جاذبه های دیدنی ایرانی که مشابه در خارج کشورهست

10 دقیقه زمان خواندن
سفر به جاذبه های دیدنی ایرانی

اگر قصد دارید با دردسر کمتر و صرف هزینه های پایین تر از جاذبه های ایرانی که مشابه آنها در خارج از کشور وجود دارد دیدن کنید؛ توصیه میکنیم، حتماً این مطلب رو تا انتها بخوانید.ما در این نگارش قصد داریم برخی از مهمترین جاذبه های همسان را به شما معرفی کنیم. برای شروع می توانید با خرید بلیط هواپیما برای سفر به این اماکن جذاب اقدام کنید.جزیره هرمز؛ نمونه ی ایرانیِ ساحل سرخ چینجزیره هرمز به دلیل وجود مواد معدنی دارای خاک هایی به رنگ های متفاوت و به ویژه سرخ است که جلوه ای تازه را به نمایش می گذارد. رنگ سرخ این ساحل باعث شده گردشگران آنرا به ساحل سرخ چین تشبیه کنند. ساحل جزیره هرمز بسیار متفاوت از سایر سواحلی است که تا به حال دیده اید. خاک سرخ هرمز دارای ارزش اقتصادی بالایی هست و تا چند سال پیش به منظور استفاده در صنایع مختلف از جمله: رنگ سازی، لوازم آرایش، شیشه و سرامیک سازی، صادر می شده است. اما این صادرات امروز محدودتر شده است؛ چرا که منجر به از بین رفتن این خاک منحصر به فرد خواهد شد.رنگ سرخ این ساحل زیبا از وجود یک عنصر ناشی می شود؛ اکسید آهن عنصری که در ۷۰ درصد خاک این جزیره وجود دارد. از هرمز به عنوان یکی از معادن بزرگ خاک سرخ جهان یاد می شود.

جزیره

جزیره هرمز در جنوب ایران

ساحل

ساحل قرمز در چین

احتمالاً برایتان عجیب باشد که از خاک ساحل بچشید و طعم آن را مزه مزه کنید. در این ساحل سرخ رنگ می توانید این تجربه را به دست آورید. جای نگرانی وجود ندارد چرا که اگر خودتان از آن نچشید در غذاهای محلی این منطقه آن را می خورید. این خاک در میان مردم محلی به گِلک شهرت دارد و از جایگاه خاصی در میان ادویه های آنها برخوردار است. مردم محلی از خاک سرخ جزیره به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس اسفاده می کنند و از طعم خوب آن بهره می برند. این ادویه را با ماهی ساردین و نارنج مخلوط می کنند تا آنرا روی نان بریزند و خوردنی پرطرفداری به نام سوراغ تهیه کنند.جزیره هرمز در هشت کیلومتری بندرعباس واقع شده است. هتل هما ، هتل هرمز ، هتل بین المللی خلیج فارس و هتل ایران پیشنهاد ما به شما برای اقامت در بندرعباس است. شما می توانید بنا به سلیقه و علایق خود  رزرو هتل بندرعباس خود را انجام دهید.دیوار بزرگ اسکندر؛ نمونه ی ایرانیِ دیوار بزرگ چیندیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده شده است؛ دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه می‌یافته ‌است. بخش اعظم این دیوار اکنون از میان رفته است و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌است.دیوار

دیوار اسکندر در گرگان

دیوار

دیوار اسکندر در گرگان

دیوار

دیوار چین

عکس این دیوار نخستین بار توسط اریک اشمیت باستان‌شناس آمریکایی ثبت شد. آقای اشمیت باستان‌شناس آمریکایی که با هواپیمای خود در سالهای ۱۳۱۵و ۱۳۱۶ از نقاط باستانی ایران عکاسی می‌کرد، در منطقه گرگان دیوار قرمز رنگی را دید که از سمت دریای خزر به طرف کوه‌های گلیداغ امتداد دارد. او از این دیوار عکس گرفت و این عکس‌ها سندی برای تحقیقات باستان شناسان ایرانی و خارجی بر این دیوار شد.قدمت این دیوار که از آجرهای گلی سرخ رنگ ساخته شده به دوره ساسانی بازمی‌گردد.. پادشاهان ساسانی که با امپراتوری روم شرقی جنگ‌های مداومی داشتند از سوی شمال نیز با تهدید قوم هون (Hun) و دیگر اقوام شمالی روبرو بودند؛ با ساخت این دیوار قصد داشتند که محل رخنه این اقوام را به داخل ایران در فواصل کوهستان‌های قفقاز و خط ساحلی دریای مازندران ببندد.تصور می‌شود که این دیوار سومین دیوار بزرگ تاریخی (بعد از دیوار چین و دیوار سمیز آلمان) جهان و بزرگترین دیوار آجری دنیا باشد. این دیوار همچنین طولانی‌ترین اثر تاریخی ایران است که طی ۹۰ سال ساخته شده‌است. برای بازدید از این اثر تاریخی می توانید پیش از اقامت در گرگان از طریق رزرو آنلاین سامانه ای گردش اقدام کنید.روستای ابیانه؛ نمونه ی ایرانیِ شهر شفشاون در مراکش بازدید از شهر نقلی و کوچک شفشاون در شمال مراکش یکی از عمده ترین دلایل برای سفر به این کشور به حساب می آید. نکته مهم و بامزه ای که در مورد این شهر وجود دارد؛ این است که قسمت قدیمی این شهر یکدست، آبی رنگ است. در دهه 1930 یهودیان در این منطقه ساکن شدند و تمام دیوارهای شهر را به این رنگ درآوردند. شفشاونی ها (!) به رسوم گذشتگان شان پایبندند به خاطر همین هم هر سال رنگ دیوارها را تجدید می کنند. به نظر آنها رنگ آبی نمادی از آسمان و بهشت است.رنگ سرخ رنگ ساختمان ها در روستای ابیانه اصفهان یادآور رنگ آمیزی شهر شفشاون در مراکش است. اهالی روستا، نمای خارجی خانه هایشان را با خاک سرخی که معدن آن در نزدیکی روستاست، می سازند.

روستای

روستای ابیانه در اصفهان

روستای

روستای ابیانه در اصفهان

روستای

روستای شفشاون در مراکش

مردم روستای سرخ ابیانه هم مثل اهالی شهر آبی به رسم و رسوم قدیمی شان پایبندند و علاوه بر حفظ آداب و رسومشان، هنوز گویش و لباس هایش محلی مخصوص خودشان را استفاده می کنند. مردهای ابیانه هنوز شلوارهای سیاه بختیاری می پوشند و زن ها هم پیراهن هایی بلند با چارقدهای گلدار سر می کنند.روستای ابیانه در استان اصفهان و در 40 کیلومتری به شهرستان نطنز قرار دارد. اگر وسیله شخصی ندارید، اصفهان می تواند مقصد شما باشد و حداکثر گزینه هایی از که برای یک سفر داخلی وجود دارد مثل هواپیما، قطار و ماشین شخصی استفاده کنید. البته در این صورت باید به فکر وسیله ای برای طی کردن فاصله 140 کیلومتری اصفهان تا نطنز هم باشید. روستای ابیانه به خاطر حجم بالای گردشگران ، از اقامتگاهها و هتل های مناسبی برخوردار است که هتل ویونا و هتل ابیانه از جمله این مکانها به حساب می آیند.چغازنبیل؛ نمونه ی ایرانیِ اهرام مصرموردی از این معروف تر وجود ندارد. آرزوی هر جهانگردی است که به مصر برود و تنها بازمانده عجایب هفتگانه دنیا را ببیند. اهرام ثلاثه مربوط به مصر باستان هستند و حدود 2هزار و 500 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده اند. این اهرام که الان در شمال شهر قاهره قرار دارند، تا قبل از اینکه برج ایفل ساخته شود، بلندترین بنای ساخته شده به دست بشر بودند. اهرام مصر از سه هرم بزرگ تشکیل شده که اطراف آن هرم های کوچک تری هم قرار دارد.من اونتاش گال، آجرهای طلایی را حکاکی کردم. من در اینجا این ماوا را برای خدایان گال و اینشوشیناک برپا کردم و این مکان مقدس را هدیه کردم. باشد که کارهای من که هدیه ای است برای خدایان گال و اینشوشیناک پذیرفته شود. این جمله یکی از نوشته هایی است که در کتیبه ای در منطقه باستانی چغازنبیل کشف شده است.چغازنبیل؛ نیایشگاهی باستانی است که هزار و 250 سال پیش از میلاد (یعنی حدودا بیشتر از 3 هزار و 266 سال قبل) به عنوان نیایشگاهی برای ستایش ایزد اینشوشیناک نگهبان شوش ساخته شد. تا زمانیکه مهندسان به خاطر فعالیت های نفتی، چغازنبیل را کشف نکرده بودند، این بنا برای خودش در زیر خاک به شکل زنبیلی واژگون مدفون بود.

چغازنبیل

چغازنبیل در خوزستان

اهرام

اهرام مصر

حالا البته سر از خاک بلند کرده و به عنوان اولین اثر ایرانی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. زیربنای چغازنبیل 105 متر در 105 متر است و در ابتدا پنج طبقه و 52 متر بوده که الان فقط 25 متر و 2.5 طبقه از آن باقی مانده. بنابراین واجب است تا قبل از اهرام ثلاثه که هزاران سال است سر جای خود هستند، چغازنبیل را تا ویران تر از این نشده، ببینید. چغازنبیل در شهرستان شوش در استان خوزستان واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با چغازنبیل می توانید به مقاله آیا می دانید کدامیک از آثار باستانی ایران در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند؟ سری بزنید.از جمله دیگر نمونه های خارجی که مشابه آن در ایران نیز یافت می شود، می توان به بلو منتینز در استرالیا که به جنگل ابر در ایران شباهت دارد یا جاده ساحلی گریت اوشن رود در استرالیا که همانند نوار ساحلی چابهار تا بندر گواتر است یا شهر زیرزمینی نورنبرگ که به شهر زیرزمینی نوش آباد در آران بیدگل شباهت بسیاری دارد، اشاره کرد.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر