما چنانچه به هر دلیلی نمی‌توانید یکی از روزه‌داران این ماه پربرکت باشید و قصد مسافرت داشتید، بد نیست بدانید که تمام شهرهای ایران آداب و آیین خاصی در ماه رمضان دارند که بازدید از آن‌ها نیز نوعی جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. از خوردن خوراکی‌های خوشمزه تا حضور در مراسم دعا و نیایش و ...

دعا

سفر در ماه رمضان به مشهد مقدس

آش

آش رشته از غذاهای خوشمزه ماه رمضان

شله

شله زرد از غذاهای پرطرفدار ماه رمضان

حلیم

حلیم گندم از غذاهای پرطرفدار ماه رمضان

روزه نبودن در رمضان و سفر ممکن است برای شما کمی سخت باشد. اما هتل‌ها در ماه رمضان عمدتاً شرایط خوبی برای مسافران فراهم می‌کنند. اکثر قریب به‌اتفاق هتل‌ها وعده‌های غذایی ویژهٔ برای مسافرین غیر روزه‌دار تدارک می‌بینند که بهتر است پس از ورود به هتل آن‌ها درخواست کنید.شما می‌توانید با رزرو اینترنتی هتل از طریق سامانه ای‌گردش، از برنامه‌ها و شرایط هتل‌ها در ماه مبارک رمضان مطلع شوید.ممکن است شنیده باشید که برخی از مراجع و عالمان دینی به آن دسته از افرادی که نمی‌توانند به‌صورت پی‌درپی روزه‌بگیرند، پیشنهاد می‌کنند برای تقویت خود و ادامه روزه‌داری بهتر است چند روزی را به سفر بروند تا علاوه بر تقویت جسمانی خود، لذت و شادابی از سفر کسب کنند.چنانچه شما یکی از افراد این دسته هستید و روزه در سفر بر شما واجب نیست، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما یا خرید بلیت قطار و رزرو آنلاین هتل به یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای هم‌جوار یا دورتر سفر کنید.اما قطعاً می‌دانید سفر در رمضان و همین‌طور سرو غذا در رمضان کمی سخت است. چنانچه اقامتگاه مناسبی انتخاب نکرده باشید ممکن است به خوراکی‌های سرد رو بیاورید که در این حالت ممکن است مشکلات گوارشی زیادی به سراغتان بیاید. توصیه ما به شما استفاده از امکانات و اقامتگاه‌های مناسب این ماه است.حتماً تورهای ویژه رمضان را زیاد دیده‌اید. سفر به کیش در رمضان، سفر به مشهد در ماه رمضان، سفر به کربلا و سایر سفرهای تفریحی و زیارتی مخصوص ماه مبارک رمضان ....حسن بزرگ این تورهای مسافرتی آن است که مدیران برگزارکننده تور، تمام شرایط لازم برای سفر در رمضان را برای شما فراهم کرده‌اند. می‌توانید با انتخاب این تورها، رزرو اینترنتی هتل و یا خرید بلیت هواپیما و قطار سفر لذت بخشی برای خودتان رقم بزنید.بهتر است بدانید احکام و روایات زیادی برای سفر در رمضان وجود دارد مثلاً پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: مباح بودن روزه نگرفتن در سفر رخصتی است از جانب خداوند پس هر کس از این فرصت استفاده نمود کار خوب و پسندیده‌ای انجام داده است، و هر کس روزه گرفتن را دوست داشت هیچ گناهی بر او نیست و اشکالی ندارد.خداوند متعال در سوره بقره می‌فرماید: (یرِیدُ اللّهُ بِکمُ الْیسْرَ وَلاَ یرِیدُ بِکمُ الْعُسْرَ) «خداوند برای شما حکم را آسان نموده و تکلیف را مشکل نگرفته است.» خداوند بزرگ این اجازه را به مسلمانان مسافر داده است و هر مسلمان مسافری می‌تواند از این رخصت الهی پیروی و استفاده کند. 

06 خرداد , 1396
0 نظر
گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر