با زیباترین باغ های ایران آشنا شوید

9 دقیقه زمان خواندن
با-زیباترین-باغ-های-ایران-آشنا-شوید

اگر نگاهی به تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران بیاندازیم، مطمئنا نام پادشاهان متعددی را خواهیم دید که در ادوار مختلف تاریخی بر ایران حکومت کرده‌اند و بناهای بسیاری از خود به یادگار گذاشته‌اند که امروزه جزو آثار تاریخی و با ارزش کشور محسوب می‌شوند و گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور از آن‌ها بازدید می‌کنند. در این میان باغ های ایران که تلفیقی از طبیعت و معماری تاریخی هستند از زیباترین جاذبه های تاریخی و گردشگری کشور به شمار می‌روند. اگر در حال برنامه ریزی برای رفتن به تعطیلات در روزهای پایانی شهریور هستید، بهتر است بازدید از این باغ‌ها را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. همراه ما باشید تا شما را با چند نمونه از زیباترین باغ‌های ایرانی در شهرهای مختلف ایران آشنا کنیم.

شاهزاده ماهان یکی از زیباترین باغ های ایران در دل کویر

در دل یکی از کویرهای کرمان، یکی از بزرگترین و زیباترین باغ های ایران با درختانی تنومند و استوار به نام شاهزاده ماهان قرار گرفته است. باغ شاهزاده ماهان یا شازده متعلق به اواخر دوره قاجار است و در مسیر کرمان به بم در کویر قرار گرفته است و همچون نگینی سرسبز در دل کویر خودنمایی می‌کند. باغ شاهزاده ماهان در طی سال‌ها حوادث تلخ و شیرین بسیاری را به خود دیده است، از نیمه کاره رها شدن ساخت تا زلزله‌‌ای که در کرمان رخ داد همه از گذشته این باغ زیبا هستند.

 معماری باغ شاهزاده یکی از زیباترین معماری‌ها در میان باغ‌های ایرانی است. این باغ به صورت طبقاتی در انبوهی از درختان قرار گرفته شده است، همچنین سیستم آبرسانی به باغ و فواره‌ها نیز دیگر ویژگی‌های این باغ هستند. این باغ بعد از سال‌ها که متروکه مانده بود از طریق سازمان میراث فرهنگی خریداری و به یکی از جاذبه های گردشگری کرمان و ایران تبدیل شد و سپس به ثبت جهانی یونسکو رسید.

باغ ارم، بهشت گمشده ایران

شاید دادن لقب بهشت به شهر شیراز کمی اغراق آمیز باشد اما اگر یک بار به این شهر سفر کرده باشید، این جمله قابل باور می‌شود. شیراز اولین شهر فرمانروایی حکومت هخامنشیان در ایران بود به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد. از میان تمام بناهای این شهر، باغ‌ها از زیباترین جاذبه‌های شیراز هستند. باغ ارم نیز یکی از زیباترین باغ های ایران است که در انتهای خیابان ارم شیراز قرار گرفته شده است. زمانی که وارد این باغ می‌شوید بوی بهار نارنج و عطر گل‌ها شما را چنان مست می‌کند که گویی وارد بهشت شده‌اید.

ارم زیستگاه بسیاری از درختان سرو، کاج، بید مجنون و انواع گل‌ها است به همین دلیل به عنوان موزه گیاه‌شناسی نیز در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفته است. عمارت قرار گرفته شده در این باغ نیز از دیگر جاذبه های تاریخی شیراز است. این باغ متعلق به دوران قاجار است اما سبک معماری بکار رفته شده در عمارت آن مانند بناهای دوران زندیه است. تالار آینه، موزه سنگ و … همه از ویژگی‌های این باغ زیبا هستند. اگر قصد رزرو هتل در نزدیکی این باغ و دیگر جاذبه های شیراز را دارید، هتل کریم خان زند، هتل هما و هتل پارس شیراز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای اقامت باشند.

باغ چهلستون نصف جهان

اصفهان سومین پایتخت فرمانروایی صفویان بوده است به همین دلیل آثار تاریخی بسیاری از آن دوران در این شهر بر جای مانده است. یکی دیگر از زیباترین باغ های ایران با نام چهلستون در این شهر قرار گرفته است. باغ چهلستون از زیباترین باغ‌های سلطنتی ایران است که در دوره صفویه و پادشاهی شاه عباس دوم ساخته شده است. این باغ در قسمتی از باغ وسیع جهان نما قرار دارد و به بسیاری دیگر از جاذبه های تاریخی اصفهان دسترسی دارد. کاخ چهلستون نیز از زیباترین بناهای موجود در این باغ است. کاشی‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و … همه از ویژگی‌های این عمارت زیبا هستند. عمارت چهلستون در نزدیکی دیگر جاذبه های اصفهان مانند میدان نفش جهان، عمارت هشت بهشت و … قرار دارد. ایستگاه امام حسین (ع) مترو اصفهان نزدیک‌ترین خط مترو به این جاذبه‌ها است. هتل عباسی، هتل پارت، هتل سپاهان، هتل ستاره و هتل عالی قاپو گزینه‌های مناسبی برای رزرو هتل در اصفهان هستند.

باغ فین از زیباترین جاذبه های کاشان

در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های کاشان به نام فین، یکی دیگر از زیباترین باغ های ایران به نام باغ فین یا باغ شاه قرار دارد. زمانی که برای اولین بار قدم در این باغ باشکوه می‌گذارید، محو تماشای درختان بلند، کاشی‌کاری‌ها و فواره‌های حوض باغ می‌شوید. حوض دوازده فواره و حوض جوش از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های این باغ هستند. از دیگر مواردی که سبب اهمیت ‌این باغ شده است، حمام فین محل قتل امیرکبیر است. اگر قصد اقامت در کاشان را دارید، هتل امیر کبیر کاشان از نزدیک‌ترین هتل های کاشان به این باغ است.

باغ عفیف آباد شیراز

از زیباترین باغ های ایران، باغ عفیف آباد شیراز است. این باغ در زمان قاجار ساخته شده است. از دلایل اهمیت این باغ می‌توان به معماری این سازه به سبک تخت جمشید و گل آرایی فضای بیرونی آن اشاره کرد. این باغ امروزه به موزه ادوات نظامی تبدیل شده است. باغ عفیف آباد در انتهای خیابان عفیف آباد قرار گرفته است و ایستگاه مترو شهید آوینی نزدیک‌ترین خط مترو شیراز به این جاذبه است. اگر قصد اقامت در هتل های شیراز را دارید پیشنهاد ما به شما برای رزرو هتل، هتل بزرگ چمران، هتل الیزه و هتل پارس شیراز است.

باغ گلستان تهران

باغ گلستان از دیگر باغ های ایران است که به دستور شاه عباس صفوی در تهران ساخته شد و یکی از مهمترین بناهای دولتی آن زمان بوده است. درختان سرو و چنار در امتداد کاخ گلستان از زیبایی‌های این باغ هستند. این باغ امروزه به یکی از باغ موزه‌های تهران تبدیل شده است و میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. باغ گلستان در خیابان ۱۵ خرداد و در نزدیکی ایستگاه پانرده خرداد مترو تهران قرار گرفته است. اگر تمایل به رزرو هتل در نزدیکی این جاذبه و دیگر جاذبه های تهران را دارید پیشنهاد ما به شما برای رزرو هتل الیان و هتل بزرگ فردوسی تهران است.

باغ هشت بهشت، باغی به سمت درهای بهشت

یکی از زیباترین و دل‌انگیزترین باغ های ایران، باغ هشت بهشت اصفهان است. این باغ که یکی از زیباترین باغ‌های اصفهان و ایران است مربوط به دوره صفویه است و عمارت آن به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شده است. کاخ هشت بهشت در دو طبقه با اتاق‌هایی هشت ضلعی همراه با حوض‌هایی با هشت ضلع در باغ بلبل ساخته شده است.

باغ هشت بهشت در خیابان چهارباغ عباسی قرار گرفته است. عمارت عالی قاپو، کاخ چهلستون و میدان نقش جهان از نزدیک‌ترین جاذبه های اصفهان به این باغ هستند. برای دسترسی آسان به این عمارت می‌توانید از مترو اصفهان در ایستگاه انقلاب یا امام حسین استفاده کنید. زمانی که به اصفهان سفر می‌کنید بهتر است از قبل اقدام به رزرو هتل کنید چرا که جاذبه‌های تاریخی این شهر آنقدر زیاد هستند که ترجیح می‌دهید چند روزی در اصفهان اقامت داشته باشید. هتل عباسی، هتل عالی‌ قاپو، هتل پارت و هتل ونوس از نزدیک‌ترین هتل های اصفهان به باغ هشت بهشت هستند.

باغ نارنجستان قوام، باغی پر از عطر نارنج

یکی دیگر از زیباترین باغ های ایران و شیراز، نارنجستان قوام نام دارد. اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر به بهشت گمشده ایران است. زمانی که وارد این باغ می‌شوید اولین چیزی که حس می‌کنید، بوی بهارنارنج‌های پخش شده در باغ است. پوشش گیاهی این باغ درخت‌های بهارنارنج است به همین علت است که به نارنجستان قوام شهرت پیدا کرده است. 

عمارت این باغ مربوط به دوران قاجار است و محل سکونت خانواده قوام، یکی از مقتدرترین و با نفوذترین درباریان آن دوران بوده است. عمارت نارنجستان قوام یکی از زیباترین عمارت‌های ساخته شده در ایران است و از هفت هنر معماری ایرانی مانند حجاری، آینه کاری، گچ‌بری، معرق‌کاری، نقاشی سنتی و آجرکاری در آن استفاده شده است. خانه زینت الملوک و مسجد نصیرالملک از نزدیک‌ترین جاذبه های تاریخی شیراز به این باغ هستند. اگر قصد اقامت در یکی از هتل های شیراز را دارید، می‌توانید با استفاده از سامانه رزرواسیون مهر اقدام به رزرو آنلاین هتل مانند هتل زندیه و هتل لطفعلی خان شیراز کنید.

باغ جهان نما قدیمی‌ترین باغ شیراز

باغ جهان نما از دیگر باغ های ایران و قدیمی‌ترین باغ در میان باغ‌های شیراز است. این باغ برخلاف عمارت ساده‌ای که دارد توجه بسیاری از جهانگردان در سراسر دنیا را به خود جلب کرده است. درختان سرو، نارنج، کاج، گل‌های اطلسی و داودی باعث شکل‌گیری فضای سبز این باغ زیبا شده‌اند. عمارت کلاه فرنگی که در وسط باغ جهان نما قرار گرفته است یکی از ساده‌ترین بنا های تاریخی ساخته شده در ایران است و هیچ کاشی‌کاری و نقاشی روی دیوارهای آن دیده نمی‌شود. پنچره‌های این عمارت هشت ضلعی در گذشته از چوب بوده‌اند که امروزه جای خود را به پنجره‌های آهنی داده‌اند. باغ جهان نما در نزدیکی بسیاری از جاذبه های شیراز مانند حافظیه، آرامگاه خواجوی کرمانی، دروازه قرآن و … قرار گرفته است. اگر قصد اقامت در نزدیکی این جاذبه‌های گردشگری را دارید هتل پارک سعدی بهترین گزینه برای شما است.

باغ دولت آباد، باغی در شهر بادگیرهای جهان

در سفری که به شهرهای مختلف برای معرفی زیباترین باغ های ایران داشتیم، به باغ دولت آباد در اولین شهر خشتی جهان و شهر بادگیرها می‌رسیم. باغ دولت آباد یزد یکی دیگر از باغ‌های زیبای ایران است که اوج خلاقیت و معماری ایرانی را نشان می‌دهد. بزرگترین بادگیر خشتی جهان نیز  در این باغ قرار گرفته است. عمارت این باغ مانند باغ نارنجستان قوام شیراز در روبروی حوض آب و فواره‌ها قرار گرفته که باعث چند برابر زیبایی این باغ شده است.

قدمت باغ دولت آباد به زمان افشاریه می‌رسد و یکی از بحث برانگیزترین معماری‌ها را داشته است چرا که سنگ‌های مرمر به کار رفته شده در این عمارت از مراغه وارد شده و این در حالی است که یزد، مرغوب‌ترین سنگ‌های مرمر را دارد. عمارت باغ شامل بخش‌های هشتی، حیاط اندرونی، حیاط بیرونی، تالار طنبی، بهشت آیین (بخش زمستانه نشین) و … می‌شود. این باغ در خیابان دولت آباد یزد و در نزدیکی جاذبه‌هایی مانند میدان امیر چخماق و مسجد جامع یزد قرار دارد. اگر قصد اقامت در نزدیکی این جاذبه‌ها و دیگر جاذبه های یزد را دارید پیشنهاد ما برای رزرو هتل به شما، هتل داد، هتل فهادان و هتل سنتی مهر یزد است.

باغ اکبریه بیرجند

در آخر لیست زیباترین باغ های ایران به باغ اکبریه در بیرجند می‌رسیم. این باغ از دیگر باغ‌های زیبای ایران است که امروزه به موزه تبدیل شده است. قدمت باغ اکبریه مربوط به اواخر زندیه و اوایل قاجار است. باغ اکبریه با قرار گرفتن در محیط کوهستانی منظره‌ای چشم‌نواز و زیبا را برای گردشگران خلق کرده است. معماری این عمارت از معماری‌ سازه‌های روسی با تلفیقی از معماری اسلامی الهام گرفته شده است. از ویژگی های این باغ می‌توان به تقسیم بندی باغچه‌های آن اشاره کرد که به صورت هوشمندانه‌ای انجام شده‌اند. موزه مشاهیر، موزه فرهنگ و موزه عروسک از جاذبه‌های این باغ زیبا هستند.

سخن آخر

ایران به واسطه تاریخ طولانی مدت و با ارزشی که دارد جاذبه‌ها و آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. باغ‌ها از دیگر جاذبه های گردشگری ایران هستند که هر ساله مسافران زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با  نمونه‌ هایی از زیباترین باغ های ایران و معماری آن‌ها آشنا کنیم تا در سفر بعدی که به هر یک از این شهرها دارید از این باغ‌ها نیز دیدن کنید. شما نیز اگر از نزدیک این باغ‌ها را دیده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

30 شهریور , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر