معرفی ۱۰ جاذبه گردشگری تبریز

9 دقیقه زمان خواندن
معرفی-10-جاذبه-گردشگری-تبریز

زمانی که نام تبریز به گوش می‌رسد، به یاد شهر اولین‌ها و شهر بدون گدا می‌افتیم. تبریز در استان آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران با آب و هوای کوهستانی قرار دارد. این شهر دارای دیدنی‌های بسیاری است که روایتگر تاریخ و فرهنگ آن هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با چند جاذبه گردشگری تبریز آشنا کنیم.

۱) بازار بزرگ تبریز، برجسته‌ترین جاذبه گردشگری تبریز

از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان، بازار تبریز است. این بازار با مساحت یک کیلومتر مربع توانسته به یکی از چند جاذبه‌های گردشگری تبریز تبدیل شود. بازار بزرگ تبریز به دلیل قدمت طولانی و اثرهای برجسته هنری که دارد، توانسته در میراث تاریخ ییونسکو به ثبت جهانی برسد. این بازار در زمانی جاده ابریشم برقرار بود، از اهمیت تجاری بسیار بالایی برخوردار بوده و بعد از آن در زمان پادشاهی صفویان رونق گرفت. در این بازار مسجد، مدرسه و کاروانسراهای زیادی وجود دارند که با نماهای آجری،  گنبد و طاق‌های زیبایی ساخته شده اند. بازار تبریز در هسته میانی شهر قرار دارد که از شرق به عالی قاپو ( مجموعه کاخ‌های ولیعهد نشین )، از غرب به مسجد جامع و از شمال قسمت‌هایی به رودخانه مهران متصل می‌شود. اگر نزدیک بودن به این بازار بزرگ برای شما اهمیت دارد، می‌توانید با رزرو هتل‌ هایی مانند هتل لاله پارک و هتل ائل گلی در نزدیکی این جاذبه تاریخی اقامت داشته باشید.

۲) مسجد کبود، فیروزه اسلام

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه، یکی از شاهکارهای هنر و معماری ایران و جاذبه گردشگری تبریز است. این مسجد از نظر معماری با سایر مساجد متفاوت است. مسجد کبود در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو ساخته شده است و قدمت آن به قرن ۹ هجری باز می‌گردد. انواع خطوط عالی مانند ثلث، نستعلیق، کاشی‌های معرق لاجوردی و فیروزه‌ای و طرح‌های هندسی و اسلیمی از ویژگی‌های این بناهستند. این شاهکار معماری در خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر جنب پارک خاقانی قرار دارد. هتل آپارتمان استقبال و هتل پارس ائل گلی از نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها به این مسجد فیروزه‌ای هستند.

۳) ارگ علیشاه

از دیگر جاذبه های گردشگری تبریز می‌توان به ارگ علیشاه یا ارگ تبریز اشاره کرد. این ارگ یکی از زیباترین بناهای معماری در دوران اسلام است. قدمت ارگ تبریز به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد و به دستور تاج‌الدین علیشاه ساخته شده است. قسمت‌هایی از  این بنا به دلیل زمین لرزه‌ای که در تبریز اتفاق افتاد، تخریب شد و مرمت و بازسازی نیز نشد. تنها بخشی از این بنا که امروزه بر جای مانده است، دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند جنوبی شبستان مسجد است. این بنا در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی جنب مصلی قرار دارد. زمانی که از این مکان بازدید کردید، می‌توانید از دو بنای دیگر که در نزدیکی ارگ علیشاه قرار دارد مانند عمارت شهرداری تبریز و خانه تاریخی نیکدل نیز دیدن کنید. هتل آپارتمان استقبال با فاصله‌ای دو کیلومتری با این ارگ می تواند گزینه مناسبی برای اقامت باشد.

۴) مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز یکی از بناهایی است که از تاریخ صدر اسلام بر جای مانده است. این بنا در سال ۱۱۹۳ شمسی بر اثر زلزله تخریب شد و با خسارت‌های بسیاری روبرو شد، اما در دوران حکومت قاجار به فرمان حسینعلی خان دنبلی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این مسجد ۶۲ متر طول دارد و از جنوب به سمت شمال کشیده شده است. در انتهای مسجد جامع به محرابی زیبا می‌رسیم که از زیباترین بخش‌های مسجد به شمار می‌رود که در نهایت سادگی تنها با سنگ مرمر ساخته شده و جلوه‌ای خاص به آن داده است. این مسجد در خیابان شهید مطهری روبروی خانه مشروطه قرار دارد. زمانی که برای بازدید این مکان می‌رود از دو جاذبه گردشگری تبریز یعنی بازار سرپوشیده و خانه مشروطه نیز دیدن کنید. هتل بین المللی شهریار با فاصله‌ای ۸ کیلومتری و هتل پارس ائل گلی با فاصله‌ای ۱۲ کیلومتری از هتل‌های نزدیک به این جاذبه هستند.

۵) موزه آذربایجان

موزه آذربایجان دیگر جاذبه گردشگری تبریز که در نزدیکی مسجد کبود قرار دارد. این موزه فعالیت خود را در سال ۱۳۰۷ هجری با برگزاری نمایشگاه سکه آغاز کرد و در سال ۱۳۳۷ این مکان به طور رسمی به موزه تبدیل شد. در موزه آذربایجان ۱۲۰۰ شی عتیقه قرار دارد ولی تنها تعداد اندکی از آن‌ها نمایش داده می‌شوند. این موزه دومین موزه باستان‌شناسی ایران بعد از موزه تهران است و با ۳ سالن نمایش از بزرگترین موزه‌های کشور است. موزه آذربایجان واقع در خیابان امام خمینی و جنب مسجد کبود است. از دیگر اماکن نزدیک به این موزه می‌توان به مسجد کبود تبریز، موزه شهرداری، موزه سنجش اشاره کرد.

۶) قبرستان سرخاب

 قدمت مقبره الشعرا یا قبرستان سرخاب به پیش از  قرن ۸ هجری می‌رسد. این بنا در طی سال‌ها با مشکلات و بلایای طبیعی بسیاری مواجه شده است. از دلایل شهرت این جاذبه گردشگری تبریز، دفن شدن حدود ۴۰۰ شاعر و ادیب تبریز مانند حکیم اسدی طوسی و سید محمد حسین شهریار است. این مکان از نماد‌های شهر تبریز محسوب می‌شود و در نزدیکی دیگر آثار تاریخی قرار گرفته است. این قبرستان در محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام در جنب خیابان عارف است. از دیگر جاذبه‌هایی که در همسایگی آن قرار دارند می‌توان به موزه قاجار، بقعه سید و ربع رشیدی اشاره کرد.

۷) پارک ایل گلی

پارک شاه گلی یا همان ایل گلی در زبان ترکی به معنای استخر شاه است. این پارک محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاذبه گردشگری تبریز است. این گردشگاه در جنوب شرقی تبریز قرار دارد و مانند اکثر باغ‌های ایران است که شامل استخر و عمارت کلاه فرنگی است. در این پارک جاذبه‌های بسیاری مانند، فضای سبز، زمین مینی گلف، پیست اسکیت و … وجود دارد و گردشگران تمایل زیادی برای بازدید دارند. این پارک در ایوان ایل گلی تبریز قرار دارد. با رزرو هتل زیبا و مجلل پارس ائل گلی می‌توانید به این پارک زیبا و جاذبه‌های اطرافش نزدیک باشید.

۸) روستای کندوان

روستای کندوان زیباترین جاذبه گردشگری تبریز است. این روستا در شهرستان اسکو با آب وهوایی سرد قرار دارد. این روستا در شمال غربی کوه سهند قرار دارد. شهرت روستای کندوان به دلیل خانه‌های خاص آن است. این روستا دارای قدمتی ۶ هزار ساله است و می‌توان در آن خانه‌هایی را یافت که قدمتی ۷۰۰ ساله دارند. روستای کندوان شباهت بسیاری با روستای کاپادوکیه در ترکیه دارد، اما برخلاف روستای کندوان که ۱۱۷ خانوار در آن ساکن هستند، این روستا خالی از سکنه است. هتل صخره‌ای کندوان که در نزدیکی این جاذبه گردشگری قرار دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت باشد.

۹) کویر قوم تپه تبریز

تبریز جز مناطق سرسبز و بکر ایران است اما یک پدیده عجیبی که در این شهر وجود دارد، کویر قوم تپه است. قوم تپه زیباترین کویر و جاذبه گردشگری تبریز است. خاک این منطقه به دلیل گرد و غبار به صورت تپه دیده می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این کویر در فصل بهار و تابستان است.

۱۰) قبرستان تاریخی پینه شلوار

شاید بازدید از قبرستان در مسافرت گزینه خوبی نباشد اما در اینجا قصد داریم یکی از متفاوت‌ترین قبرستان‌ها را که به پیش از اسلام برمی‌گردد، معرفی کنیم. قبرستان پینه شلوار دهمین جاذبه گردشگری شهر تبریز است. در این قبرستان سنگ‌های قبر سه دوره وجود دارد و به همین دلیل است که گردشگران علاقه زیادی به بازدید از آن دارند. ظاهر سنگ قبرهای دوره اول شبیه به سنگ قبرستان‌های خالد نبی است، سنگ‌های قبر دوره دوم از جنس سنگ‌های خارا هستند و  شبیه به سنگ‌های قبرستان مارلان‌اند و اما سنگ‌های دوره سوم کاملا متفاوت هستند به طوری که بر روی آن‌ها تاریخ وفات حک شده است. برای بازدید از این روستا باید در ۶ کیلومتری تبریز به سمت روستای شادآباد مشایخ حرکت کنید.

سخن آخر:

در این مقاله سعی کردیم شما را با ۱۰ جاذبه گردشگری تبریز آشنا کنیم گرچه تعداد جاذبه‌های این شهر بیش از این تعداد است. اگر از این اماکن دیدن کرده‌‌اید و یا ساکن شهر تبریز هستید، تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

19 مرداد , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر