معرفی 15 روستای توریستی ایران

6 دقیقه زمان خواندن
معرفی-15-روستای-توریستی-ایران

قصد سفر دارید، از شلوغی شهر، ترافیک و هوای آلوده آن خسته شده‌اید؟ در جستجوی یک مکان بکر برای سپری کردن تعطیلات خود هستید؟ مکان مورد نظر خود را برای سفر پیدا نمی‌کنید؟ بهتر است قبل از تصمیم گیری به نقشه ایران نگاه کنید، ایران کشور تفاوت‌ها است و هر نقطه از آن فرهنگ و آداب رسوم متفاوت خود را دارد. روستاها یکی از بهترین مکان‌ها برای فرار از شلوغی شهر هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۱۵ روستای توریستی ایران آشنا شوید.

روستای توریستی اورامان در سنندج

اگر ۷۵ کیلومتر از جاده‌های کوهستانی مریوان بگذریم، در نزدیکی سروآباد به روستای هزار ماسوله ایران، روستای اورامان می‌رسیم. اورامان یکی از روستاهای توریستی ایران است که خانه‌های آن به صورت پلکانی ساخته شده است و یکی از جاذبه‌های این منطقه حساب می‌شود. این روستای توریستی واقع شده در شهر سنندج هر ساله در نیمه‌های اردیبهشت و بهمن، به دلیل مراسم پیرشالیار گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

مسیر دسترسی:

برای رسیدن به این روستای توریستی، باید از تهران وارد جاده ساوه شوید و با گذشتن از استان همدان، وارد شهر سنندج شوید. در مسیر سنندج بعد از عبور از مریوان، بعد از گذراندن ۱۵ کیلومتر، باید وارد خروجی نودشه و پاوه شوید، بعد از ۳۵ کیلومتر به خروجی اورامان می‌رسید و بعد از آن با سپری کردن ۱۰ کیلومتر وارد این روستا می‌شوید.

روستای هجیج در کرمانشاه

روستای توریستی هجیج یکی از تولیدکنندگان اصلی گیوه در استان کرمانشاه است، پس اگر قصد خرید یک جفت گیوه زیبا را دارید، روستای هجیج بهترین گزینه است. این روستا از توابع نوسود شهرستان پاوه است. تمامی خانه‌های این روستا، از سنگ ساخته شده‌اند و هیچ آجری در ساخت آن‌ها استفاده نشده است. هجیج در لغت به معنای دره سرسبز و عمیق است و طبیعت روستای هجیج کاملا مشابه اسم آن است. کوسه هجیج یا بقعه سید عبدالله که نسبش به امام موسی کاظم (ع‌) می‌رسد، در این روستا قرار دارد. از جاذبه‌های دیگر این روستا می‌توان به چراگاه‌های زیبای، پیازدول میشا، گاول و آبشار بل اشاره کرد.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این روستا از پاوه تا هجیج یک مسیر ۲۵ کیلومتری کوهستانی را در پیش دارید. تابلوها بعد از خروج از پاوه، شما را به سمت نودشه راهنمایی می‌کنند. بعد از ورود به نودشه، ۹ کیلومتر جاده پر پیچ و خم را طی کرده‌اند و از رودخانه سیروان عبور کنید.

روستای سرآقا سید در چهارمحال و بختیاری

روستای سرآقا سید، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای توریستی ایران با قدمت ۶۰۰ ساله است. این روستا از دیگر روستاهای پلکانی ایران است که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. روستای توریستی سرآقاسید، هنوز در تاریخ گذشته خود باقی مانده است. بعضی از خانه‌های این روستا بدون پنجره هستند و هیچ مدرسه و درمانگاه در آن وجود ندارد.

مسیر دسترسی

برای بازدید این روستای تاریخی باید مسیر کوهرنگ را به سمت شمال بروید و از شهر چلگرد در مرکز کوهرنگ به سمت غرب حرکت کنید. بعد از گذشتن از روستای سنگی شیخ علیخان وارد جاده ای پر پیچ و خم می‌شوید و در طی مسیر غار یخی چما و قله زردکوه را می‌بینید. بعد از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر رانندگی روستای سرآقا سید از پشت کوه‌ها نمایان می‌شود.

روستای قلعه رودخان در گیلان

از دیگر روستاهای توریستی ایران، روستای تاریخی و زیبای قلعه رودخان است. قلعه رودخان از مهمترین و باشکوه‌ترین دژهای نظامی گیلان بوده است. در پایین این روستای توریستی زیبا، مردم محلی در حال فروش آش و کلوچه‌های داغ فومنی هستند. با عبور از پل چوبی رودخانه و سنگفرش‌ها به این قلعه باشکوه و زیبا می‌رسید. از دیگر نام‌های این قلعه، هزار پله است که به دلیل تعداد پله‌های زیاد آن به این نام شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی

پس از گذشتن از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، مسلکام و سعید آباد به روستای قلعه رودخان می‌رسید. مسیر روستا را ادامه دهید تا بعد از عبور از حیدرآلات به محل پارک ماشین‌ها برسید و سپس بعد از گذشتن از مغازه‌های محلی به کوه قلعه رودخان می‌رسید.

روستای سرولات در گیلان

روستای سرولات، از دیگر روستاهای توریستی ایران است که بیشتر شهرت خود را مدیون رستوران خاور خانم است. این رستوران در حدود بیست سال است که در این روستا قرار دارد و بسیاری از افراد برای امتحان کردن غذاهای محلی این رستوران به آنجا سفر می کنند. از ویژگی‌های این روستای توریستی می‌توان به رودخانه آن و پیدا بودن دریا در ارتفاعات اشاره کرد. گرچه در سال‌های اخیر بسیاری از زمین‌های این روستا برای ساخت ویلا از بین رفته‌اند ولی هنوز زیبایی خود را دارد.

مسیر دسترسی

اگر از سمت راست وارد چابکسر شوید و مسیر را تا داخل شهر ادامه دهید تا به میدان سرولات برسید، میدان را دور زده و به سمت کوه حرکت کنید، پس از گذشت سه کیلومتر به روستای توریستی سرولات می‌رسید.

روستای جواهرده در مازندران

روستای توریستی جواهرده، از روستاهای توریستی شمال ایران است که در ۲۷ کیلومتری رامسر قرار دارد و به بهشت ییلاق ایران معروف است. مسیر این روستا شبیه به جاده چالوس، دارای درخت‌های متعددی است که بعد از هر پیچ ظاهر می‌شوند. از دیگر زیبایی‌های این روستا می‌توان به پارک جنگلی صفارود، رودخانه‌اش، کافه‌ها و رستوران‌هایی که در طول مسیر قرار دارند، نیز اشاره کرد.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این روستا و عبور از جاده افسانه‌ای آن، باید بعد از گذشتن از رامسر و بازارش، سه راه فلسطین را به سمت جنوب ادامه دهید تا در مسیر جاده جواهرده قرار بگیرید.

روستای درک در بندر چابهار

شاید با عبارت برو به درک زیاد برخورد کرده باشید و تصویر کنید که این مکان وجود ندارد. اما در بندر چابهار یکی از زیباترین روستاهای توریستی ایران، یعنی روستای درک وجود دارد. این روستای توریستی تقابل زیبای دریا و کویر است. زمانی که به درک می‌روید می‌توانید از تماشای ساحل صخره‌ای، شنی و مرجانی، گله‌های بز و شتر، جنگل و کوه لذت ببرید. روستای درک، همان جایی است که بسیاری از افراد آرزوی دیدن آن را دارند.

مسیر دسترسی

روستای زیبای درک، در ۱۷۰ کیلومتری غرب بندر چابهار و در ۱۰ کیلومتری روستای زرآباد قرار دارد. این روستای توریستی بر سر دو بندر مهم جنوب کشور، بندر چابهار و بندرعباس در مسیر ترانزیتی دو بندر کنارک و جاسک قرار گرفته است.  

روستای کندوان در تبریز

شاید تصور می‌کنید که روستاهای توریستی باید در جنگل و طبیعت سرسبز قرار داشته باشند، اما روستای کندوان تبریز کاملا برخلاف این تصور است. کندوان دارای عمر هفت هزار ساله و خانه‌هایی به شکل کندو است که در دل کوه‌های سلطان داغی قرار دارد. اگر قصد سفر به مناطق شمال غربی کشور و دیدن روستای کندوان را دارید، بهتر است در نیمه اول سال به آنجا سفر کنید، چرا که هوا در نیمه دوم سال در این مناطق زیر صفر درجه است و تمامی مسیرهای ارتباطی نیز بسته می‌شوند. زمانی که به  روستای توریستی کندوان سفر می‌کنید خرید گوشت مرغوب و عسل را فراموش نکنید.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به روستای کندوان باید از شهر اسکو واقع در آذربایجان شرقی سفر خود را آغاز کنید. جاده را از سمت اسکو به سمت چایکنار در پیش بگیرید و از شهر اسفنجان گذر کنید. پس از سپری کردن ۷ کیلومتر به یک دو راهی می‌رسید، با انتخاب راه چپ به سمت روستای کندوان هدایت می‌شوید.

روستای ابیانه در اصفهان

در دل استان اصفهان و شهرستان کاشان یکی از زیباترین روستاهای توریستی ایران، روستای توریستی ابیانه قرار دارد. روستا ابیانه دارای ارتفاع ۲۲۲۲ کیلومتری از سطح دریا است و از بلندترین مناطق مسکونی ایران به شمار می‌آید. بافت سنتی و خانه‌هایی که با بام مسطح و خاک قرمز ساخته شده‌اند، از ویژگی‌های این روستا است. آثاری از دوران هخامنشیان و قاجار در این منطقه وجود دارد که در سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده‌اند.

مسیر دسترسی

روستای توریستی ابیانه در بخش مرکزی ایران قرار دارد و برای دیدن این روستا راه‌های متعددی وجود دارد. اگر از جاده قدیم کاشان به نطنز وارد شوید، بعد از ۵۵ کیلومتر رانندگی در سمت راست تابلو ابیانه را مشاهده می‌کنید. برای رسیدن به این روستا یک جاده ۲۵ کیلومتری را رانندگی کنید. مسیر دوم، آزادراه کاشان به نطنز است، بعد از رد شدن از تاسیسات اتمی، ۲۴ کیلومتر بعد به خروجی ابیانه می‌رسید و با سپری کردن ۴۵ کیلومتر به این روستای تاریخی و زیبا خواهید رسید.

روستای ماسوله در گیلان

از شاخص‌ترین معماری‌ خانه‌های پلکانی در جهان روستای ماسوله است. این روستا که در استان گیلان قرار دارد، به یکی از روستاهای توریستی ایران تبدیل شده است. روستای توریستی ماسوله به گفته بسیاری از منابع در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. این روستا علاوه بر طبیعت زیبا و چشم‌نواز دارای سه موزه تاریخ طبیعی نیز است. پس زمانی که به این روستای توریستی سفر می‌کنید، بازدید از این موزه‌ها را در لیست دیدنی‌های خود قرار دهید.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به روستای زیبای ماسوله باید از شهر فومن استان گیلان گذر کنید. زمانی که وارد شهر فومن شدید، از طریق جاده مستقیم ماسوله وارد این منطقه گردشگری شوید.

روستای کندلوس در نوشهر

روستای کندلوس، یکی از روستاهای توریستی ایران است. این روستای توریستی در دامنه سرسبز رشته کوه‌های البرز در نوشهر قرار دارد. کندلوس هویتی به درازای تاریخ دارد و بسیاری از شگفتی‌های طبیعت را در خود جای داده است. خانه‌هایی با نمای چوبی، پنجره‌های کوچک، سقف‌های چوبی، نهر‌های جاری از جمله ویژگی‌های این روستا است. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به تمیزی طبیعت اهمیت بسیاری می‌دهید، بازدید از روستا کندلوس را از دست ندهید.

مسیر دسترسی

جاده کرج ـ چالوس را تا ۲۵ کیلومتری شهر چالوس طی کنید، ۵ کیلومتر بعد از روستای مرزن آباد وارد منطقه کجور می‌شوید، بعد از گذشتن از پل رودخانه چالوس، با طی مسافت ۱۸ کیلومتر به یک دو راهی می رسید که ۱۵ کیلومتر تا جاده کندلوس فاصله دارد.

روستای میمند در کرمان

روستای تاریخی میمند در شهر بابک استان کرمان، از روستاهای توریستی ایران است. این روستا دارای نقوش شش هزار ساله زیبایی است که، تاریخ روستا را روایت می‌کند. در این روستای توریستی مجموعه‌ای از آثار تاریخی مانند، خانه‌های صخره‌ای، معبد، قلعه و برج‌ها وجود دارد و باعث تبدیل شدن این روستا به یک مجموعه تاریخی شده است.

مسیر دسترسی

اگر قصد سفر به روستای تاریخی میمند را دارید، بهترین گزینه انتخاب شهرهای یزد، مهریز، انار، شهربابک و میمند است. از شهر یزد تا روستای توریستی میمند ۲۹۰ کیلومتر را در پیش دارید که در حدود ۳ ساعت طول خواهد کشید. بعد از گذشتن از شهرهای مهریز، انار و  بابک وارد روستای میمند خواهید شد.

روستای ولاشان در اصفهان

روستای توریستی و زیبای ولاشان در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان در دشتی مسطح که به زاینده رود ختم می‌شود، قرار دارد. در دوران صفویه در اصفهان حدود ۳۰۰۰ برج کبوتر خانه ساخته شد که ۲۵ عدد آن در منطقه ولاشان قرار دارد. از ویژگی‌های کبوترخانه‌های ولاشان شکل سازه‌ای آن‌ها است که در تابستان محیطی خنک و زمستان محیطی گرم دارد.

مسیر دسترسی

برای بازدید از این روستا در شهرستان خمینی شهر به سمت ۱۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان حرکت کنید تا تابلوی راهنمای این روستا را مشاهده کنید.

روستای ازمیغان، بهشت طبس

یکی دیگر از روستاهای توریستی ایران، روستای توریستی ازمیغان است. ازمیغان از متفاوت‌ترین روستاهای ایران است زیرا در این روستا می‌توانید شالیزارها را در کنار نخل‌های خرما ببینید. در این روستای توریستی رودخانه‌ای همیشه پر آب وجود دارد که سبب ایجاد تفاوت آن با سایر روستاها شده است. از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به مزار سید محمد بن جعفر طیار، آبشار قدمگاه و تخت عروس اشاره کرد.

مسیر دسترسی

روستای توریستی ازمیغان در استان خراسان رضوی، ۴۰ کیلومتری شرق طبس قرار دارد. برای رفتن به ازمیغان مسیر مشهد ـ طبس را در پیش بگیرد و با توجه به تابلوهای راهنما مسیر خود را انتخاب کنید.

روستای اصفهک در طبس

یکی دیگر از مناطق زیبا و تاریخی شهر طبس، روستای توریستی اصفهک است. بافت این روستا کاملا سنتی و از خشت و گل است. این روستا در ۳۸ کیلومتری شهر طبس قرار دارد و دارای آب و هوای معتدلی است. در این منطقه کشت زعفران و پونه‌های بومی انجام می‌شود، همچنین دارای درختان نخل و نارنج نیز است. بسیاری از قسمت‌های این روستای تاریخی در زلزله ۱۳۵۷ طبس از بین رفت اما مرمت و بازسازی برخی از قسمت‌های آن انجام شده است.

مسیر دسترسی

برای بازدید از روستای توریستی اصفهک بعد از ورود به طبس کافی است، از خیابان خرمشهر وارد بلوار شهید عباس‌پور و بعد از آن وارد جاده اصفهک - دیهوک شوید. پس از سپری کردن ۳۸ کیلومتر به این روستای تاریخی می‌رسید.

سخن آخر

ایران کشور پهناوری است و دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند روستاهای توریستی است. در این مقاله تلاش کردیم تا ۱۵ روستای توریستی ایران را همراه با مسیر دسترسی به آن‌ها به شما معرفی کنیم. اگر تا به حال به این روستاها سفر کرده‌اید و یا ساکن این روستا‌ها هستید، اطلاعات خودتان را در قسمت نظرها با دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

30 خرداد , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر